کد خبر: 93151
A

روزنامه اصولگرای وطن امروز از متروی تهران/ برده‌های بخش فارسی بی‌بی‌سی بوی زننده ادرار متروی لندن را نمی بینند؟

روزنامه وطن امروز در یادداشتی به بررسی وضعیت پایتخت انگلیس پرداخته و از وضعیت انتقاد کرده است.

روزنامه اصولگرای وطن امروز از متروی تهران/  برده‌های بخش فارسی بی‌بی‌سی بوی زننده ادرار متروی لندن را نمی بینند؟

به گزارش دیده بان ایران؛ روزنامه وطن امروز در یادداشتی به بررسی وضعیت پایتخت انگلیس پرداخته و از وضعیت انتقاد کرده است.

این روزنامه نوشت: لندنی که امروز در تناقض میان نخوت جهان اولی پشت سر برگزیت و شیوع جهان سومی کرونا گیر افتاده، آن لعبتی نیست که «هنروران تجارت کثافت» در بی‌بی‌سی، من و تو و ایران اینترنشنال نشان می‌دهند یا در هر شبکه دیگر انگلیسی، فارسی، عربی، اردو یا ترکی متصل به اتاق فکر مشترک اینتلیجنس سرویس با سیا و موساد که از اینجا خاورمیانه را هدف قرار می‌دهند. لندن واقعی لندن محدود شده به قلمرو خاص سیتی، قصرها، مناطق ممنوعه، موزه‌ها، حراج‌ها، ارگ‌های حکومتی، مستغلات اشرافی، محله‌های اعیانی خاص خرپول‌ها یا طبقه کارگزارشان نیست. اینها دقیقا همان جاهایی است که دوربین‌های شبکه‌های مورد وصف با قاب‌های بشدت گزینش شده و آیتم‌هایی که تحت سانسور باورنکردنی آفکام(چشم ناظر روتشیلدها) و دولت فاشیستی راست‌گرایان به ریاست اشبه‌الناس به ترامپ یعنی بوریس جانسون قرار دارند به شما نشان می‌دهند. لندن واقعی که کلانشهر را با جمعیت 9 میلیون نفری‌اش مفهوم می‌بخشد، اما جای دیگری است. درست مثل پکن واقعی اوایل قرن بیستم میلادی، در عصر آخرین امپراتوران سلسله مینگ که در آن سوی دیوارها و دروازه‌های شهر ممنوعه قرار داشت.

امروز در لندن نخستین متروپلیتن یا کلانشهر عصر مدرنیته، شگفت‌زده می‌شوید از اینکه توده‌های مردم که قاعدتا باید اساس یک جامعه دموکراتیک را تشکیل دهند، از مناسبات داخل سیتی یا شهر ممنوعه انگلیسی جا مانده‌اند.

بحث مترو شد و نماد خفقان لندن! هر کسی که یک بار گذارش به متروهای خفقان‌آور لندن، بزرگ‌ترین نماد این متروپولیتن افتاده باشد متوجه وخامت حیات شهری در اینجا می‌شود. گزارش پاییز پارسال فایننشال‌تایمز حکایت از آن داشت که حجم آلاینده‌ها در تونل‌ها و راهروهای شهر زیرزمینی لندن که تا پیش از قرنطینه بزرگ پسا‌کرونایی، روزانه 8/4 میلیون نفر در آنها تردد می‌کردند، 10 برابر بیشتر از استانداردهای سلامت است. بر اساس این تحقیق ذرات ریز غبار، فلزات، بقایای انسانی و الیاف لباس در تونل‌هایی فرسوده به قدمت یک قرن با هم ترکیب شده و یک ملغمه گازی سمی تشکیل داده‌اند که تنفس را در شهر زیرزمینی لندن مرگبار می‌کند.

اما از آنجا که لجن‌پراکنی بخشی از ذات این بنگاه است، برده‌های بخش فارسی بی‌بی‌سی، در سیاه‌ترین روزهای رکود و بیکاری و کرونای لندن، دستور می‌گیرند که حواس‌ها را به سمتی دیگر منحرف کنند و ساز خود را رذیلانه برای زدن پایتخت ایران با هر وسیله ممکن کوک می‌کنند: پخش گزارش «تهران مخوف»، غرض‌ورزی بی‌نهایت نسبت به مردم پایتخت ایران. سر هم کردن عنوان یک رمان عهد قجری درباره تهران 100 سال پیش بر تصویری از تهران 40 سال پیش به جا مانده از دوران پهلوی اما درباره تهران امروز که با همه مشکلات شهرسازی و شهرنشینی‌اش، به قول جک استراو وزیر اسبق خارجه انگلیس در آخرین سفرش به ایران، شهری است که بیشتر با مادرید اسپانیا قابل قیاس است تا پایتخت‌های عربی.

خب! در اینکه تهران شهری است با هزار‌و‌یک مشکل تردیدی وجود ندارد اما دست‌کم در همان نگاه اول، متروی نوپای تهران در قیاس با قدیمی‌ترین متروی جهان که حالا تبدیل به مرگبارترین معبر شهری جهان شده، سربلند بیرون می‌آید. متروی لندن با آن بوی زننده ادرار و نای همیشگی‌اش، به‌ مثابه اگو یا فاضلاب همه کثافت‌های این شهر است و جز دستگاه تنفسی 5 میلیون لندن‌نشین و مسافری که گذارشان به دالان‌های آن می‌افتد به شکل فیزیکی هم آنها را تهدید می‌کند. بر اساس گزارش پارسال بی‌تی‌پی (پلیس حمل‌و‌نقل بریتانیا)، در ۳ سال منتهی به 2018، میزان ارتکاب جرم در دالان‌های متروی لندن و حومه 43 درصد افزایش پیدا کرده بود. بیشتر از همه جرائم مرتبط با سلاح، دزدی و اقدام به ضرب و قتل. آمار جدیدتری از بزه در متروی لندن منتشر نشده اما با توجه به افزایش فقر و بیکاری در لندن در سال اخیر که رشد بزهکاری را در پی دارد، می‌توان تصور کرد در آن سرداب‌های مخوف که حالا به خاطر کرونا خلوت‌‌تر و خطرناک‌تر هم شده‌اند، جرائم به چه حدی رسیده‌اند.

با این وصف نسبت سلامتی سامانه حمل‌و‌نقل زیرزمینی پایتخت ایران با پایتخت کثیف بریتانیا می‌تواند مشابه نسبت امنیت خیابا‌ن‌های تهران باشد با معابر بغداد که هر لحظه ممکن است انفجار یا حمله مسلحانه‌ای در هر نقطه از آنها حتی در منطقه سبز ویژه ارگ حکومتی و سفارتخانه‌ها رخ دهد. فرو ریختن 4-3 سال پیش برج گرنفل با بیش از 60 کشته و 200 مجروح را که یادتان هست؟ می‌گویند حتی ملکه آن آتش مهیب را از پنجره قصر ویندسور تماشا کرد؛ 600 ساکن برج هنوز بی‌خان‌‌مان هستند و شکایت‌شان به جایی نرسیده است. این لندن نفرین‌شده، من را به یاد آن ترانه بریتیش راک معروف دهه هشتادی گروه کلش می‌اندازد؛ ترانه «لندن صدا می‌زند» یا «اینجا لندن است». ترانه‌ای براساس پیش‌بینی قرون وسطایی نابودی لندن: لندن (در رودخانه تیمز) غرق می‌شود... عصر یخبندان فرا می‌رسد... لندن زامبی‌های مرگ را صدا می‌زند... 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر