کد خبر: 100308
A

رزم حسینی فقط خود را وزیر معدن می داند /روغن نباتی رکورددار افزایش قیمت؛ در ستاد تنظیم بازار چه خبر است ؟!

مدیریت رزم حسینی از روز رای اعتماد تا امروز بر وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت با چالش های فراوانی همراه بوده است. بخشی از این چالش ها تحت تاثیر تصمیم گیری های خلق الساعه و برخی دیگر را باید به حساب بی توجهی و البته بی تجربگی آقای وزیر مرتبط دانست. .

رزم حسینی فقط خود را وزیر معدن می داند /روغن نباتی رکورددار افزایش قیمت؛ در ستاد تنظیم بازار چه خبر است ؟!

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ مدیریت رزم حسینی از روز رای اعتماد تا امروز بر وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت با چالش های فراوانی همراه بوده است. بخشی از این چالش ها تحت تاثیر تصمیم گیری های خلق الساعه و برخی دیگر را باید به حساب بی توجهی و البته بی تجربگیآقای وزیر مرتبط دانست. 

تنها مسئله بورس و تحولات آن نیست که تحت تاثیر تصمیم گیری های رزم حسینی قرار گرفته؛ آثار مخرب رویکردهای وزیر بی تجربه صمت را می توان در بی عملی ستاد تنظیم بازار، گرانی های افسار گسیخته ، تعطیلی واحدهای تولیدی فعال و... به وضوح مشاهده کرد. بی عملی و بی تجربگی که فعالان اقتصادی و بازار سرمایه هم بر ان صحه می گذارند. 

این روزها افکار عمومی درگیر تصمیم غلط وزیر صمت در خصوص بازار بورس است و ازسوی دیگر وزیر با خیال راحت دست به تغییرات گسترده در بخش معادن و فولاد می زند.

انتصابات گاه و بیگاه «حلقه کرمانی ها» در صنعت فولاد و مجموعه های معدنی در حالی رخ می دهد که بازار کالاهای مصرفی و کالاهای اساسی به حال خود رها شده اند. گویا رزم حسینی  فقط خود را وزیر معدن میداند و سایر وظایف خود را فراموش کرده است. 

به عنوان نمونه به نگاهی به وضعیت بازار، روغن نباتی طی چند ماه اخیر در زمینه مصرف خانوار باعث شد تا کمبود روغن نباتی منجر به ایجاد صف‌های طولانی جلوی فروشگاه‌ها، سهمیه‌بندی و فروش اجباری روغن نباتی همراه با کیک، تن‌ماهی و رب و همچنین گران شدن چند باره روغن نباتی شود. 

از طرف دیگر و درخصوص روغن صنف و صنعت نیز توزیع سهمیه‌ای دولت در استان‌ها به‌صورت ناعادلانه و نامناسب باعث شد تا بسیاری از کارخانه‌ها و مصرف‌کنندگان روغن نباتی نتوانند روغن مصرفی خود را تامین کنند و مجبور به خرید روغن نباتی از بازار سیاه به قیمت‌های هنگفت شوند. به‌طوری که  قیمت حلب 16 کیلوگرمی روغن نباتی از 130 هزار تومان به بیش از 300 هزار تومان و تا حدود ۴۰۰ هزار تومان  رسیده بود!

چه بسا بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، قیمت روغن مایع ۹۰۰ گرمی دردو ماه اول سال  ۹۹ حدود  ۸۷۰۵۱ ریال و در آذرماه به رقم  ۱۲۹۱۲۶ ریال رسیده است. هم چنین هر کیلو روغن جامد در دوماه اول سال به  رقم ۹۲۳۶۴ ریال و تا پایان آذر ماه  به رقم ۱۸۱۵۹۷ ریال رسیده است .اما گزارش های میدانی سطح بازار نشان میدهد قیمتها بسیار فراتر از مرکز آمار است. 

به نظر می‌رسد نبود برنامه‌ای دقیق و جامع در کنار بی‌تدبیری‌های وزارت صمت در استفاده به موقع از ذخایر استراتژیک کشور موجب این نابسامانی در بازار روغن شده است. 

این در حالی است که بنابراعلام برخی منابع خبری موثق به خبرنگار دیده بان ایران، بانک مرکزی ارز لازم جهت تامین روغن را تخصیص داده است. 

در کنار نبود برنامه دقیق در عرضه؛ باید به توزیع نامناسب و ناعادلانه روغن‌های سهمیه‌ای در استان‌ها در کنار منفعت‌طلبی‌های برخی فعالان بخش خصوصی  اشاره کرد. 

نبود شفافیت در عملکردها باعث شده تا همچنان و پس از گذشت ماهها  از آغاز نارسایی در بازار روغن نباتی، گرانی و گران‌فروشی در کنار کمبود در بازار روغن نباتی خودنمایی کند و کمک‌های دولتی نیز نتواند بازار را به روال عادی برگرداند تا همچنان وعده‌های امیدوار‌کننده درخصوص بازگشت ثبات به بازار روغن نباتی طی یک ماه آینده از زبان وزیر صمت به گوش برسد

منبع: دیده بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر