کد خبر: 97578
A

نعمت احمدی: زندانی بودن آقای صمیمی چه نفعی دارد؟/ قصد دارند فعالین سیاسی و مدنی را از زندان بترسانند

این حقوقدان در رابطه با تبعات صدور چنین احکامی در جامعه گفت: مسلما مسئولین قضایی با چنین رویه ای نتیجه مثبتی نمی گیرند. آنها با زندانی کردن این افراد قصد دارند فعالین سیاسی و مدنی را از زندان بترسانند اما می‌بینیم که پیغام آقای صمیمی از درون زندان که گفت «زندان چندان هم بد نیست»، بازخورد بیشتری پیدا می کند و این ضرری است که از صدور چنین احکامی و این شیوه، متوجه نظام می‌شود.

نعمت احمدی:  زندانی بودن آقای صمیمی چه نفعی دارد؟/ قصد دارند فعالین سیاسی و مدنی را از زندان بترسانند

به گزارش دیده بان ایران؛ نعمت احمدی در رابطه با احکام صادر شده برای کیوان صمیمی و شهیندخت مولاوردی گفت: اینکه آراءِ صادر شده در قبال این افراد متناسب با اتهامات آنهاست یا نه مهم است. تردید ندارم که آقای صمیمی، صمیمی‌ترین شخص در حوزه کاری خود است. آدمی بسیار مثبت که من از اتهاماتی که به ایشان زده اند، تعجب می‌کنم.

وی افزود: به نظرم قضات باید با سعه صدر بیشتری به این پرونده نگاه می کردند. در رابطه با پرونده خانم مولاوردی هم وضع چنین است. ایشان معاون رییس‌جمهور بوده و صدور چنین حکمی برای او، بازتاب خوبی میان اذهان عمومی ندارد.

 

زندانی بودن آقای صمیمی چه نفعی دارد؟

این وکیل دادگستری ادامه داد: متاسفانه درخصوص پرونده آقای کیوان صمیمی وقتی از نظر قضایی، رأی صادر شد و قطعیت پیدا کرد، فارغ از درست یا غلط بودن آن، چاره‌ای جز اجرایش نیست. بنابراین زمانی که پرونده‌ای تشکیل و مراحل تحقیق آن تمام شد و موعد صدور رای نیز فرا رسید، دادگاه مکلف است که رای را صادر کند.

نعمت احمدی در رابطه با تناسب جرم و مجازات در رابطه با پرونده صمیمی و مولاوردی گفت: اینکه زندانی بودن آقای صمیمی چه نفعی دارد؟ و اتهامی که به او وارد شده و اینکه  آیا با آن عنوان مجرمانه‌ای که به آقای صمیمی دادند، این میزان زندان درست است؟ بحث جداگانه ای است.

او ادامه داد: به نظرم اقدامی که آقای کیوان صمیمی انجام داده، نیاز به این شدت از برخورد نداشت. چرا باید سه سال حبس به او داده شود؟ اگر یک کنشگر و فعال اجتماعی حداقلی از قدرت مطالبه گری را نداشته باشد چه کاری می تواند انجام دهد؟ فراموش نکنیم که جامعه نباید تک‌صدایی باشد.

این حقوقدان گفت: قضات و مسئولین قضایی و مسئولین امنیتی و انتظامی ما باید با سعه صدر به مسائل بنگرند. چرا که اصل ۲۷ قانون اساسی ما، تشکیل اجتماعات را پذیرفته و اصول دیگرش، آزادی های متعددی برای اشخاص قائل شده است. با توجه به سوابقی که آقای صمیمی دارد، باید از رای صادره برای او متعجب شد. متاسفانه به صرف اینکه ایشان مقابل مجلس رفته و مطالبه گری کرده، چنین رأیی برایش صادره شده است.

 

ما دادگاه جرم سیاسی داریم

این وکیل برجسته ادامه داد: اگر افراد نتوانند حتی مقابل مجلس دست به اعتراض ببرند، این مسأله چندان بازخورد خوبی در میان افکار عمومی ندارد. همچنین اگر معاون رئیس جمهور نتواند مطالبه گری داشته باشد و اینگونه با او برخورد شود، ذهنیت جامعه آسیب می بیند.

احمدی تصریح کرد: آرایی که برای متهمین صادر می شود باید دارای دو جنبه باشد. یکی جنبه تنبیهی برای متهم و دیگری اقناع جامعه. ببینید با صدور احکام اخیر کدام یک از این دوجنبه محقق شد؟ بدون شک وجدان جامعه با دیدن چنین احکامی قانع نمی شود. از سوی دیگر، ما دادگاه جرم سیاسی داریم. باید در نظر داشته باشیم که این نوع اقدامات از طرف فعالین مدنی و سیاسی، در زمره فعالیت سیاسی محسوب می شود و رسیدگی به آن باید با حضور هیات منصفه باشد.

 

باید اعاده دادرسی آقای صمیمی و خانم مولاوردی پذیرفته شود

او گفت: اولین اشکال در پرونده آقای صمیمی و خانم مولاوردی این است که این افراد، به عنوان متهم سیاسی محاکمه نشدند. این درحالی است که قانون جرم سیاسی از سال۹۵ تصویب شد، اما عملا اجرایی نشد. باید پرسید گناه فعالین این حوزه چیست؟ نمی توان از کنار این مسأله به راحتی گذشت چرا که این افراد باید به عنوان متهم سیاسی و با حضور هیات منصفه محاکمه می شدند.

نعمت احمدی ادامه داد: در ماه های اخیر که دادگاه‌ جرم سیاسی تشکیل شده است. بازهم در اعاده دادرسی این اشخاص نمی پذیرند که در دادگاه جرم سیاسی به اتهامات آنها رسیدگی کنند. اگر عملکرد آقای صمیمی و خانم مولاوردی فعالیت سیاسی به قصد اصلاح و نیت خیرخواهانه نبوده، پس عملکرد چه کسی می تواند فعالیت سیاسی قلمداد شود؟! بنابراین اشکالاتی که می توان از نظر کلی به رأی آقای صمیمی و خانم مولاوردی گرفت، این است که وقتی دادگاه جرم سیاسی ایجاد شده، چرا در موعد اعاده دارسی، رسیدگی به آن دادگاه محول نمی شود؟ به نظر می رسد که باید اعاده دادرسی آقای صمیمی و خانم مولاوردی پذیرفته شده و آنها مجدد با حضورهیات منصفه و در دادگاه جرم سیاسی محاکمه شوند.

 

این حقوقدان در رابطه با تبعات صدور چنین احکامی در جامعه گفت: مسلما مسئولین قضایی با چنین رویه ای نتیجه مثبتی نمی گیرند. آنها با زندانی کردن این افراد قصد دارند فعالین سیاسی و مدنی را از زندان بترسانند اما می‌بینیم که پیغام آقای صمیمی از درون زندان که گفت «زندان چندان هم بد نیست»، بازخورد بیشتری پیدا می کند و این ضرری است که از صدور چنین احکامی و این شیوه، متوجه نظام می‌شود.

نعمت احمدی در پایان گفت: نظام باید با سعه صدر به قضایا نگاه کند. به هر حال، ما فصل سوم از قانون اساسی را ذیل حقوق مردم داریم. این فصل مستوفایی در قانون اساسی است. باید دید مدونین قانون اساسی چه کسانی بودند؟ کسانی که معماران اصلی این نظام بودند و قانون اساسی به امضاء حضرت امام و مقام معظم رهبری هم رسیده است و فصل سوم آن نیز از جمله بخش هایی است که باید به آن توجه کنیم.

منبع: صبح ما

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر