کد خبر: 102010
A

روغن کمیاب و گران ماند

قیمت بازار آزاد هر حلب روغن نباتی نیمه‌جامد 5کیلویی به 140و 16کیلویی به 400هزار تومان رسید، نرخ روغن مایع نیز 3برابر شد.

روغن کمیاب و گران ماند

به گزارش دیده بان ایران، با وجود وعده‌های مسئولان بی تاثیر وزارت صمت  برای تامین روغن خام و حلب مورد نیاز کارخانه‌های روغن‌نباتی، کمبود و عرضه قطره‌چکانی روغن نیمه‌جامد و مایع موجب کمبود و افزایش 3برابری قیمت این محصولات در بازار خرده‌فروشی شد.

بازار خرده فروشی انواع روغن‌نباتی مایع و به‌خصوص نیمه‌جامد، به‌خصوص در شهرستان‌ها، با کاهش شدید عرضه روغن مایع و نایاب شدن انواع حلب روغن نیمه‌جامد 5 و 16کیلویی مواجه شده است. این شیوه تولید و عرضه موجب کمبود روغن در فروشگاه‌های سطح شهر و رشد 3برابری قیمت انواع روغن‌نباتی در بازار آزاد شده است. کاهش تولید و عرضه در شرایطی اتفاق افتاده که متولیان تنظیم بازار برای کنترل و عرضه مستقیم روغن، توزیع انواع روغن مایع از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای با قیمت مصوب را در دستور کار قرار داده‌اند اما این روزها خبری از توزیع روغن نیمه جامد حتی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیست و روغن‌نباتی مایع یک لیتری سرخ‌کردنی و پخت‌وپز برندهای گمنام نیز در این فروشگاه‌ها و مغازه‌های خرده فروشی سطح شهربه‌صورت محدود توزیع می‌شود. با وجود این امکان خرید انواع روغن مایع و نیمه جامد برندهای مشهور با 3‌برابر قیمت مصوب در بازار آزاد وجود دارد و فعالان صنفی از توزیع مخفیانه حداقل دو سوم روغن عرضه شده در شبکه‌های رسمی فروش در بازار آزاد اما با قیمت‌های بالاتر خبر داده و تأکید می‌کنند تا زمانی که با رشد تولید میزان عرضه روغن‌نباتی در بازار افزایش نیابد، شرایط برای سودجویی و فرصت‌طلبی تولید‌کنندگان و فروشندگان این محصول با عرضه قطره چکانی ورشد چند برابری قیمت‌ها وجود دارد. 

از سوی دیگر تامین نشدن روغن‌نباتی نیمه جامد مورد نیاز برخی صنوف موجب شده تا تولید‌کنندگان به تأمین روغن مورد نیاز کسب‌وکارهای خود از طریق بازار آزاد و با قیمت بالاتر روی آورند که این امر نیز در تشدید شرایط کمبود و رشد قیمت روغن‌نباتی نیمه جامد و مایع مورد نیاز خانوارها مؤثر بوده است.

این کمبود و گرانی در حالی است که هنوز هم دست‌اندرکاران بخش تولید کمبود روغن خام و گرانی حلب و مواداولیه مورد نیاز برای تولید بطری‌ روغن‌نباتی را عامل کاهش تولید و کمبود انواع روغن در بازار می‌دانند./ همشهری

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر