کد خبر: 98226
A

محمد مهدی تندگویان: ۵ برابر شدن رقم وام ازدواج هیچ تأثیری در افزایش ازدواج نداشت/ مشکلی در پرداخت وام ۱۰۰میلیونی وجود ندارد

معاون امور ساماندهی جوانان افزود: ما درخصوص پرداخت وام ازدواج از سال ۹۶ به صورت به روز عمل می‌کنیم و هیچ مشکلی در پرداخت نداریم و ماندگاری در صف مطرح نیست.

محمد مهدی تندگویان: ۵ برابر شدن رقم وام ازدواج هیچ تأثیری در افزایش ازدواج نداشت/ مشکلی در پرداخت وام ۱۰۰میلیونی وجود ندارد

به گزارش دیده بان ایران؛ محمد مهدی تندگویان معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان درباره افزایش رقم ازدواج برای جوانان، اظهار کرد: من با افزایش وام ازدواج مخالف نیستم.

او با بیان اینکه موضوعی که من همیشه مطرح می‌کنم این است که افزایش وام ازدواج چه منطقی دارد، گفت: افزایش حتی چند برابری وام ازدواج نیز مشکلی را از جوانان حل نمی‌کند و عملا با ۸۰ میلیون شدن یا ۱۰۰ میلیون شدن وام ازدواج نیز نمی‌شود کاری کرد.

معاون امور ساماندهی جوانان افزود: ما درخصوص پرداخت وام ازدواج از سال ۹۶ به صورت به روز عمل می‌کنیم و هیچ مشکلی در پرداخت نداریم و ماندگاری در صف مطرح نیست.

تندگویان ادامه داد: سال ۹۶، ۱۰ میلیون تومان وام ازدواج پرداخت شد و سال گذشته این رقم به ۵۰ میلیون تومان رسید و یک افزایش ۵ برابری را شاهد بودیم، در حالی که ۵ برابر شدن رقم وام ازدواج هیچ تأثیری در افزایش ازدواج نداشته است و ما هر سال شاهد سیر کاهشی آن بوده‌ایم.

معاون امور جوانان با بیان اینکه این اتفاقات نشان دهنده این است که سیاست پرداخت وام ازدواج برای تسهیل و افزایش ازدواج جوانان حتی با افزایش ارقام هم نتوانسته به هدف خود برسد، گفت: هدف افزایش ازدواج در راستای پرداخت وام غلط است، چرا که بحث تشکیل خانواده هدف واقعی است، به دلیل اینکه ما مشکل بحران جمعیت پیدا نکنیم.

او با بیان اینکه از نظرما تک فرزندی یک معضل و آسیب اجتماعی است، ادامه داد: ابتدا باید هدف اصلی را در نظر بگیریم و ثانیا مشوق‌های مقطعی برای ازدواج مثل پرداخت وام را تبدیل به مشوق‌های دائمی کنیم.

تندگویان تصریح کرد: به طور مثال عنوان شود که به ازای هر فرزند از یک چهارم مالیات معاف می‌شوید و اگر ۴ فرزند داشته باشید به طور ۱۰۰ درصدی مادام العمر از پرداخت مالیات معاف هستید.

معاون امور جوانان با بیان اینکه سوال اصلی این است که باید پرسید ۵۰ میلیون تومان به کدام قسمت ازدواج کمک می‌کند؟ ادامه داد: اقدامات اگر در راستای سیاست‌های جمعیت و خانواده انجام شود، تأثیر بیشتری دارد و مشکلات جمعیت حل می‌شود.

تندگویان افزود: در کل دنیا برای ازدواج وامی پرداخت نمی‌شود و چنین چیزی اصلا وجود ندارد، چرا که نباید یک زوج را در اول زندگی به وام بگیر و قسط بده تبدیل کنیم.

او با بیان اینکه بسیاری از کشور‌ها مطرح کردند که اگر خانواده‌ای دارای ۴ فرزند باشد مسکن رایگان در اختیارشان قرار خواهند داد، گفت: در قانون تسهیل ازدواج مواردی چون اشتغال جوانان، مسکن ارزان و... مطرح شده است، اما مشکل این است که باید صندوق ذخیره اندوخته جوانان در کشور با متولی‌گری وزارت اقتصاد و وزارت کشور شکل می‌گرفت.

تندگویان گفت: در قانون تسهیل ازدواج هیچ جایی برای معاونت جوانان ایجاد نشده و اعتبار آن تأمین نشده و به مرحله اجرایی نرسیده است.

معاون امور جوانان با بیان اینکه بنده به عنوان دولت نمی‌توانم رقمی را برای وام ازدواج مطرح کنم، چرا که مجلس وظیفه این امر را بر عهده دارد، ادامه داد: ما از لایحه دولت دفاع می‌کنیم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر