کد خبر: 91249
A

سیدحسین نقوی حسینی: مدام به لیست نامزدهای اصولگرا برای انتخابات ۱۴۰۰ اضافه می‌شود

نقوی حسینی در مورد رویکرد اصولگرایان به انتخابات سال آینده گفت: فکر می‌کنم این تفکری که در حال حاضر در جریان اصولگرایی غالب شده که قطعا پیروز میدان انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم هستند.

سیدحسین نقوی حسینی: مدام به لیست نامزدهای اصولگرا برای انتخابات  ۱۴۰۰ اضافه می‌شود

به گزارش دیده بان ایران؛  نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری سال آینده باعث شده گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای در مورد حضور افراد مختلف در این انتخابات به گوش برسد و نام‌های متعددی در رسانه‌ها فهرست می‌شود. با این حال دو جریان سیاسی کشور حال و روز کاملا متمایزی از هم دارند. اصلاح طلبان فعلا در حال تدوین استراتژی خود برای انتخابات سال آینده‌اند و هنوز از حضور یا عدم حضور خود مطمن نیستند. اما در مقابل جریان اصولگرایی با تعدد افرادی که احساس تکلیف کرده‌اند مواجه است و این وضع باعث شده اصلی‌ترین دغدغه اصولگرایان همانند هر انتخابات دیگر، رسیدن به وحدت باشد؛ وحدتی که در هر انتخاباتی سازوکارهای مختلفی برای آن تعبیه می‌شود اما اصولگرایان هر چقدر بیشتر آن را جستجو می‌کنند کمتر می‌یابند.

 

در همان مقطعی که اصولگرایان در دقایق پایانی برای انتخابات مجلس یازدهم به لیست مشترک رسیدند ناظران سیاسی معتقد بودند که این وحدت بسیار شکننده است و نمی‌تواند دوام چندانی پیدا کند چرا که بین طیف‌های مختلف جریان اصولگرا اختلافات فراوانی وجود دارد و هیچ عنصری نمی‌تواند این طیف‌ها را در کنار هم نگه دارد. در حال حاضر نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری سال آینده باعث شده طیف‌های مختلف این جریان تلاش کند فرد مطلوب خود را به بقیه طیف‌ها تحمیل کنند؛ تحمیلی که باعث شعله‌ور شدن آتش اختلاف می‌شود.

 

برای بررسی رویکرد اصولگرایان در انتخابات سال آتی و همچنین تحلیل وحدت شکننده این جریان در انتخابات مجلس یازدهم با «سیدحسین نقوی حسینی» فعال سیاسی اصولگرا و سخنگوی کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس دهم گفت‌وگو کرده‌ایم.

 

انتظار پیروزی قطعی در انتخابات آتی برای اصولگرایان خطرناک است

 

نقوی حسینی در مورد رویکرد اصولگرایان به انتخابات سال آینده گفت: من فکر می‌کنم این تفکری که در حال حاضر در جریان اصولگرایی غالب شده که قطعا پیروز میدان انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم هستند و رقیب ندارند و بالاخره یک اصولگرا انتخاب خواهد شد تفکر خطرناکی برای جریان اصولگرایی است.

 

وی ادامه داد: قطعا اگر با همین دید و نگاه، اصولگرایان به سمت انتخابات سال آینده حرکت کنند باید منتظر شکست باشند. به جهت اینکه مدام به لیست نامزدهای اصولگرا اضافه می‌شود و من فکر می‌کنم در ماه‌های آینده افراد جدیدی هم به این لیست اضافه خواهند شد و ادعای نامزدی خواهند کرد. این تفکر خطرناک است که خود را برنده قطعی بدانیم و اگر با همین تفکر جریان اصولگرایی پیش برود حتما شاهد تفرقه‌های زیادی بین طیف‌های مختلف این جریان خواهیم بود و نه تنها وحدت شکل نمی‌گیرد بلکه باید شاهد انشعابات زیادی هم باشیم.

 

وحدت اصولگرایان وابسته به حضور اصلاح‌طلبان است

 

این نماینده سابق مجلس در پاسخ به این پرسش که به نظر شما اصولگرایان در انتخابات سال آینده هم به سمت سازوکار جمعی حرکت خواهند کرد یا خیر، بیان داشت: معمولا در بین جریانات سیاسی این واقعیت وجود دارد که اگر رقیب وارد میدان شود و نشان دهد که توانمندی دارد جریان مقابل راحت‌تر به وحدت می‌رسد و  انسجام پیدا می‌کند اما اگر رقیب و طرف مقابل در میدان رقابت نباشد و یا حضور داشته باشد اما چندان فعال نباشد و نتواند نظر جامعه را به خود جلب کند طبیعی است که جبهه مقابل هم خیلی به دنبال وحدت نخواهد رفت. چون پیروزی را نزدیک می‌بیند همه افراد آن جریان دنبال آن خواهند بود که پیروزی را نصیب خود کنند.

 

مثلا در انتخابات مجلس یازدهم شما شاهد بودید که رقابت یک‌طرفه بود و در اغلب حوزه‌های انتخابیه طیف‌های مختلف به صورت پررنگ حضور نداشتند. بنابراین نامزدها خیلی راحت وارد فرایند انتخابات شدند و توانستند به مجلس راه پیدا کنند و دیگر نیازی به وحدت و همراه کردن گروه‌های مختلف نداشتند.

 

با توجه به این نکات اگر اصلاح‌طلبان به انسجام در انتخابات سال بعد برسند و فضای جامعه را بتوانند به سمت خود جلب کنند اصولگرایان قطعا مسیر وحدت را طی می‌کنند و بالاخره سازوکاری برای این امر پیدا می‌کنند. حالا اینکه با سازوکار جمنا، شورای هماهنگی یا شورای اصولگرایان فعالیت کنند یا نام دیگر چندان مهم نیست و بالاخره تحت عنوانی این مسیر را طی خواهند کرد. اما اگر جریان اصلاح‌طلب همین روند فعلی را طی کند به نظر من سازوکاری برای وحدت نیروهای اصولگرا پیدا نخواهند شد و این جریان هم دغدغه وحدت نخواهد داشت.

 

از سوی دیگر توجه داشته باشید که انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ رقابت افراد و شخصیت‌ها نیست بلکه رقابت برنامه‌ها است. در واقع در حال حاضر دغدغه مردم اصولگرا یا اصلاح‌طلب بودن افراد نیست بلکه دغدغه مردم کارآمدی و داشتن برنامه برای حل مشکلات جامعه است. این امر مولفه‌ای است که می‌تواند در انتخابات سال آینده اثرگذار باشد.

 

منبع: ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر