کد خبر: 102492
A

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: حمایت اساسی از صنایع کشور در پساتحریم دنبال می‌شود/ تصاویر

آقامحمدی گفت: در پساتحریم، حمایت اصولی و اساسی از صنایع کشور دنبال می‌شود و برندهای خارجی امکان اینکه به راحتی به بازار کشور بازگردند را ندارند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: حمایت اساسی از صنایع کشور در پساتحریم دنبال می‌شود/ تصاویر

به گزارش دیده بان ایران؛ «علی آقامحمدی» امروز (یکشنبه) در رویداد ارائه نیازمندی‌های فناورانه صنعت لوازم‌خانگی افزود: پراکندگی فعالیت‌ها در حوزه علم و فناوری سبب می‌شود تا مقیاس برای تولید ملی شکل نگرفته و حرکت بر مبنای اصولی نباشد.

به گفته وی، تاکنون ۲۵ زنجیره در صنایع و بخش‌های مختلف تعریف شده و بانک مرکزی نیز برای نخستین بار دایره تامین مالی زنجیره‌ها را در مجموعه خود ایجاد کرد و به تامین اعتبار ریالی و ارزی در این راستا می‌پردازد.

آقامحمدی با اشاره به اقدام‌های وزارت صنعت در اولویت‌بندی زنجیره‌ها، خاطرنشان‌کرد: نخستین اقدام در این زمینه در صنعت خودرو و با طرح افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو همراه با ارائه محصولات جدید شکل گرفت، همچنین درخصوص خودروهای برقی تصمیمات مبنایی اتخاذ شد.

وی بیان‌داشت: در صنعت پوشاک نیز به زودی شهرک پوشاک کلنگ‌زنی خواهد شد و کار بزرگی در این زمینه در کشور شکل خواهد گرفت.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، زنجیره طلا، جواهر و سنگ‌های قیمتی را دیگر زنجیره شکل گرفته در این راستا توصیف کرد که سند توسعه آن نیز توسط فعالان همین صنعت نگاشته شد، همچنین در صنایع غذایی زنجیره مزرعه تا صادرات شکل گرفته و جلسات مربوطه با حضور مسوولان در حال برگزاری است.

وی با اشاره به تشکیل زنجیره لوازم‌خانگی، یادآور شد:‌ البته بخش‌هایی از این زنجیره با برخی دیگر از زنجیره‌ها مشترک یا به هم مرتبط است، به عنوان مثال ماشین‌سازی در برخی رشته ‌فعالیت‌ها پیشرفت خوبی داشته است و باید تجارب آنها به اشتراک گذاشته شود.

آقامحمدی تاکید کرد:‌ در موضوع زنجیره‌سازی باید مباحثی همچون ساخت قطعات استاندارد و استفاده از همه شرکت‌های بزرگ و کوچک را در دستور کار قرار دهیم و باید پلتفرم‌های مشترک شکل بگیرد.

وی، به بزرگنمایی‌های انجام شده در زمینه ساخت لامپ تلویزیون انتقاد کرد و گفت: وابستگی بیش از ۶۰ درصدی در حوزه ساخت تلویزیون و ابراز ناتوانی در داخلی‌سازی آن معنی ندارد، زیرا برخی شرکت‌های دانش‌بنیان در استان‌های دورافتاده نیز گام‌های خوبی در این راستا برداشته اند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین بر لزوم ساخت موتور لوازم خانگی و راه‌اندازی آزمایشگاه‌های تخصصی تاکید کرد و گفت: دوام و کیفیت بالا باید در چرخه این محصولات وارد شود و در غیر این صورت در پساتحریم قابلیت حفظ این صنعت وجود نخواهد داشت.

وی تصریح‌کرد:‌ رویکرد نظام، حفظ و صیانت از صنایع داخلی در پساتحریم است، صنایعی کاملا رقابتی که از پایداری لازم نیز برخوردار باشند.

آقامحمدی ادامه‌داد: باید فناوری‌های پایه به صورت یکپارچه تامین شود تا از صرفه اقتصادی برخوردار باشند و در این پیوند باید از ظرفیت‌های موجود نیروی انسانی، سوله‌ها، ماشین‌آلات، قطعه سازی و غیره به خوبی استفاده شده و ظرفیت جدید ایجاد نشود.

وی، تهیه سند جامع برای صنعت لوازم خانگی را از الزام‌ها برشمرد، به‌طوری که بتواند بازارهای منطقه را نیز پوشش دهد؛ امری که با چند محصول محدود و بدون ارائه خدمات پس از فروش امکان‌پذیر نیست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به صنعت غذایی کشور اشاره کرد که امروز علاوه بر حضور خوب در کشورهای منطقه، همسایگان، حوزه سی. آی. اس و روسیه، حتی به بازارهای آفریقا و آمریکای لاتین چشم دارد.

وی همچنین بر لزوم ایجاد فروشگاه‌های بزرگ ارائه و نمایش لوازم خانگی (همچون کار شمابهی که در صنعت فرش با ایجاد شهر فرش رقم خورده) به‌ویژه در کلان‌شهرها ‌تاکید کرد و گفت: ضمن حفظ مکان‌هایی همچون خیابان جمهوری، ری و غیره در عرضه لوازم خانگی، باید فروشگاه‌های بزرگ و همچنین فروشگاه‌های مجازی نیز شکل بگیرد.

آقامحمدی تصریح‌کرد:‌ هرچند در پساتحریم برندهای خارجی امکان اینکه به راحتی به بازار کشور بازگردند را ندارند، در عین حال اما شرکت‌ها و مجموعه‌هایی می‌توانند باقی بمانند که به کاهش قیمت‌ها و ارتقای کیفیت مبادرت کنند.

افتتاح رویداد ارائه نیازمندی‌های فناورانه صنعت لوازم‌خانگی

به گزارش ایرنا، معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهوری با توجه به لزوم توسعه زنجیره‌های ارزش و با هدف شبکه‌سازی شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع استراتژیک کشور، سلسله رویدادهای ارتقای تاب‌آوری و رقابت‌پذیری زنجیره‌های ارزش را به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌کند.

در این رویدادها، نیازمندی‌ها و اولویت‌های فناورانه هر زنجیره ارزش شناسایی شده و با توجه به ظرفیت‌ها و توان شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق تلاش می‌شود به نیازمندی‌های فناورانه صنایع پاسخ مناسب داده شود.

با توجه به اهمیت صنایع لوازم‌خانگی در تاریخ‌های سوم و چهارم اسفند ماه «رویداد ارائه نیازمندی‌های فناورانه صنعت لوازم خانگی» در کارخانه نوآوری سام در حال برگزاری است.

بر این اساس برخی نیازهای فناورانه از جمله موتور فن‌های سانتریفیوژ و آکسیال، قطعات اولیه حساس الکترونیکی، زیرساخت های حوزه IOT شامل شبکه های اختصاصی ۶LowPan  و غیره، تسهیل امور واردات قطعات حساس و فناورانه غیرقابل جایگزین، تامین دستگاه های و ماشین آلات Hi-Tech، تولید کامپاندهای پلیمری مورد نیاز صنایع لوازم‌خانگی، فوم پلی یورتان با خواص حرارتی و عملکری مناسب، فناوری تصفیه هوای داکت اسپلیت و نانوپوشش‌های چربی‌گریز احصا شده است.

 

WhatsApp Image 2021-02-21 at 4.10.58 PM (1)

WhatsApp Image 2021-02-21 at 4.10.58 PM

WhatsApp Image 2021-02-21 at 4.10.59 PM (1)

WhatsApp Image 2021-02-21 at 4.10.59 PM

WhatsApp Image 2021-02-21 at 4.11.00 PM (1)

WhatsApp Image 2021-02-21 at 4.11.00 PM (2)

WhatsApp Image 2021-02-21 at 4.11.00 PM

WhatsApp Image 2021-02-21 at 4.11.01 PM (1)

WhatsApp Image 2021-02-21 at 4.11.01 PM (2)

WhatsApp Image 2021-02-21 at 4.11.01 PM

WhatsApp Image 2021-02-21 at 4.11.02 PM

WhatsApp Image 2021-02-21 at 4.11.03 PM

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر