کد خبر: 101523
A

نماینده مجلس: شرکت دخانیات بازار سیگار ایران را دو دستی تقدیم آمریکا و انگلیس کرده است

نماینده مردم گرگان در مجلس گفت: شرکت ملی دخانیات مال و اموال ملت را به غارت برده و بازار سیگار ایران را دو دستی تقدیم کمپانی‌های آمریکایی و انگلیسی کرده است.

نماینده مجلس: شرکت دخانیات بازار سیگار ایران را دو دستی تقدیم آمریکا و انگلیس کرده است

به گزارش دیده بان ایران، رمضانعلی سنگدوینی نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه 19 بهمن ماه 99) بعد از قرائت گزارش کمیسیون صنایع و معادن درباره درخواست تعدادی از نمایندگان درباره تحقیق و تفحص از شرکت ملی دخانیات ایران به عنوان نماینده متقاضیان این تحقیق و تفحص اظهار داشت: متأسفانه شرکت ملی دخانیات مال و اموال ملت ایران را به غارت برد است؛ این شرکت روزگاری بزرگ‌ترین کمپانی تولیدکننده سیگار در خاورمیانه بوده است ولی به دلیل سیاست‌های غلط در وضعیت بسیار بحرانی به سر می‌برد.

وی افزود: این وضعیت بحرانی شرکت ملی دخانیات ایران نتیجه بحران کارگری 5 هزار کارگر است که گزارش آن در کمیسیون اصل نود و کمیسیون صنایع و معادن وجود دارد.

نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سیاست‌های ضد تولید داخل آقای رحمانی خلیلی در شرکت ملی دخانیات ایران و واردات سیگار باعث شده تا سهم سیگار ایرانی در بازار کم شود.

سنگدوینی اظهار داشت: سهم تولیدی سیگار ایرانی در بازار هم اکنون 10 درصد و سهم ریالی آن 7 درصد است. این در حالی است کمپانی‌های آمریکایی و انگلیسی در بازار سیگار هم اکنون دخیل شده‌اند.

وی افزود: نتیجه مدیریت رحمانی خلیلی تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی، کارخانجات توتون خوی، کارخانه فرآوری تیپ غربی گلستان، کارخانه فرآوری تیپ غربی گیلان، کارخانه سقز و کاهش ظرفیت سایر کارخانجات شده است.

سنگدوینی گفت: کاهش تعداد پرسنل شرکت دخانیات ایران از 11 هزار نفر به 5 هزار نفر رسیده است و ترک کشت بسیاری از توتون کاران در بسیاری از استان ها از جمله آذربایجان غربی، گیلان، مازندران و گلستان رقم خورده است و این افراد به شغل های غیرمولد و کاذب روی آورده اند.

نماینده مردم گرگان در مجلس اظهار کرد: تصاحب 80 درصدی بازار ایران توسط برندهای آمریکایی و انگلیسی نتیجه مدیریت آقای رحمانی خلیلی است که این اتفاق به بهانه مبارزه با دخانیات رقم خورده است و بازار دخانیات دو دستی تقدیم شرکت های انگلیسی و آمریکایی شده است.

وی با اشاره به محکومیت قضایی رحمانی خلیلی توسط قوه قضائیه، گفت: همچنین آقای سیاوش افضلی مدیرعامل شرکت دخانیات ایران با لیسانس جانورشناسی و با سابقه 10 سال کار در یک دفتر فروش چرا باید در این سمت منصوب شود. وی در تاریخ یکم تیرماه 96 با دریافت مزایای خدمت، بازخرید می شود و مجددا در تاریخ 26 شهریورماه 98 با حکم رئیس صندوق بازنشستگی فولاد مجددا به مدیرعاملی شرکت دخانیات برخلاف قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان منصوب می شود.

وی با طرح این سوال که چرا حجت الله اسدی که محکومیت قضایی دارد مجددا در سمت رئیس هیات مدیره شرکت دخانیات منصوب می شود، گفت: همچنین باید پاسخ داده شود چرا آقای ملک آسا معاون وقت آقای رحمانی خلیلی که بازنشسته بوده و محکومیت قضایی نیز دارد به سمت مشاور آقای افضلی منصوب می شود. همچنین چرا آقای رضا دهقانی بازنشسته دولت برخلاف قانون منع به کارگیری بازنشستگان حدود یک سال به سمت اداری و مالی شرکت دخانیات منصوب می شود و هم اکنون نیز مشاور ارشد است.

سنگدوینی تصریح کرد: تقی زاده نیز که سرپرست حقوقی شرکت است و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی بوده برخلاف قانون از دو صندوق دولتی حقوق و مزایا دریافت می کند، همه این افراد نامبرده با سابقه قضایی و چندشغله بودن چطور در یک شرکت دولتی مشغول به کار هستند؛ مگر قحط الرجال است.

وی افزود: چرا شرکت معروف بیستون متعلق به شرکت دخانیات که سهم بالایی در بازار کشور دارد بدون اخذ مجوز از سازمان خصوصی سازی با بهای یک بیستم قیمت واقعی خود به یک شرکت خصوصی واگذار می شود و امضای مدیرعامل فعلی شرکت دخانیات نیز در ذیل آن است.

سنگدوینی با یادآوری اینکه در این شرایط تحریم بسیاری از کشاورزان با مشقت فراوان توتون تولید می کنند، افزود: پرداخت مطالبات کشاورزان نیز در مقطع کنونی با گذشت زمان صورت می گیرد و با توتون کاران به صورت قهریه برخورد می شود.

نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی، انعقاد قراردادهایی که به مفاد آن عمل نمی شود را یکی از محورهای تحقیق و تفحص دانست و گفت: شرکت ایده آل دخانیات ایران که کلیه خریدهای شرکت دخانیات را به عهده دارد برخلاف بند 12 مصوبه مجمع عمومی عمل کرده است و این شرکت به عنوان حیات خلوت آقایان خریدهای میلیاردی داخلی و دلاری خارجی دارد و حتی درخواست وام میلیونی نیز برای این شرکت می شود.

منبع: فارس

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر