کد خبر: 96209
A

سرانجام پرونده احمدرضا جلالی؛ اعدام می شود یا معاوضه؟

براساس اخبار منتشر شده، جلالی پس از ۹ ماه حبس - که مدت ۳ ماه از این 9 ماه را در حبس انفرادی سپری کرده- در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب و به حکم ابوالقاسم صلواتی -که او را «جاسوس» خوانده بود- به مجازات اعدام محکوم شد؛ خبری که مدتی بعد و آبان‌ماه همان سال ازسوی دادستان تهران هم تایید شد.

سرانجام پرونده  احمدرضا جلالی؛  اعدام می شود یا معاوضه؟

به گزارش دیده بان ایران؛ احمدرضا جلالی پزشک و پژوهشگر ایرانی- سوئدی است. حدود ۱۱ سال پیش، ایران را برای ادامه تحصیل ترک کرد و حالا در زندان‌های ایران در انتظار اجرای حکم «اعدام» است. جلالی اواخر فروردین‌ماه ۹۵ به دعوت دانشگاه تهران و دانشگاه شیراز برای شرکت در کارگاه مدیریت بحران به ایران سفر کرد؛ سفری که تا امروز بازگشتی برایش نداشته است. او پنجم اردیبهشت‌ماه ۹۵ - یعنی ۳ روز پیش از تاریخ بلیت پروازش به مقصد سوئد- دستگیر و به زندان اوین منتقل شد تا سرنوشتش برای همیشه تغییر کند. مدتی بعد و در مهرماه ۹۶ همسر احمدرضا جلالی به یکی از رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور خبر داد که جلالی به‌اتهام ارایه اطلاعات به اسراییل برای کمک به ترور چندین دانشمند هسته‌ای ایران به اعدام محکوم شده است.

براساس اخبار منتشر شده، جلالی پس از ۹ ماه حبس - که مدت ۳ ماه از این 9 ماه را در حبس انفرادی سپری کرده- در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب و به حکم ابوالقاسم صلواتی -که او را «جاسوس» خوانده بود- به مجازات اعدام محکوم شد؛ خبری که مدتی بعد و آبان‌ماه همان سال ازسوی دادستان تهران هم تایید شد. جعفری دولت‌آبادی در تایید حکم اعدام احمدرضا جلالی گفته بود که یکی از اقدامات او، اعلام نشانی و برخی مشخصات ۳۰ نفر از افراد شاخص پروژه‌های تحقیقاتی، نظامی و هسته‌ای ازجمله شهیدان شهریاری و علی‌محمدی به افسران اطلاعاتی موساد بوده که به ترور و شهادت آنان منتهی شده است. براساس توضیحات دادستان تهران، این زندانی ایرانی- سعودی با بیش از 8 افسر اطلاعاتی موساد جلسات متعددی برگزار کرده و از این طریق، اطلاعات مرتبط با فعالیت سایت‌های نظامی، سازمان انرژی اتمی و بسیاری از اطلاعات حساس دیگر را در ازای دریافت دستمزد و اخذ اقامت در کشور سوئد، به افسران اطلاعاتی موساد انتقال داده است. در همان حول و حوش اما فایل صوتی منتسب به جلالی از درون زندان در فضای مجازی منتشر شد که او مدعی بود وادار شده بیانیه‌هایی را که پیشاپیش برایش تدارک دیده بودند، به عنوان اعتراف مطرح کند.

اعترافاتی که مدتی بعد و با فرارسیدن آذرماه ۹۶، در یک برنامه تلویزیونی به‌نام «تیشه به ریشه» از شبکه خبر صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد. درنهایت اگرچه همسر جلالی بارها تاکید کرد که او فردی «علمی» است و تحت فشار روانی و با وعده آزادی اقدام به اعتراف علیه خود کرده اما دیوان‌عالی کشور حکم اعدام او را تایید کرد؛ آن‌هم درحالی که گفته می‌شود وکلای او موفق به ارایه دفاعیات‌شان نشده و حکم دادگاه نیز به‌صورت محرمانه صادر شده است. از آن زمان به بعد هم اگرچه اقداماتی ازجمله درخواست ۷۵ برنده جایزه نوبل برای آزادی جلالی، صورت گرفت اما در عمل تحول خاصی در مسیر این پرونده حاصل نشد تا اینکه درنهایت چند روز پیش، ویدا مهران‌نیا، همسر احمدرضا جلالی اعلام کرد که همسرش روز چهارم آذرماه - پس از یک ماه- در تماس تلفنی بسیار کوتاهی اطلاع داده که او را به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل کرده‌اند و قرار است ظرف چند روز آینده برای اجرای حکم اعدام به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شود. 

خبر اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام احمدرضا جلالی با واکنش‌های گسترده‌ای مواجه شد. کارشناسان سازمان ملل نسبت به احتمال اعدام این زندانی ایرانی- سعودی، ابراز نگرانی کرده‌ و از جمهوری اسلامی خواستند تا هرچه سریع‌تر جلوی حکم اعدام او را بگیرد. همزمان آن لینده، وزیر خارجه سوئد هم به این موضوع واکنش نشان داد و در توییتی نوشت: «درباره اینکه ممکن است حکم جلالی، شهروند سوئدی اجرا شود، با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه صحبت کردم، سوئد مجازات اعدام را محکوم می‌کند و تلاش می‌کند تا مانع اجرای این حکم شود.» توییت وزیر خارجه سوئد نیز با واکنش سعید خطیب‌زاده و بر این اساس سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اطلاعات مقامات سوئدی درخصوص وضعیت آقای جلالی را که بنا به جرایم امنیتی در زندان به سر می‌برد، «ناقص و غلط» توصیف کرد. خطیب‌زاده همچنین تاکید کرده بود که محمدجواد ظریف در گفت‌وگو برای همتای سوئدی‌اش توضیح داده «قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران مستقل بوده و هرگونه دخالت در صدور یا اجرای احکام قضایی مردود و غیرقابل‌پذیرش است.»

در این میان اما شایعاتی مطرح شد که ممکن است دولت جمهوری اسلامی، جلالی را با یکی از ایرانی‌های  زندانی در سوئد مبادله کند؛ شایعه‌ای که هلاله موسویان، وکیل فعلی احمدرضا جلالی در صحت آن چندان تردید کرده و از جزییات بیشتر این پرونده به «اعتماد» گفته است.

 

منبع: اعتماد

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر