کد خبر: 107629
A

باج ۵ میلیون دلاری دولت بایدن و کمپانی آمریکایی به هکرها

شرکت خط لوله کولونیال ۵ میلیون دلار به هکرها پرداخت کرد تا جریان انتقال سوخت در طول سواحل شرقی آمریکا دوباره برقرار شود هکرها پس از پرداخت این مبلغ، دستورالعمل فعال‌سازی مجدد شبکه رایانه‌ای این شرکت را در اختیار مسئولان آن گذاشتند. دولت جو بایدن علی رغم درخواست کمپانی های آمریکایی مبنی بر کمک به آنها با اظهاراتی مانند دخالت روسیه در زورگیری سایبری از مسئولیت شانه خالی کرد

باج ۵ میلیون دلاری دولت بایدن و کمپانی آمریکایی به هکرها

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ حدود یک هفته از حمله سایبری به سیستم کامپیوتری کنسرن نفتی کلونیال و تعلیق انتقال سوخت می‌گذرد. حال فعالیت‌خط لوله و تامین بنزین و گازوییل مصرف‌کنندگان از سر گرفته شده اما از قرار معلوم به بهایی گزاف.

بلومبرگ می‌نویسد کمپانی کلونیال به هکرها پنج میلیون دلار باج داده است. دو منبع "موثق و مطلع" به بلومبرگ گفته‌اند که این مبلغ چند ساعت پس از حمله به صورت ارز رمزگذاری شده وغیرقابل ره‌گیری پرداخته شده است. طبق اطلاعات این منابع، هکرها پس از دریافت مبلغ مورد نظر، افزار دسترسی به سسیستم رایانه را در اختیار شرکت گذاشته‌اند. جریان کار اما به کندی پیش رفته و کمپانی در نهایت با استمداد از پشتیبان‌گیری خود (بک آپ) به داده‌های ضروری دست یافته است.

کمپانی عظیم کلونیال هنوز در باره خبر بلومبرگ موضعی نگرفته است. پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) گمانه‌زنی کرده که  گروه هکری موسوم به "دارک ساید" عامل حمله باشد.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفته شواهد مقنعی وجود دارند که تبهکاران سایبری ساکن روسیه پشت این اقدام بوده‌اند، اما مسکو دخالتی در مسئله نداشته است: «ما فکر نمی‌کنیم که دولت روسیه در این حمله دست داشته اما از مسکو می‌خواهیم جلوی جرایم سایبری و زورگیری هکرها را بگیرد.»

 

پمپ بنزین‌ خالی از سوخت در شهر "ایست ریج" در ایالت تنسی

طبق گزارش‌ها، کنسرن کلونیال در حال افزایش تدریجی ظرفیت سوخت انتقالی است. تعلیق کار این کمپانی در هفته گذشته موجب شد قیمت نفت خام و بنزین در بازارهای جهانی بالا برود. در جنوب شرقی آمریکا، مردم به پمپ‌بنزین‌ها ریختند و صف‌های طولانی تشکیل دادند. تقلا برای ذخیره کردن بنزین تا آنجا پیش رفت که یک نهاد حمایت از مصرف‌کنندگان نسبت به خطرات حمل و نقل بنزین در ظروف پلاستیکی هشدار داد.

خط لوله هشت هزار و ۸۰۰ کیلومتری کمپانی کلونیال در امتداد سواحل شرقی ایالات متحده کشیده شده‌ است و روزانه دو میلیون و۵۰۰هزار بشکه نفت، گازوییل و بنزین را به ۵۰میلیون مصرف‌کننده در ایالات شرقی و جنوبی آمریکا می‌رساند. منابع این سوخت‌ها، پالایشگاه‌هایی هستند که عمدتا در خلیج مکزیک قرار دارند. درصدی از نیازهای ارتش آمریکا نیز از طریق همین خطوط برآورده می‌شود.

کارشناسان حوزه انرژی برآورد کرده‌اند که عادی شدن میزان ذخایر انبارهای سوخت در آمریکا دو هفته طول بکشد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر