کد خبر: 92629
A

سفر در موج سوم کرونا؛ ممنوع شود یا نشود؟!

شیوع کرونا در روزهای اخیر در کشور ما بیش از هر زمان بوده است. آمار رسمی اعلام‌شده در روز دوشنبه گویای بیشترین میزان ابتلای جدید و فوتی از ابتدای کرونا در کشور بود: ۲۹۰۳ مبتلای جدید و ۲۳۵ فوتی. جهش آمار کرونا در کشور در حالی رخ می‌دهد که مطابق اعلام مسئولین بهداشتی موج سوم کرونا که در حال تجربه آن هستیم شدیدتر از موج اول و دوم است.

سفر در موج سوم کرونا؛ ممنوع شود یا نشود؟!

به گزارش دیده بان ایران؛ شیوع کرونا در روزهای اخیر در کشور ما بیش از هر زمان بوده است. آمار رسمی اعلام‌شده در روز دوشنبه گویای بیشترین میزان ابتلای جدید و فوتی از ابتدای کرونا در کشور بود: ۲۹۰۳ مبتلای جدید و ۲۳۵ فوتی. جهش آمار کرونا در کشور در حالی رخ می‌دهد که مطابق اعلام مسئولین بهداشتی موج سوم کرونا که در حال تجربه آن هستیم شدیدتر از موج اول و دوم است.

همه اینها در حالی است که هنوز وارد مرحله همزمانی اپیدمی آنفلونزا و کرونا نشده‌ایم و همزمانی آن دو هم طبیعتا میزان ابتلا و فوت را افزایش می‌دهد. به گواه مسئولین بهداشتی اوضاع کنونی حقیقتا بحرانی است و اگر اوضاع به همین منوال ادامه پیدا کند چشم‌انداز خوبی در انتظار ما نیست.

مسئولین کشوری، عدم رعایت پروتکل‌ها توسط مردم را عامل اصلی جهش آمار کرونا اعلام می‌کنند. علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران گفته است: «درحال حاضر در تهران میزان استفاده از ماسک حدود ۵۵ درصد است.»

اما از جانب دولت، برای مهار این موج در تهران تعطیلی یک‌هفته‌ای برخی اصناف و مکان‌ها اعلام شده است. مشخص نیست این تعطیلی نیم‌بند با مدت زمان یک‌هفته‌ای آیا به اندازه کافی در کاهش شیوع کرونا اثر دارد یا خیر.

زالی در همین زمینه گفته است: «تعطیلی‌های کنونی تا یک هفته دیگر باید استمرار داشته باشد چرا که یک هفته از لحاظ اپیدمیولوژیک تاثیری در روند کاهش شیوع بیماری ندارد...در برخی مناطق پرتراکم استان و مراکزی از جمله مترو امکان رعایت فاصله گذاری اجتماعی وجود ندارد. به همین دلیل معتقدیم باید محدودیت های جدی تر با زمانی طولانی تر اعمال شود.»

از طرف دیگر، سفر در تعطیلات همچنان از مشکلات اساسی و عوامل اصلی شیوع کروناست. در همین تعطیلی نصفه و نیمه یک‌هفته‌ای برخی از مسئولین باز هم مردم را به سفر نرفتن توصیه کرده‌اند. در حالی‌که مطابق آنچه بارها و بارها به دولت گفته شده است وظیفه دولت در صورت عدم رعایت خیر عمومی توسط مردم استفاده از قوه قهریه است.

در دو هفته پیش رو دو تعطیلی اربعین و آخر صفر را در پیش داریم که هر دو به تعطیلی جمعه متصل شده‌اند. در چنین شرایطی باز هم احتمالا عده‌ای از مردم عزم سفر خواهند کرد و باز هم باعث شیوع بیشتر کرونا در کشور می‌شوند.

در این شرایط و به‌منظور پیشگیری از شیوع هرچه بیشتر کرونا در کشور، از دولت انتظار می‌رود سفر را در این تعطیلات ممنوع اعلام کند. همانگونه که در هفته دوم فروردین‌ماه این محدودیت را اعمال کرپد و نتیجه آن هم کاهش چشمگیر ابتلا به کرونا در نیمه ابتدایی اردیبهشت بود.

از ستاد ملی کرونا انتظار می‌رود در این زمینه مانند تعطیلات شهریورماه عمل نکند. متاسفانه در تعطیلات شهریورماه، سفر ممنوع اعلام نشد و شاهد شلوغی جاده‌ها بودیم و نتیجه آن را هم در این روزها شاهد هستیم. به نظر می‌رسد دولت و ستاد کرونا در این زمینه باید جدی‌تر عمل کنند.

منبع: الف

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر