کد خبر: 98685
A

علت حادثه توچال اختلال در GPS بود؟

رئیس فدراسیون کوهنوردی می‌گوید که مشکلات جی‌پی‌اس در حادثه توچال و ارتفاعات تهران هیچ تاثیری نداشته است.

علت حادثه توچال اختلال در GPS بود؟

به گزارش دیده بان ایران؛ جمعه هفته گذشته در ارتفاعات تهران علی رغم توصیه های داده شده شاهد جمعیت زیادی از کوهنوردان و هموطنان بودیم اما متاسفانه به دلیل کولاک و ریزش بهمن 11 کوهنورد جان خود را از دست دادند. قطعا در رخ دادن این حادثه عوامل زیادی دست به دست هم داده که در آینده بیشتر در خصوص آن صحبت خواهیم کرد اما موضوعی که در بین مردم و کوهنوردان شائبه ایجاد کرده این است که آیا اختلال جی پی اس می تواند در ایجاد این حادثه موثر باشد؟

رضا زارعی، رئیس فدراسیون کوهنوردی، درباره اختلال جی پی اس در ارتفاعات تهران گفت: عمده افرادی که در مناطق شناخته شده مشغول به کوهنوردی هستند از جی پی اس استفاده نمی کنند چرا که مسیر های شناخته شده و تابلو های راهنما در مسیر وجود دارد. در مناطقی مثل داراباد و توچال عموما مردم از جی پی اس استفاده نمی کنند. حتی کوهنوردان هم در مسیر های شناخته شده از جی پی اس آنچنان بهره نمی برند مگر اینکه بخواهند مسیر عبوری خود را زمان گیری کرده و مورد ارزیابی قرار دهند.

او تاکید کرد: این اختلال جی پی اسی از گذشته وجود داشته است اما باید توجه کنیم که وقوع این حادثه به این عامل بر نمی گردد. در سمت لواسان و منطقه شرقی تهران این مشکل دیده نمی شود چرا که من در تمامی مسیرهای صعودم از جی پی اس استفاده کرده و مشکلی ندیده ام. اما در کوه توچال این مشکل وجود دارد و اختلال جی پی اس دائمی نیست و گاهی اوقات به وجود می آید. اما باید گفت که در کل این مشکل وجود دارد.

رییس فدراسیون کوهنوردی گفت: شاید در زمان این حادثه حدود 2 کوهنورد حرفه ای در ارتفاعات حضور داشتند. اگر توجه شود خواهیم یافت که تمامی اجساد در مسیر پیدا شدند و کسی نبوده است که مسیر را بیراهه رفته و گم شده باشد. اگر بگوییم جی پی اس کار نکرده باید نفرات از مسیر خود دور می شدند و راه خود را گم می کردند اما چنین موضوعی نبوده است.

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر