کد خبر: 107551
A

جوجه ریزی کاهش یافت/ منتظر گرانی مرغ باشید!

نایب رئیس انجمن مرغداران گوشتی گفت: میزان جوجه ریزی ماه اخیر ۱۳ میلیون قطعه کمتر از رقم‌ پیش بینی کارگروه تنظیم بازار شده است.

جوجه ریزی کاهش یافت/  منتظر  گرانی مرغ باشید!

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی در گفت و گو، در خصوص آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: طی یک ماه اخیر بارها اعلام کردیم که میزان جوجه ریزی کاهش یافته به طوریکه با نیاز روزانه بازار و پیش بینی کارگروه تنظیم بازار فاصله دارد.

وی افزود: کارگروه تنظیم بازار اعلام کرده که ماهیانه ۱۲۵ میلیون قطعه باید جوجه ریزی صورت گیرد که میزان جوجه ریزی ماه اخیر ۱۳ میلیون قطعه کمتر از رقم‌ پیش بینی شده است.

اسداله نژاد ادامه داد: با توجه به افت جوجه ریزی نسبت به پیش بینی کارگروه تنظیم بازار، برآوردها حاکی از آن است که از اواخر اردیبهشت بازار مرغ دچار چالش شود.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی قیمت کنونی هر کیلو مرغ زنده را ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان و مرغ گرم را ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام کرد.

این مقام مسئول از آشفتگی بازار مرغ در برخی استان ها خبر ها داد و گفت: هم اکنون در برخی استان ها وضعیت بازار مرغ مساعد نیست و  انتظار بر این است که در عرضه مرغ از واحدهای مرغداری به کشتارگاه یا از کشتارگاه به مصرف کننده سوء استفاده رخ ندهد.

وی محدود کردن یا حذف قطعه بندی در سطح کشور را یکی از راهکارهای تعادل بازار مرغ برشمرد و افزود: در مقاطع قبلی که بحران ایجاد می شد، بارها مشاهده کردیم که هیچ نظارتی از کشتارگاه تا واحد صنفی صورت نگرفته ، مضاف بر اینکه فشاری که در خصوص تخلیه مرغ در برخی استان ها وجود دارد، باید کم شود تا مرغ در واحدهای مرغداری به وزن مورد نظر برسد.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با انتقاد از تاخیر در توزیع نهاده های دامی گفت: با توجه به ناهماهنگی که میان بانک کشاورزی به عنوان مجری بازارگاه و وزارت جهاد کشاورزی به عنوان دستگاه حاکمیتی وجود دارد، در بحث تامین دانه توسط کارخانجات برای واحدهای مرغداری ناهماهنگی وجود دارد به طوریکه به رغم تسهیل سامانه بازارگاه از اول آبان، اما بانک کشاورزی و وزارت جهاد نتوانست مشکل دان آماده از کارخانجات را حل کند.

به گفته وی، ناهماهنگی واحدهای مرغداری که دان آماده مصرف می کنند، کارخانجات دام و طیور را دچار بحران کرده است که انتظار ما بر آن است که قبل از خرید، تخصیص به کارخانجات صورت گیرد تا بر مبنای آن دان مورد نیاز تامین شود‌.

اسداله نژاد قیمت هر قطعه جوجه یکروزه را بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: بنابر آمار برخی واحدها ۲ ماه است که به علت قیمت بالا امکان جوجه ریزی ندارند. از این رو واردات جوجه می تواند راهگشای مشکل فعلی باشد، هر چند به اعتقاد بنده در توزیع باید مدیریت صورت گیرد چرا که به سبب تخصیص ارز ۴۲۰۰ تونانی به واردات جوجه امکان سودجویی وجود دارد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر