کد خبر: 99579
A

نعمت احمدی: رای به برنامه کاندیدا به عهده مردم است نه برای رد صلاحیت شورای نگهبان/ برنامه نویسی مگر کاری دارد با کپی پیست حل می شود

یک حقوقدان در رابطه با مصوبه مجلس مبنی بر اینکه شورای نگهبان مجاز به بررسی برنامه داوطلبان سه ماه پیش از انتخابات است گفت: شخصی نه هنوز کاندیدا شده، نه نام نویسی کرده چگونه برنامه ارایه بدهد.

نعمت احمدی: رای به برنامه کاندیدا به عهده مردم است نه برای رد صلاحیت شورای نگهبان/ برنامه نویسی مگر کاری دارد با کپی پیست حل می شود

به گزارش دیده بان ایران؛ نعمت احمدی، حقوقدان، در رابطه با نوع قانون ‌گذاری و تصویب قوانین در مجلس گفت: تصویب قوانین در مجلس در سه زمینه انجام‌ می گیرد؛ نخست لوایحی است که دولت آنها را ارسال می کند. دوم لوایح قضایی که قوه قضاییه آنها را به مجلس می فرستد که مجلس در آن دخالتی ندارد. سوم طرح های نمایندگان است، اگر قرار باشد مجلس متهم شود که قانون نویسی مازاد انجام‌ می دهد در طرح های نمایندگان این موضوع مشهود است. قانون انتخابات همیشه به وسیله مجالس، مورد دست خوش و تغییراتی قرار می‌گیرد و ذهنیتی منفی در زمینه سمت و سو دار بودن اقدامات مجلس و سیاسی بودن طرح در ذهن مردم، نهادینه می شود.

 

او ادامه داد: قوانین متشتت، ناسخ و منسوخی زیادی در کشور داریم. ما نیاز به تنقیح و پالایش قوانین داریم، قوانین جزایی از جمله آنها است. جرم انگاری در کشور زیاد صورت می‌گیرد و این نیاز به تنقیح دارد مجلس کارشناسی لازم را در این زمینه انجام نمی دهد. قانون نویسی مانند شطرنج می‌ماند یک فن، علم‌ و هنر است. مجالس دنیا متخصصینی دارند که در حوزه های مختلف با توجه به قوانین موجود و نیاز روز‌ جامعه‌ قوانین را تنقیح می کنند و این در ایران مشاهده نمی شود. 

 

احمدی گفت: اگر روزی مجلس اراده کند و‌ در زمینه های مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و قضایی قوانین موجود را تنقیح کند این  مسئله منجر می شود از تعداد قوانین کاسته شود. قانون انتخابات شاکله ای داشته که آنقدر آن را شاخه شاخه کردند که در هر دوره تغییر می‌کند.

 

او در رابطه با مصوبه مجلس مبنی بر اینکه شورای نگهبان مجاز به بررسی برنامه داوطلبان سه ماه پیش از انتخابات است گفت: شخصی نه هنوز کاندیدا شده، نه نام نویسی کرده چگونه برنامه ارایه بدهد؟ اگر فرضا شورای نگهبان برنامه او را رد کند شاید مردم در جایگاه رای دهنده به برنامه او اعتماد کنند، رای به برنامه کاندیدا به عهده مردم است نه برای رد صلاحیت شورای نگهبان. برنامه نویسی مگر کاری دارد با کپی پیست حل می شود اما آیا این برنامه قابلیت اجرا باید داشته باشد. تغییرات در قوانین موجود از پشتوانه کارشناسی نو و امروزی برخودار نیست و نمایندگان مجلس احاطه ای به قوانین موجود ندارند. 


این حقوقدان در پایان تاکید کرد: نیاز به تنقیح قانون داریم نه تصویب قوانینی که در آن زمینه تنقیحی صورت نگرفته است.

 

منبع: برنا 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر