کد خبر: 99293
A

ایرج حریرچی: تا عید چندین مراسم مذهبی و یا سنتی داریم/ تا اطلاع ثانوی به فکر برگزاری هیچ‌گونه مراسمی نباشید

معاون کل وزارت بهداشت توضیحاتی را درباره ویروس کرونای انگلیسی ارائه کرد.

ایرج حریرچی: تا عید چندین مراسم مذهبی و یا سنتی داریم/ تا اطلاع ثانوی به فکر برگزاری هیچ‌گونه مراسمی نباشید

به گزارش دیده بان ایران؛ ایرج حریرچی دراین‌باره ویروس کرونای انگلیسی گفت: نیاز به واهمه و هراس نیست اما لازم است که هشیار باشیم. کشور انگلستان که ۱۳۰ میلیارد پوند سالانه هزینه بخش بهداشت و درمان می‌کند و معتقد است که نسبت به سایر کشورهای غربی سیستم بهداشت قوی‌تری دارد الآن دچار مشکل شده و از دیروز وارد قرنطینه شش‌هفته‌ای شده‌اند.

وی ادامه داد: این ویروس انگلیسی حدود ۷۰% میزان ابتلا را بالابرده و هنوز ثابت نشده که میزان بیماری‌زایی و مرگ‌ومیر آن بیش‌تر از واریانت قبلی باشد، اما در هفته اخیر تعداد بستری‌ها در انگلیس ۲۰% بیشتر شده که نشان‌دهنده اهمیت این مسئله است زیرا این رقم بسیار بزرگی است.

معاون کل وزارت بهداشت خاطرنشا کرد: موضوع مهم این است که تا دیروز در کل دنیا ۱۳ میلیون واکسن تزریق‌شده که شامل ۱% از مردم دنیا می‌شود. پس‌سرعت تزریق واکسن بالا نیست و زمانی واکسن تأثیر خود را می‌گذارد که درصد قابل‌توجهی از مردم تزریق را انجام داده باشند و ایمنی جمعی حاصل‌شده باشد.

حریرچی با بیان اینکه هنوز برای هیچ مرجع علمی رفتار این ویروس مشخص نیست، تصریح کرد: در ضمن می‌دانید که عده‌ای از کسانی که قبلاً مبتلا شده بودند مجدد مبتلا می‌شوند و چون از اپیدمی کلی فقط ۹ ماه گذشته پس هنوز درصد ابتلای مجدد مشخص نشده و هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که بعد از یک سال چند درصد از افرادی که ابتلای واقعی پیدا کردند و یا توسط واکسن مبتلا شده‌اند ایمن خواهند بود. همچنین نمی‌دانیم آیا تغییرات ویروس موجب شود که یک سال دیگر نیاز داشته باشیم که دوباره واکسن بزنیم یا تأثیر آن تا یک سال ادامه داشته دارد. باید گفت که رفتار آینده ویروس کرونا مشخص نیست.

وی در ادامه افزود: فرد مبتلابه کرونای انگلیسی هم خوشبختانه به دلیل تعقیب مکرر سیستم بهداشت فردی شناسایی‌شده و چون ایشان خود اصول را رعایت کرده‌اند خطر رفع شده است، همچنین از تمامی اطرافیان تست‌های متعدد گرفته‌شده و هیچ مورد انتقال و ابتلایی نداشته‌ایم؛ اما باید توجه کرد که این ویروس به کشورهای همسایه رسیده و امکان وارد شدن به کشور ما نیز وجود دارد. فعلاً علائم آن با قبلی تفاوت چندانی ندارد و تفاوت‌ها فقط توسط نمونه‌برداری در آزمایشگاه‌ها مشخص می‌شود.

معاون کل وزارت بهداشت که در یک برنامه تلوزیونی صحبت می‌کرد، خاطرنشان کرد: رفتار با این ویروس مانند رفتار قبلی است و با شستشوی دست، فاصله‌گذاری اجتماعی و فیزیکی و استفاده از ماسک در تمام لحظات و اجتناب از تردد باید با آن مقابله کرد. مهم‌ترین نگرانی ما عادی پنداری و سهل‌انگاری در شرایطی است که میزان ابتلا و مرگ‌ومیر پایین آمده و در این شرایط مردم و مسئولین باید بیشتر رعایت کنند.

حریرچی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به سال جدید تصریح کرد: تا سال نو ما ۷۳ روز باقی است اما توجه کنید که هر ۲۴ ساعت آن برای کادر بهداشت و درمان ازلحاظ شدت کار و این بار عاطفی که روی افراد می‌گذارد، مثل یک قرن می‌گذرد. ما تا عید چندین مراسم مذهبی و یا سنتی از قبیل خرید شب عید و غیره داریم، اما کرونا با هیچ‌کس شوخی ندارد و روبه‌رو شدن مردم باهم احتمال وسعت بیماری را بالا می‌برد.

وی تاکید کرد: از مردم خواهش می‌کنم فعلاً تا اطلاع ثانوی به فکر برگزاری هیچ‌گونه مراسمی نباشند. باید از تجمع بی‌مورد خودداری کنیم چون عدم توجه به آن فاجعه به بار می‌آورد. ما الآن در نیستانی زنگی می‌کنیم که کمترین جرقه باعث آتش زدن نیستان زندگی همه ما می‌شود.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر