کد خبر: 104516
A

دردیدار نوروزی فعالان حوزه ساختمان روز شنبه 7 فروردین 1400 مطرح گردید: اعلام آمادگی پویش تولیدکنندگان، متخصصین و کارآفرینان برای «ارایه برنامه و تصمیم سازی» در پشتیبانی از تولید و مانع زدایی

روز شنبه 7 فروردین دیدار نوروزی فعالان حوزه ساختمان به همت پویش متخصصین تولید کنندگان و کارآفرینان تهران و به میزبانی انجمن ایمنی و مهندسی حریق استان تهران با حضور فعالان و اعضای تشکل های نظام مهندسی ساختمان استان تهران ، انجمن سازندگان سازه های فولادی کشور ، انجمن تولید کنندگان سیستم های تهویه مطبوع کشور ، انجمن صنفی انبوه سازان استان ، انجمن سازندگان مسکن و ساختمان تهران ، مشاوران املاک شهر تهران و شمیرانات ،انجمن نورپردازی و روشنایی تهران ، دفاتر خدمات الکترونیک شهر تهران و .... برگزار گردید.

دردیدار نوروزی فعالان حوزه ساختمان روز شنبه 7 فروردین 1400 مطرح گردید:
اعلام آمادگی پویش تولیدکنندگان، متخصصین و کارآفرینان برای «ارایه برنامه و تصمیم سازی» در پشتیبانی از تولید و مانع زدایی

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ روز شنبه 7 فروردین دیدار نوروزی فعالان حوزه ساختمان به همت پویش متخصصین تولید کنندگان و کارآفرینان تهران و به میزبانی انجمن ایمنی و مهندسی حریق استان تهران با حضور فعالان و اعضای تشکل های نظام مهندسی ساختمان استان تهران ، انجمن سازندگان سازه های فولادی کشور ، انجمن تولید کنندگان سیستم های تهویه مطبوع کشور ، انجمن صنفی انبوه سازان استان ، انجمن سازندگان مسکن و ساختمان تهران ، مشاوران املاک شهر تهران و شمیرانات ،انجمن نورپردازی و روشنایی تهران ، دفاتر خدمات الکترونیک شهر تهران و .... برگزار گردید.

1

در این نشست اعضای پویش تولید کنندگان، متخصصین و کارآفرینان برای تحقق منویات مقام معظم رهبری تولید، پشتیبانی ها و مانع‌زدایی به بحث پرداختند.

 در این نشست تولید کنندگان، متخصصین و کارآفرینان توانایی خود را برای همراهی در ارایه «برنامه و تصمیم سازی» به منظور پشتیبانی از توسعه پایدار کشور و ارتقای تولید و رفع موانع آن ابراز کردند.  همچنین توجه به توانمندیهای داخلی و حمایت از کالاهای داخلی با تکیه بر ظرفیت سازی در بخش خصوصی موجب رونق و شکوفایی اقتصادی می شود.

 بنابر این گزارش در این دیدار نوروزی موضوعات ذیل مورد توجه و اشاره شرکت کنندگان قرار گرفت:

مهندس مجتبی حاجتی رییس هیات مدیره انجمن ایمنی و مهندسی حریق اشاره به حل مشکل تولید کنندگان و رفع موانع تولید گفت:

ضمن عرض تبریک سال نو و آرزوی سلامتی برای تمام هموطنان عزیز نامگذاری سال جدید نشان از شناخت دقیق آسیب های موجود داشته و با پشتیبانی از تولید بدنبال راهکار های برون رفت از شرایط تحریم و  رفع چالش های پسا کرونا میباشد ، چنانچه صحبت از مانع زدایی شده است یعنی موانع به معنای واقعی وجود دارد و این موضوع برای حاکمیت محرز میباشد ، یکی از بزرگ‌ترین موانع موجود که آثار داخلی آن بیش از آثار تحریم های خارجی و زیان های آن خسارت بار تر از تحریم ها میباشد عدم استقبال و همکاری بخش های حاکمیتی و دستگاه های دولتی با بخش خصوصی و عدم میدان دادن به افکار و اندیشه های نوین و راهگشای بخش خصوصی در حل مشکلات میباشد.

IMG-20210327-WA0039

رییس هیات مدیره انجمن ایمنی و مهندسی حریق  خاطر نشان کرد: بخش خصوصی نقش آفرینی خود در دور زدن تحریم ها را به اثبات رسانده است و قطعا اگر شبکه گسترده و تخصصی بخش خصوصی در تحریم ها فعال نبود آثار تحریم ها به مراتب سنگین تر و وخیم تر از شرایط فعلی بود.

حال سوال اساسی اینجاست چرا در تصمیم سازی ها، مشاورت ها و کاهش تصدی گری ها و واگذاری برخی امور به بخش خصوصی در راستای تحول در خدمت رسانی و تسهیل فضای کسب و کار و افزایش تولید و اشتغال در کشور ، فضای لازم و اعتماد حداقلی به بخش خصوصی بکار گرفته نمی شود؟

وی همچنین افزود: چرا در شرایطی که اکثر دستگاه های دولتی به زیر ساخت های دولت الکترونیک مجهز میباشد کماکان سهم بسیار زیادی از نارضایتی ها در ارایه خدمت رسانی وجود دارد؟!! آیا در اصلاح فرآیندها نظرات بخش خصوصی یا حتی افراد عادی جامعه جایگاهی دارد؟

چرا نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کوران انتخابات وعده همراهی ، همفکری و استفاده از ظرفیت فکری تشکل های خصوصی در تدوین قوانین تخصصی را سر می دهند اما پس از ورود به مجلس شورای اسلامی حاضر به حضور در جلسات همفکری نبوده و به انحاء مختلف از پاسخگویی طفره می روند؟

2

چرا مدیریت شهری در زمان انتخابات شورای شهر شعار استفاده از ظرفیت حداکثری بخش خصوصی و تخصصی تشکل ها  را سر می‌دهند و پس از تصاحب جایگاه نمایندگی شورا در سخنرانی های خود آمادگی بروز رسانی قوانین و طرح های حوزه خدمات شهری را اعلام می نماید اما پیگیری های ۴ ساله این تشکل تخصصی در خصوص اصلاح قوانینی که منجر به افزایش سطح ایمنی شهر و شهروندان میباشد بدون نتیجه و پاسخ مشخصی از امروز به فردا موکول می‌شود؟!!!

ظرف یکسال گذشته تمام مولفه های جهش تولید در  ورای بروکراسی اداری پیچیده و واکنش کند دستگاه های اداری به مطالبات به حق بخش خصوصی که نیاز به واکنش سریع داشت ، به حاشیه رفت.

اگر واقعا بدنبال پشتیبانی و مانع زدایی ها از تولید میباشیم در ابتدا باید از تولید افکار و اندیشه های نوین حمایت شود تا زیر ساخت های شرایط تولید محصولات ایرانی به همت دانش و تخصص جوانان ایرانی فراهم گردد و شاهد کاهش بیکاری و افزایش تولید ناخالص ملی و توسعه‌ پایدار کشور عزیزمان باشیم.

امیدوارم در سال جاری باب گفتگو و مفاهمه به شکلی جدید و خارج از قالب های نمایشی فعلی ایجاد گردد و از ظرفیت بخش تخصصی و خصوصی کشور در تمام حوزه ها در راستای هم افزایی ها و افزایش توان تولید محصولات ایرانی نهایت استفاده و بهره برداری حاصل گردد.

 مهندس سعید زارع حقیقی رئیس هیات مدیره تعاونی انجمن تولیدکنندگان سازه های فولادی کشور با اشاره رفع موانع تولید گفت:

تولیدکنندگان سازه های فولادی کشور با بیش از 1000 واحد معتبر و دارای ظرفیت تولید 5 میلیون تن می توانند علاوه بر تامین نیازهای داخلی و مشارکت در پروژه های ساختمان سازی، پل سازی، خطوط انتقال آب و گاز و نفت، پتروشیمی و بنادر با صدور خدمات فنی و مهندسی قادر به ایجاد اشتغال برای حدود 150 هزار نفر بصورت مستقیم و بیش از 300 هزار نفر به صورت غیرمستقیم بوده و با توجه به دانش و امکانات بالقوه می توانند درآمد ارزی معادل 15 میلیارد دلار برای کشور ایجاد نمایند.

IMG-20210327-WA0040

در کشور ما که در بستر زلزله قرار گرفته و هر ساله شاهد حوادث تلخی در این حوزه می باشیم. ضرورت بکارگیری سازه های فولادی اهمیت داشته و در ساختار شهر زیست پذیر بکارگیری این سازه ها نه تنها باعث حفظ جان و مال مردم خواهد شود بلکه از عواقب اجتماعی، سیاسی و امنیتی جلوگیری می کند. مضافاً سازه های فولادی بدلیل قابل بازیافت بودن و مسائل حمل و نقل و نصب از آلودگی های زیست محیطی و صوتی جلوگیری می کند.

مهندس زارع حقیفی با اشاره  نام‌گذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب تحت عنوان تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی ها اشاره و اظهار کرد:

تحقق شعار سال نیازمند کارجهادی، تلاش دوچندان و همدلی و همراهی موثر همه مسوولین است تا ضمن بهبود فضای کسب و کار و حمایت از تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها را در این بخش به عنوان یک اولویت برای ایجاد اشتغال و توسعه پایدار با جدیت پیگیری کنیم.

عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان افزود : دولت باید تمامی ظرفیت ها و امکانات موجود را برای تحقق شعار سال و حمایت از تولید به کار بگیرند و بر این اساس با دولت باید با محوریت اتاق بازرگانی و سازمان نظام مهندسی پر ماه های آینده نقشه راهی برای دستیابی به اهداف کلان و شعار راهبردی تدوین کنند.  همه دستگاه های اجرایی باید در اجرای نقشه راه این راهبرد مهم برای توسعه پایدار کشور نقش آفرینی موثر داشته باشند و در این نقشه راه وظایف به تفکیک مشخص می شود.

«رمز تحقق شعار سال۱۴۰۰»

دکتر مهدی بستانچی عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه مطبوع در پیامی که به این نشست ارسال عنوان کرد:  با بیان اینکه رهبر انقلاب اسلامی سال ۱۴۰۰ را سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری و تاکید کردند: شعار انقلابی جهش تولید امسال باید با حمایت همه‌جانبه و رفع موانع، کامل محقق شود. گفت: بر اساس اعلام آمار‌های مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در سه دهه گذشته ۲۰گونه سیاست حمایتی اعم از بیمه‌ای، ارزی، تعرفه‌ای، تسهیل ورود و. . . اتخاذ شده اما هنوز اقتصاد ایران نتوانسته به ارزش افزوده مطلوبی دست پیدا کندچرا که بخشی از این عدم موفقیت‌ها مربوط به موانع متعدد در بخش تولید است.

مهدی بستانچی با بیان مطلب فوق افزود: شعار امسال دارای مفاهیم بنیادی بسیار غنی است. و بدون تردید حمایت از تولید به واسطه پشتبانی‌های و مانع زدایی‌ها می‌تواند در کاهش وابستگی کشور به نفت و خام فروشی‌ موثر واقع شود.

IMG-20210327-WA0041

 گفت: متاسفانه هر ساله علی رغم شعار‌های متعدد میزان این وابستگی در کشور رو به افزایش است به طور مثال علیرغم اینکه انتظار می‌رفت کاهش وابستگی بودجه به نفت چشمگیرترین تغییر لایحه بودجه ۱۴۰۰ باشد و در لایحه وابستگی بودجه به منابع حاصل از صادرات نفت خام و می‌عانات گازی و خالص صادرات گاز طبیعی حدود ۲۴ درصد ذکر شده است، لیکن بررسی دقیق‌تر نشان می‌دهد شاخص مذکور حداقل ۵۰ درصد است.

وی با بیان اینکه ضعف سیاست‌گذاری و کارشناسی باعث شده غالبا تصمیمات نسنجیده‌ای در بخش تولید اتخاذ شود. خاطر نشان کرد: حال که در کشور عزم جدی برای رونق تولید و رفع موانع ایجاد شده، پیشنهاد می‌شود در گام اول سیاست‌گذاران خواه در دولت و خواه در مجلس، براساس صلاحیت و اهلیت حرفه‌ای انتخاب و در گام بعدی نیاز است حمایت‌های قانونی، اجرایی و قضایی از بخش تولید انجام شود.

بستانچی با بیان اینکه نظارت بر اجرای سیاست‌های صحیح و مانع زدایی‌ها از بخش تولید نیازمندایجاد یک قرارگاه فرماندهی است گفت: مسوولان، ناظران و کارشناسان این قرارگاه می‌تواند از بدنه تولیدکنندگان باشد چرا که این افراد با پوست و گوشت موانع تولید را می‌شناسند و لمس کرده‌اند و راهکار حذف این موانع را به خوبی می‌دانند.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه مطبوع در بخش دیگر سخنانش گفت: در کنار موارد بالا حمایت از تولید بدون مشارکت مردمی ابتر و بی‌معنا است و این مشارکت می‌تواند در دو بخش سرمایه‌گذاری در تولید و مصرف کالای ایرانی باشد. بنابراین در کنار عملی شدن شعار «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نیاز جدی وجود دارد که مصرف کالای داخلی به یک راهبرد اساسی مبدل شود.

به گفته وی موضوع مهم دیگر که باید در راستای حمایت از تولید باید مورد توجه قرار گیرد، هدایت منابع مالی و ارزی به سمت تولید است. بخش تولید با توجه به آسیب‌های ناشی از تحریم و کرونا مستلزم تزریق اعتبارات و منابع مالی جدید است. و مسوولان باید بدانند حمایت‌های ابتدایی در بخش تولید می‌تواند اثرات شگرفی در بهبود اقتصاد و ارزآوری و مبارزه با دلالی داشته باشد.

بستانچی با تاکید براینکه دولت با حمایت از شهرک‌های صنعتی می‌تواند در جهش تولید ره صد ساله را یک شبه طی کند خاطر نشان کرد: براساس آمار‌ها در ۶ ماهه نخست سال ۹۹ واحد‌های تولیدی شهرک‌های صنعتی استان تهران علی رغم مشکلات مختلف از جمله خود تحریمی، مشکلات زیر ساختی، کمبود منابع و انرژی و موانع تراشی‌ها ۱۰۰ میلیون دلار صادرات داشته‌اند که نسبت به سال گذشته ۱۸ درصد افزایش داشته و نشان‌دهنده این است که با وجود تمام تحریم‌های سنگین، صادرات همچنان ادامه دارد.

وی در پایان با بیان اینکه تولید ملی بدون فراهم زیر ساخت‌ها محقق نمی‌شود. گفت: اگرچه از دهه ۹۰ شعار‌های سالانه حول محور حمایت از تولید بنا نهاده شده اما تا کنون در بخش عملیاتی موفقیت چندانی کسب نکرده‌ایم چرا که مخاطب این شعار‌ها هرگز به صورت مستقیم اعلام نشده اما به نظر می‌رسد مخاطبان شعار سال ۱۴۰۰ با لحاظ دو کلمه پشتیبانی و مانع زادیی کاملا مشخص باشد.

این مخاطبان شامل مسوولان و سیاست‌گذاران، آحاد مردم علی الخصوص تولیدکنندگان بخش‌های خصوصی و تعاونی، مجلس شورای اسلامی، دولت، قوه قضاییه و مراکز دانشگاهی هستند که باید دست در دست هم داده تا با برطرف کردن موانع حقوقی و قانونی، استفاده از ابزار‌های حمایت مالی و نظارت بر اجرای قوانین راهگشای تولید باشند.

Capture

 

در پیام دیگری به دبیرخانه نشست، دکتر سید اویس ترابی رئیس اندیشکده زیست پذیری شهری با اشاره به مشکلات زیست محیطی در صنعت ساختمن موارد ذیل را مطرح کرد:

 صنعت ساختمان کشور نیازمند تغییر رویکرد در سیاست گذاری در راستای همراهی با توسعه ی مبتنی بر ظرفیت برد منابع طبیعی کشور است. به این منظور ظرفیت سازی در متخصصین و تولیدکنندگان کشور به منظور ارایه برنامه ها و تصمیم سازی مناسب با محدودیت های محیط زیست ایران و رفتار اجتماعی ایرانیان مدنظر خواهد بود.

 

 نتیجه این ظرفیت سازی، همراهی در ارتقای سهم صنعت ساختمان در تولید ملی با پذیرش مسئولیت های اجتماعی و محیط زیستی خواهد بود. همچنین در این نشست نحوه حضور و مشارکت در انتخابات ١٤٠٠ و شناخت کاندیداهای مطلع و متخصص حوزه ساختمان و مسکن مورد بحث و بررسی قرار گرفت. مشروح مذاکرات و موارد مطروحه توسط سایر شرکت کنندگان در این نشست متعاقبا اعلام می گردد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر