کد خبر: 99213
A

مصوبه عجیب شورای عالی فضای مجازی؛ منتشر کنندگان اخبار اعتبار سنجی می شوند+جزییات

شورای عالی فضای مجازی امروز به ریاست روحانی مصوبه عجیبی داشت در این مصوبه که نام "سند" بر آن نهاده اند قوه قضاییه موظف است ظرف مدت سه ماه اقدامات لازم برای مقابله با نشر اخبار در فضای مجازی را انجام می‌دهد.

مصوبه عجیب شورای عالی فضای مجازی؛ منتشر کنندگان اخبار اعتبار سنجی می شوند+جزییات

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ شورای عالی فضای مجازی امروز به ریاست روحانی مصوبه عجیبی داشت در این مصوبه که نام "سند" بر آن نهاده اند قوه قضاییه موظف است ظرف مدت سه ماه اقدامات لازم برای مقابله با نشر اخبار در فضای مجازی را انجام می‌دهد.

همچنین در این مصوبه آمده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری سازمان صدا و سیما نسبت به پیاده‌سازی نظام اعتبارسنجی و رتبه‌بندی، اقدامات لازم را اتخاذ و همچنین اعطای سالیانه نشان کیفیت نشر به درگاه‌ها و سکوهای نشر را طراحی نماید.

به گزارش دیده بان ایران؛ در این مصوبه که بیش از هر چیز بر کنترل اخبار  تاکید شده و ظاهراً قرار است صدا و سیما و وزارت ارشاد بر منتشر کنندگان خبر نظارت داشته باشند. به نظر می آید شورای عالی فضای مجازی قرار است در جایگاه  قانون گذار  عمل کرده و شرایط جدیدی را به رسانه ها تحمیل کند. اینکه بر اساس چه قانونی و چه کسانی باید درباره اخبار و منتشر کنندگان خبر نظر بدهند نکته مبهم این مصوبه عجیب است. 

در سند الزامات پیشگیری و مقابله با نشر اطلاعات، اخبار و محتوای خلاف واقع در فضای مجازی آمده است: 

طبق این سند، قوه قضائیه به منظور فراهم آمدن زمینه‌های مؤثر پیشگیری از جرایم ظرف مدت سه ماه اقدامات لازم برای مقابله با نشر اطلاعات، اخبار و محتوای خلاف واقع در فضای مجازی را انجام می‌دهد.

مقرر شد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با همکاری سازمان صدا و سیما نسبت به پیاده‌سازی نظام اعتبارسنجی و رتبه‌بندی، اقدامات لازم را اتخاذ و همچنین اعطای سالیانه نشان کیفیت نشر به درگاه‌ها و سکوهای نشر را طراحی نماید.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با استفاده از ظرفیت نهادهای مدنی و رسانه‌ها و واسطه‌های برنامه‌های کاربردی آگاهی رسانی، باید اقدامات لازم را در مورد راستی آزمایی اطلاعات و اخبار خلاف واقع منتشر شده از طریق ایجاد سکوی مرجع به عمل آورد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر