کد خبر: 105444
A

از فروردین ۹۹ تا امروز، قیمت نوشابه 3برابر شده است/ گرانی آسانسوری نوشابه در بازار

همزمان با شروع فصل گرما زمزمه‌های گران‌شدن یکی از پرمصرف‌ترین کالاهای این فصل یعنی انواع نوشابه‌های گازدار به گوش می‌رسد.

 از فروردین ۹۹ تا امروز، قیمت نوشابه 3برابر شده است/ گرانی آسانسوری نوشابه در بازار

به گزارش دیده بان ایران؛ مشاهدات میدانی نشان می‌دهد قیمت انواع نوشابه خانواده تا 12هزار و 500و انواع ماءالشعیر تا 13هزار و 500و در انواع طعم دار تا 15هزار تومان بالا رفته است. تغییر قیمت نوشابه البته تنها تابع تغییر فصل و میزان تقاضا نیست، چنان‌که طی یک سال گذشته به‌گفته فروشندگان به‌طور میانگین هر 40روز یک‌بار برندهای مختلف در انواع محصولاتشان افزایش قیمت‌هایی بین 20تا 25درصد اعمال کردند. به‌طور مثال قیمت 4500تومانی نوشابه‌های خانواده در اسفند 98، در شهریور 99به 7.500و در بهمن 99به 10.500تومان رسید و امروز هر بطری 1.5لیتری نوشابه 12.500تومان به فروش می‌رسد.

نوشابه‌های محبوب پپسی، کوکاکولا در کنار برندهای زمزم، فانتا، سون‌آپ، میراندا وکانادادرای، بیشتر سهم بازار را در اختیار دارند و قیمت محصولاتشان اغلب یکسان است. اسپرایت و هوفنبرگ هم دیگر نوشابه‌های پرطرفدار بازار هستند که قیمت نوشابه‌های هوفنبرگ بالاتر از برندهای دیگر است. شرکت کاله که تولیدات لبنی آن معرف همگان است هم چند سالی است با نوشابه‌های لاکیدو در بازار این محصول حضور پیدا کرده و قیمت نوشابه‌هایش هم مثل اقلام لبنی این شرکت معمولا پیش از دیگر برندها بالا می‌رود.

البته قیمت این نوشابه‌ها هنوز 10هزار تومان است اما از آنجایی که محصولات نوشیدنی این شرکت کمی در بازار کم شده، افزایش قیمت آنها دور از انتظار نیست. از فروردین سال گذشته تا امروز، قیمت نوشابه 3برابر شده که بخش عمده این تغییر قیمت در نیمه اول سال گذشته رقم خورد. قیمت نوشابه تنها در شش‌ماه اول پارسال 125درصد بالا رفت و این افزایش قیمت در کنار تعطیلی‌های ناشی از شیوع کرونا در کشور، یکی از دلایل کاهش 30درصدی تقاضا برای این محصول بود. در نیمه دوم پارسال نیز افزایش قیمت با شتاب به نسبت کمتری ادامه یافت، به‌طوری که از مهر‌ماه تا پایان اسفند 99، قیمت هر بطری 1.5لیتری پپسی 3هزار تومان، کوکاکولا 5هزار تومان، فانتا 4هزار و 500تومان و زمزم 2هزار و 500تومان افزایش یافت. قیمت نوشابه‌های قوطی 30میلی لیتری هم از 5هزار تومان به 6هزار و 500تومان رسیده است.

نوشابه؛ بی‌توقف در مسیر گرانی

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر