کد خبر: 95017
A

گزارشی درباره سرپل ذهاب؛ سه سال پس از زلزله/ نایب رئیس شورای شهر: مردم زلزله زده پس از ۳ سال در کانکس هستند، دولت حتی نتوانسته ادارات دولتی را بازسازی کند

نایب رئیس شورای شهر ‌سرپل‌ذهاب هم‌ کانکس‌نشینی برخی از مردم این شهر را تایید‌ می‌کند و از تحقق نیافتن وعده‌های دولت گلایه دارد. سیدمجتبی جاسمی، گفت:«خانواده‌های زیادی هم در سطح شهر ‌سرپل‌ذهاب و هم در روستاهای این شهرستان با وجود گذشت سه سال از وقوع زلزله، اما هنوز در کانکس زندگی‌ می‌کنند. بسیاری نیز کانکس‌ها را در گوشه حیاط خانه‌های نیمه‌کاره منتقل کرده‌‌‌اند، به این امید روزی بتوانند در زیر سقف خانه‌هایشان زندگی کنند.» جاسمی با انتقاد از دولت در مورد سهل‌انگاری در ساخت‌وساز افزود:«دولت حتی نتوانسته ساختمان‌های ادارات دولتی را که زیرمجموعه دولت هستند بازسازی یا تعمیر کند.

گزارشی درباره سرپل ذهاب؛ سه سال پس از زلزله/  نایب رئیس شورای شهر: مردم زلزله زده پس از ۳ سال در کانکس هستند، دولت حتی نتوانسته ادارات دولتی را بازسازی کند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛  امروز درست سه سال از روزی که زمین زیر پای کرمانشاهی‌ها لرزید،‌ می‌گذرد. شب یکشنبه ۲۱ آبان ۹۶ ساعت ۲۱ و ۴۸دقیقه و ۱۶ثانیه بود که مردم ‌سرپل‌ذهاب با زلزله ۷.۳ ریشتری از جای خود پریدند. زلزله به حدی شدید بود که برخی حتی فرصت نجات پیدا نکردند و زیر خروارها خاک و‌ آوار مدفون شدند.

زلزله تقریبا تمام خانه‌های ‌سرپل‌ذهاب را با خاک یکسان کرد و جان خیلی‌ها را گرفت. خانه‌های ویران، مردمان آواره و صدها کشته و زخمی ارمغان زلزله ۷.۳ ریشتر برای مردمانی بود که هنوز‌ زخم جنگ بر تن داشتند و‌ شب‌ها با کابوس آن‌ می‌خوابیدند. زلزله که آمد خانه‌ها خوابیدند و شهر سیمای شهری جنگ‌زده به خود گرفت. در همان روزهای اول وقوع این حادثه رژه کمک‌های مردمی آغاز شد. کم‌کم با کمک مردم و برخی نهادها چادرها برپا شدند و کانکس‌ها ردیف، تا مردمان وحشت‌زده از زلزله بعد از شوک ‌زمین‌لرزه‌ بتوانند زندگی نیم‌بندی تشکیل دهند. همان روزها وعده وعیدهای دولت شروع شد و قول دادند عمر کانکس و چادرها زیاد نباشد و‌ با بازسازی خانه‌های ویران شده، آن زندگی موقتی طول نکشد.

‌ امروز درست سه سال از وقوع زلزله گذشته است، اما به رغم تمام وعده‌وعیدها هنوز‌ کانکس‌ها در شهر و روستاهای ‌سرپل‌ذهاب خودنمایی‌ می‌کند و بسیاری از مردم هنوز در کانکس زندگی‌ می‌کنند و برخی نیز‌ بعد‌ از گذشت سه سال‌ ‌کانکس‌نشینی،‌ کانکس خود را زیر سقف‌های نیمه‌کاره پناه برده‌اند تا خود را از دید مسئولین شهری مخفی نگه دارند که به هر بهانه‌‌ای برق یا آب آنان را قطع نکنند.

 همین تیرماه امسال بود که اسماعیل نجار، رئیس مدیریت بحران کشور اعلام کرد در حال حاضر حدود ٦٥٠ کانکس در ‌سرپل‌ذهاب وجود دارد که افراد در آن زندگی‌ می‌کنند. البته مردم ‌سرپل‌ذهاب این آمار را درست‌‌ نمی‌دانند و معتقدند خانوارهای کانکس‌نشین بسیار بیشتر از آمار اعلامی از سوی رئیس مدیریت بحران است.

وعده‌هایی که عملی نشد

نایب رئیس شورای شهر ‌سرپل‌ذهاب هم‌ کانکس‌نشینی برخی از مردم این شهر را تایید‌ می‌کند و از تحقق نیافتن وعده‌های دولت گلایه دارد. سیدمجتبی جاسمی، گفت:«خانواده‌های زیادی هم در سطح شهر ‌سرپل‌ذهاب و هم در روستاهای این شهرستان با وجود گذشت سه سال از وقوع زلزله، اما هنوز در کانکس زندگی‌ می‌کنند. بسیاری نیز کانکس‌ها را در گوشه حیاط خانه‌های نیمه‌کاره منتقل کرده‌‌‌اند، به این امید روزی بتوانند در زیر سقف خانه‌هایشان زندگی کنند.»

جاسمی با انتقاد از دولت در مورد سهل‌انگاری در ساخت‌وساز افزود:«دولت حتی نتوانسته ساختمان‌های ادارات دولتی را که زیرمجموعه دولت هستند بازسازی یا تعمیر کند.

ساختمان برخی از ادارات هنوز ساخته نشده یا‌ نیمه‌کاره است. بعضی از ادارات ساختمان اجاره کرده‌‌‌اند یا هنوز در کانکس مستقر هستند به عنوان مثال اداره پست هنوز‌ در کانکس به مردم خدمات ارائه‌ می‌دهد.»

وی به ساختمان‌های مسکن مهر‌ اشاره کرد و گفت:«مسکن مهر از جمله مسکن مهر شهید شیرودی با وجود پیشرفت حدود ۵۰ یا ۶۰درصد ساخت‌وساز، مانند ساختمان‌های ادارات نیمه‌کاره رها شده‌‌‌اند.»

عدم تحقق وعده دولت به مستاجران برای واگذاری زمین به آنان یکی دیگر از دغدغه‌های مردم زلزله‌زده ‌سرپل‌ذهاب است. عضو شورای شهر ‌سرپل‌ذهاب در این مورد‌ می‌گوید:«دولت بعد از زلزله مستاجران را امیدوار کرد که به آنان زمین واگذار‌ می‌کند، اما به رغم وعده‌های فراوان به قولش عمل نکرد و آنان بلاتکلیف رها شده‌‌‌اند، مستاجرانی که توان مالی دارند خانه اجاره کرده‌‌‌اند و آنانی که زورشان به رهن و اجاره‌های امروزی‌‌ نمی‌رسد به کانکس پناه برده‌‌‌اند.»

زلزله‌زده‌ها‌ برای پرداخت وام تحت فشارند

تمدید وام‌های معیشتی، بازسازی و‌ تعمیر خانه‌های آسیب دیده از زلزله یکی از مطالبات اصلی اهالی این شهر است؛ موضوعی که عضو شورای شهر ‌سرپل‌ذهاب‌ به کرات در طول گفت‌وگو به آن اشاره‌ می‌کند و از آن به عنوان سوهان روح زلزله‌زده‌ها نام‌ می‌برد.

جاسمی با اشاره به وام‌های‌ بانکی مردم این شهر گفت:‌«مردم این شهر قبل از زلزله هم به‌خاطر جنگ محروم بودند. مردم ۸ سال جنگ‌زده بودند، شهرشان با خاک یکسان بود، بعد از جنگ خانه‌هایشان را از نو ساختند. برخی تا چند سال قبل از زلزله هنوز قسط وام‌ بازسازی خانه‌هایی را که به خاطر جنگ ویران شده بود، پرداخت‌ می‌کردند. این مردم دیگر توان قسط دادن را ندارند.»

وی ادامه داد:«قرار شد زمان بازپرداخت وام‌ها را تمدید کنند یا آنان را امهال کنند، اما این گونه نشد، حالا تمام مردم این شهرستان درگیر قسط‌های وام‌های بازسازی و معیشتی زلزله هستند. پیامک‌های اخطار و تهدید بانک‌ها به منظور پرداخت وام روح و روان مردم را به بازی گرفته است. اگر قسط وام پرداخت نشود، حساب‌ ضامن‌ها را مسدود‌ می‌کنند.

به وام‌ها هم جریمه تعلق‌ می‌گیرد و مبلغ بازپرداخت آن چند برابر‌ می‌شود.

آن قدر برای پرداخت‌ قسط وام به مردم فشار‌ می‌آورند که حتی برخی از‌ بانک‌ها حساب یارانه خانوارهای مقروض به بانک را مسدود‌ می‌کنند. این در حالی است که پول ناچیز‌ یارانه تنها منبع درآمد برخی از خانوارهای اینجاست.»

زلزله فقط خانه‌ها را ویران نکرد، زیرساخت‌های شهری را نیز با خاک یکسان کرد. جاسمی خسارت زیرساخت‌های شهری را

۷۰درصد اعلام کرد و گفت:«در‌ زلزله‌ حدود ۷۰درصد مبلمان شهری، آسفالت و زیرساخت‌های شهر از بین رفت. اما این خسارت در این سه سال جبران نشده است.‌ به عنوان مثال دیوارهای ساحلی رودخانه الوند که از وسط شهر‌ می‌گذرد و به‌خاطر زلزله تخریب شده است، با گذشت سه سال هنوز حدود ده، بیست درصد تعمیر شده و اکنون رها نیز شده است.» این عضو شورای شهر ‌سرپل‌ذهاب در پایان از خیرین به ویژه خیرین مدرسه‌ساز تشکر کرد و گفت:«زلزله شوک بزرگی را به مردم‌ این شهر وارد کرد، بسیاری داغدار شدند، بسیاری زندگی‌شان را از دست دادند اما لطف مردم سراسر کشور و خیرین باعث شد از آن کویر وحشت عبور کنیم.امید است دولت نیز در حق این مردم کم‌لطفی نکند و مطالباتشان را در اولویت قرار دهد.»

 

منبع: همدلی

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر