کد خبر: 97298
A

نقش شورای شهر تهران در مبارزه با فساد شهرداری تهران چیست؟/ کُپی کاری در نطق عضو شورا/ عکس

ماجرای تذکر چهارشنبه هفته گذشته فراهانی درباره فساد در شورا و ضرورت مقابله با آن زمانی جالب‌تر می‌شود که به بررسی سوابق این تذکرها در شورا بپردازیم؛ 25 شهریور دو سال پیش این عضو شورا تذکری مشابه دراین‌باره خطاب به شهردار عنوان کرد که حتی کلمات و جملاتی از آن تذکر با آنچه دیروز خوانده شده، یکسان است.

نقش شورای شهر تهران در مبارزه با فساد شهرداری تهران چیست؟/ کُپی کاری در نطق عضو شورا/ عکس

به گزارش دیده بان ایران؛ خبر تازه درباره فساد شهرداری‌ها و به‌طور ویژه شهرداری تهران به تذکر دیروز چهارشنبه رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران برمی‌گردد. «مجید فراهانی» در تذکر خود به شهرداری تهران گفت: «فساد آزاردهنده‌ترین و مشمئزکننده‌ترین صفتی است که در مواجهه با شهرداری تهران، شهروندان را آزار می‌دهد. دیو هفت‌سر فساد در شهرداری آن‌چنان در جای‌جای این سازمان عریض‌و‌طویل رخنه کرده است که متأسفانه در میان تمام دستگاه‌ها، هنوز شهرداری در زمینه میزان دریافت رشوه و پارتی‌بازی رتبه اول را دارد». عضو شورای شهر تهران دراین‌باره راهکارهایی هم ارائه داد و گفت: «در‌این‌میان برخی عناصر فاسد هم با خود فکر می‌کنند باید از این نمد برای خود کلاهی ببافند، به همین دلیل پدیده رشوه رخ می‌دهد و برخی کارمندان با دریافت رشوه از مراجعان به نوعی سهم خود را دریافت کرده یا آنکه پارتی‌بازی می‌کنند. برای مقابله با این شرایط شفافیت، شناسایی افراد فاسد و تشویق افرادی که تخلفات را گزارش می‌دهند، از بهترین پادزهرهاست».

فراهانی همچنین به ماده‌ای از قانون اشاره کرد که از تشویق فرد گزارش‌دهنده فساد حکایت دارد: «بر اساس بند «د» ماده 2 آیین‌نامه پیشگیری و مبارزه با رشوه «تشویق اشخاصی که تخلفات موضوع ماده (1) این آیین‌نامه را گزارش کرده و گزارش آنان منجر به صدور حکم قطعی براساس آیین‌نامه شده باشد»، باید توسط دستگاه‌های اجرائی از جمله شهرداری‌ها انجام گیرد، مطمئنا در صورت تحقق این بند زمینه‌های شناسایی افراد فاسد، رشوه‌گیر و متخلف بیش‌از‌پیش فراهم خواهد شد». فراهانی که ریاست کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران را هم برعهده دارد، در ادامه مقابله با فساد را راه بازگرداندن اعتماد مردم دانست و دراین‌باره گفت: «امروز در شرایطی هستیم که تنها مبارزه همه‌جانبه علیه فساد و رشوه می‌تواند اعتماد شهروندان را باز‌گرداند و در‌این‌میان مطالبه مردم برخورد با دانه‌درشت‌ها و نا‌امن‌کردن فضا به‌گونه‌ای است که هیچ‌کس به خود اجازه فساد ندهد. بر همین اساس به‌عنوان نماینده مردم تهران در اجرای بند 3 ماده 80 قانون شوراهای اسلامی کشور، درباره اجرائی کردن بند «د» ماده 2 آیین‌نامه پیشگیری و مبارزه با رشوه و تشویق اشخاصی که تخلفات را گزارش می‌دهند برای دومین بار به شهرداری تهران تذکر می‌دهم».
‌ متن  تکراری  عضو  شورا  در  انتقاد  از  فساد
ماجرای تذکر چهارشنبه هفته گذشته فراهانی درباره فساد در شورا و ضرورت مقابله با آن زمانی جالب‌تر می‌شود که به بررسی سوابق این تذکرها در شورا بپردازیم؛ 25 شهریور دو سال پیش این عضو شورا تذکری مشابه دراین‌باره خطاب به شهردار عنوان کرد که حتی کلمات و جملاتی از آن تذکر با آنچه دیروز خوانده شده، یکسان است. اگر فرض را بر دقت این عضو شورا و مشاورانش بگذاریم، معنای این شباهت می‌تواند این باشد که در دو سال گذشته در مقابله با فساد عملا کاری انجام نشده تا جایی که یک عضو شورا از جملات دو سال پیش خود استفاده می‌کند. براساس خبری که خبرگزاری‌ها در 25 شهریور سال ۹۷ منتشر کردند، فراهانی دو سال پیش در تذکری گفته بود: «فساد آزاردهنده‌ترین صفتی است که شهروندان تهرانی را در مواجه با شهرداری تهران آزار می‌دهد. فساد دیو هفت‌سری در شهرداری تهران است که از جای‌جای این سازمان عریض‌و‌طویل رخنه کرد و متأسفانه در میان تمام دستگاه‌ها هنوز شهرداری در زمینه میزان دریافت رشوه و پارتی بازی رتبه اول را دارد». این تذکر تکراری در فاصله دو سال به‌خوبی شرایط مقابله با فساد را نشان می‌دهد؛ یا ناظر چنان ضعیف عمل کرده که اطلاعات تازه‌ای ندارد و متن دو سال پیش را تکرار کرده یا اینکه در این دو سال شهرداری تهران در مقابله با فساد گام بلندی برنداشته است که بازهم از شرایط نامساعد مدیریت شهری در مقابله با فساد حکایت دارد.

didbaniran.ir

منبع: شرق و دیده بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر