کد خبر: 98365
A

ترک فعل «سازمان صمت» در قبال وظیفه خود در مقابل کامیون داران

ناراحتی رانندگان کامیون از سهمیه و نحوه توزیع لاستیک مشکلی قابل حل که در سایه کم توجهی و عدم رسیدگی مسئولین در حال تبدیل شدن به بحرانی حاد برای اقتصاد کشور است و در این گزارش سعی شده ابعاد پنهان این موضوع را بررسی کنیم.

 ترک فعل «سازمان صمت» در قبال وظیفه خود در مقابل کامیون داران

به گزارش دیده بان ایران؛ ناراحتی رانندگان کامیون از سهمیه و نحوه توزیع لاستیک مشکلی قابل حل که در سایه کم توجهی و عدم رسیدگی مسئولین در حال تبدیل شدن به بحرانی حاد برای اقتصاد کشور است و  در این گزارش سعی شده ابعاد پنهان این موضوع را بررسی  کنیم.

تمام نظریه پردازان اقتصادی به مدیران توصیه میکنند چرخه تامین مواد اولیه، تولید و فروش را با دقت و بدون هیچ گونه خللی باهم مرتبط کرده و با دقت نظر ویژه این چرخه را مراقبت کنند زیرا که در صورت بروز مشکل در تامین هرکدام از این سر پنجه های تولید، اثرات آن بر کل اقتصاد بروز خواهد کرد.

این چرخه طولانی و سرشار از فراز و  نشیب نیاز به واسطه ای قوی و قابل اطمینان دارد که به مانند یک چرخ دنده همه ارکان این چرخه را به هم مرتبط کند.

 رانندگان کامیون از جمله  افراد مهم تشکیل دهنده این چرخه هستند که  بخشی از این وظیفه را در سیستم تولید برعهده دارند و در صورت وقوع خللی در ماموریت  آنها مرگ تولید و فروش قابل پیش بینی خواهد بود.

خوشبختانه در کشور ما رانندگان کامیون را افرادی عاشق و دلسوز به شغل و کشورخود  تشکیل داده اند که همیشه درهمه صحنه ها و گلوگاه های حساس حضور داشته و نگذاشته اند هیچ خللی در زمینه حمل و نقل احساس شودو در حوادث سیل و زلزله و دفاع مقدس این عشق و ایثار خودشان را بارها ثابت کرده اند.

 

حتی در همین ایام کرونا که فعالیت اکثر مشاغل محدود شده و مردم رفت وآمدهای خود را درجهت حفظ سلامتی کمتر کرده اند این رانندگان  عاشقانه در حال جابه جایی مایحتاج اساسی زندگی مردم هستند تا مشکلی در زمینه مواد اولیه و محصولات حاصل نشود.

هنوز اکثر مردم ایران خاطرات سریال خوش رکاب و آقا تقی این سریال را به خاطر دارند مردی با اخلاقی سرد و سبیل های چقماقی و ادبیات خاص رانندگان، اما با قلبی سرشار از محبت و عطوفت و ایثار نمونه ای از صدها راننده کامیونی بود که مخلصانه در طول41 سال انقلاب اسلامی در تمامی عرصه هایی که به آنها نیاز بود حضور داشتند.

اما مدتی است حال این مردان عاشقِ سبیل چقماقی خوش نیست و در برابر حجم مشکلات اقتصای و کم لطفی های  مسئولین خسته اند ولی هنوز استوار در حال انجام ماموریت خود ، اما اینکه تا کی بتوانند در برابر مشکلات ایستادگی کنند مشخص نیست.

دراین  برهه زمانی  کشور که تمامی اقلام با افزایش قیمت رو به رو بوده اند این قشر زحمتکش از اثرات این گرانی ها محفوظ نبوده و در زمینه های قطعات، روغن ماشین و لاستیک با افزایش قیمت شدید روبه رو  بوده اند و در کنار آن قیمت  حمل بار چندان افزایش قیمتی نداشته تا مشکلات آنها بیش از قبل شود.

اما در این میان کمبود و افزایش قیمت لاستیک فشار مضاعفی بر کامیون داران وارد کرده و  آنها  از کمبود، عدم توزیع عادلانه ، عدم توزیع لاستیک با کیفیت  گلایه مند هستند..

عدم توزیع عادلانه مهمترین مشکل فعلی لاستیک

در همین زمینه ودر جهت روشن شدن ابعاد مختلف موضوع با تعدادی از رانندگان  که در پایانه بار جهت دریافت لاستیک به قیمت بازرگانی حضور بهم رسانده بودند هم صحبت شده تا ابعاد پنهان نارضایتی آنها را جویا شویم.

مهمترین مشکلی که تقریبا تمامی رانندگان در گفتگو با یزد رسا از وجود آن ابراز نارضایتی کردند عدم توزیع عادلانه لاستیک بوده که در این زمینه اظهار داشتند: مسئولین مربوطه هیچ گونه اطلاع رسانی در مورد زمان توزیع لاستیک به صورت عمومی انجام نمیدهند اما رانندگان و افرادی که دارای رابطه هایی خاص باشند بسیار زودتر از دیگر رانندگان متوجه و برای دریافت لاستیک اقدام می نمایند و به همین علت لاستیک های با قیمت بازرگانی سهم افرادی می شود که دارای رانت خبری بوده و برای دریافت لاستیک زودتر اقدام نموده اند.

 یگی دیگر از رانندگان با اشاره به وجود رانت خبری گفت: تعدادی دیگر از رانندگان نیز وجود دارند که نورچشمی های مسئولین مربوطه هستند و در هر توزیع، سهم این نورچشمی ها از همان ابتدا و حتی قبل از توزیع محفوظ می باشد و همین دلیل باعث شده که تعداد محدودی  از رانندگان از ابتدای سال تاکنون 5 الی7جفت لاستیک دریافت نموده ولی اکثریت رانندگان دیگر سهمی از این توزیع لاستیک تاکنون نداشته اند.

 

رانندگان ناراضی و خسته از مشکلات  اقتصادی و تبعات محدودیت های کرونایی  با طرح این سوال  که چرا سامانه ای  که میزان کارکرد تمامی ماشین های سنگین و رانندگان  را به صورت جامع نمایش داده تا لاستیک براساس آمار و اطلاعات آن سامانه توزیع شود وجود نداشته و مسئولین مربوطه  در زمینه ایجاد چنین سامانه ای تدبیری به عمل نمی اورند خاطر نشان کردند: کارت هوشمندی که اکثریت رانندگان ماشین های سنگین در اختیار دارند به صورت لحظه ای کارکرد زمان و...رانندگان را مشخص و در هر ساعت شبانه روز که  یکی از متغیرهای تعریف شده باطل شود بلافاصله کارت هوشمند باطل می شود ، حال چرا از وجود این سامانه ها وامثال آن برای توزیع لاستیک استفاده نمی کنند؟

این رانندگان به بیان مسئله ای دیگر از روند توزیع اشاره و تصریح کردند: در استانهای دیگر از جمله تهران، بندرعباس ، بوشهر، سیرجان و... توزیع لاستیک با قیمت بازرگانی در میان رانندگان هیچ گونه محدودیتی نداشته و به اندازه کافی در میان آنها توزیع می شود اما در استان یزد و به دلیل مسائلی که ذکر شد رانندگان یزدی در حال دست و پنجه نرم کردن با این مشکل هستند.

یکی دیگر از این رانندگان با بیان اینکه  خانواده های آنها به شدت دل نگران وضعیت سلامتی آنها بوده و خود راننده نیز با استرس و نگرانی عدم ملاقات دوباره خانواده خود اقدام به حمل بار می نماید تصریح کرد: متاسفانه معمولا لاستیک های توزیع شده نیز از جنس نامرغوب غیر ایرانی می باشد که باعث می شود که  تعداد حوداث جاده ای افزایش یافته وهر لحظه امکان وقوع حادثه برای راننده وجود داشته باشد.

ترک فعل سازمان صمت در قبال وظیفه خود

در همین زمینه با  علیخانی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد نیز هم صحبت شده تا مشکلات این قشر از طریق وی جویا شویم.

علی علیخانی در گفتگو با یزد رسا اظهار داشت: این اداره کل به مسئولین سازمان صمت استان کم بودن میزان سهمیه لاستیک اختصاص یافته دولتی به استان یزد را اعلام اما تاکنون اقدام خاصی انجام نشده است.

 

وی  در زمینه مشکلات توزیع لاستیک در میان کامیون داران نیز تصریح کرد: این اداره کل در زمینه تهیه و همچنین در زمینه توزیع هیچ گونه وظیفه ای  نداشته  اما به دلیل اینکه مسئولین مربوطه که این وظیفه  برعهده آنها بوده پای کار نیامدند، پس از برگزاری جلساتی کار توزیع به اتحادیه کامیون داران استان محول که این اتحادیه نیز  بعد از مدتی در قبال ارائه این خدمت خواستار پرداخت مبلغی از سوی  این اداره کل به اتحادیه بود که به دنبال این درخواست اداره کل  راهداری و حمل ونقل جاده ای استان ، کار توزیع لاستیک را در راستای برطرف شدن مشکل رانندگان کامیون برعهده گرفته است.

علیخانی ادامه داد: سامانه ای به صورت مشترک با سازمان صمت به همین منظور طراحی  و در حال حاضر این سامانه در اختیار سازمان صمت می باشد که اگر کار توزیع بر اساس آن سامانه انجام شود هیچ گونه مشکل و بی نظمی وجود نخواهد داشت.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اظهار داشت: علیرغم وجود تمامی این مشکلات و کمبود سهمیه لاستیک اختصاصی به استان این اداره کل در جهت برطرف شدن مشکلات کامیون داران ، کار توزیع لاستیک را برعهده گرفته و نهایت سعی و تلاش خود را به عمل آورده تا این توزیع به صورت عادلانه انجام شود.

در زمینه لاستیک اصلا مشکلی وجود ندارد

در این میان شنیدن صحبت های متفاوت معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت یزد نیز در خور توجه است ؛ علی افشار پور معاون بازرگانی  سازمان صمت در گفتگو با یزد رسا با بیان اینکه هیچ گونه مشکلی در زمینه توزیع لاستیک وجود ندارد ورانندگان کامیون می توانند به راحتی با مراجعه به سایت کالا و لاستیک مورد نظر خود را دریافت کنند تصریح کرد:  تنها مشکل در زمینه لاستیک کامیون داران ، کمبود بعضی از برندهای  خاص می باشد که در حال هماهنگی با وزارت صمت در جهت برطرف شدن این مشکل هستیم و به زودی این مشکل نیز برطرف خواهد

شد.

وی  در مورد توزیع لاستیک تعاونی نیز اظهار داشت: این سازمان هیچ گونه توزیع لاستیک ماشین های سنگین به نرخ تعاونی را در چند ماه اخیر نداشته و اگر توزیعی نیز در حال انجام می باشد خود اداره راهداری و حمل ونقل جاده ای این سهمیه را دریافت و در حال توزیع می باشد.

وی با اشاره به اینکه قبلا برای واردات لاستیک کامیون داران ارز4200تومانی تعلق می گرفت و به همین علت توزیع  آن توسط این سازمان انجام می گردید و اگر در حال حاضر لاستیکی به نرخ تعاونی در حال توزیع است از مابقی همان لاستیک های وارد شده به نرخ4200تومانی است خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای واردات لاستیک ارز نیمایی اختصاص می یابد و همین موضوع تا حدودی باعث نارضایتی کامیون داران شده تصریح کرد: زمانی که لاستیک با ارز 4200تومانی وارد کشور می شد تعداد محدودی از رانندگان با سوء استفاده از اختلاف قیمت فاحشی که این لاستیک ها با بازار داشت ، چندین حلقه لاستیک را دریافت و در بازار آزاد به فروش می رساندند که با حذف ارز 4200تومانی برای لاستیک این گروه محدود هم اکنون  ناراضی هستند.

افشار پور  در پایان گفتگو ضمن تائید وجود مشکلات اندکی در زمینه  لاستیک کامیون داران گفت: جلسات متعددی با حضور  مسئولین استانداری و سازمان صمت و اداره راهداری و حمل ونقل جاده ای و دیگر مسئولین مرتبط برگزار شده که انشاالله مشکلات این قشر زحمتکش و دلسوز به زودی برطرف شود.

تحریم بهانه است ، مشکل ضعف مدیریت است

در این میان رئیس اتحادیه کامیون داران یزدی در گفتگو با یزد رسا با انتقاد از مسئولین و اینکه در جلساتی که پیرامون مشکلات  کامیون  داران برگزار می شود هیچ نماینده ای از طرف کامیون داران حضور ندارد تصریح کرد: استان یزد کمترین سهمیه لاستیک  تعاونی را در میان تمامی استانها دارد و متاسفانه هیچ کدام از مسئولین به این موضوع رسیدگی نمی کنند.

مهدی زارع با بیان اینکه توزیع لاستیک هیچ ارتباطی به اداره راهداری و حمل و نقل  نداشته  و متولی اصلی توزیع لاستیک ، سازمان صمت می باشد اظهار داشت: برای مدتی مسئولین کار توزیع را به اتحادیه محول کردند که به صورت عادلانه ومنظم این کار در حال انجام  بود اما به دلایل نامشخص این وظیفه از اتحادیه گرفته شده و اداره راهداری و حمل ونقل استان در حال توزیع لاستیک می باشد.

وی ادامه داد: متاسفانه اکثر برندهای  سامانه کالا  از برندهای غیر معتبر بوده و  لاستیک های با برند معتبر در این سامانه وجود ندارد.

رئیس اتحادیه کامیون داران یزد با رد ادعای رئیس اداره راهداری و حمل ونقل جاده ای استان گفت: این اتحادیه درقبال توزیع لاستیک هیچ درخواست پولی نداشته و این کار را بدون هیچ چشم داشتی و فقط در جهت برطرف شدن مشکل رانندگان بر عهده گرفته بود.

وی با بیان اینکه کامیون داران یزدی افرادی انقلابی و دلسوز هستند که در مشکلات وحوادث طبیعی مانند زلزله گلستان و سیل اهواز علیرغم مشکلات فراوان بدون هیچ انتظاری به میدان آمده اند اظهار داشت: مسئولین مربوطه این باور را داشته باشند که راننده کامیون منافق نیست و حتی برعکس از دلسوزان این انقلاب است و پای صحبت های این قشر نشسته و مشکلات آنها را بشنوند.

زارع ادامه داد: متاسفانه مسئولین مربوطه  تحریم را بهانه ای برای سرپوش گذاشتن بر ضعف های خود کرده اند این در حالی است که اگر مدیریت صحیحی  انجام بگیرد بسیاری از مشکلات کامیون داران و مابقی مشاغل حل خواهدشد.

منبع: یزدرسا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر