کد خبر: 108482
A

خطر از بین رفتن واکسن‌های کرونا با قطعی برق در مراکز سلامت

«خاموشی‌های پی‌درپی، زنجیره سرد مخازن انبار واکسن‌های کرونا ر را قطع می‌کند، آن‌هم درحالی‌که بیش‌تر مراکز سلامت، زیرساخت‌های لازم ازجمله دستگاه‌های ژنراتور تامین برق اضطراری ندارند» و «اگر این وضع ادامه داشته باشد، قطعا برای نگه‌داری از واکسن‌ها که هر دوسه‌ روز یک‌بار به آن‌ها تحویل داده می‌شود»، مشکل جدی پیش می‌آید. بنابر این گزارش: «همین اوضاع سبب شده تا در این مراکز، بر بسته بودن مداوم یخچال‌های نگهداری واکسن و استفاده از یخ برای تامین سرما در کولدباکس‌ها تأکید شود.»

خطر از بین رفتن واکسن‌های کرونا با قطعی برق در مراکز سلامت

به گزارش دیده بان ایران؛  «خاموشی‌های پی‌درپی، زنجیره سرد مخازن انبار واکسن‌های کرونا ر را قطع می‌کند، آن‌هم درحالی‌که بیش‌تر مراکز سلامت، زیرساخت‌های لازم ازجمله دستگاه‌های ژنراتور تامین برق اضطراری ندارند»

و «اگر این وضع ادامه داشته باشد، قطعا برای نگه‌داری از واکسن‌ها که هر دوسه‌ روز یک‌بار به آن‌ها تحویل داده می‌شود»، مشکل جدی پیش می‌آید.

بنابر این گزارش: «همین اوضاع سبب شده تا در این مراکز، بر بسته بودن مداوم یخچال‌های نگهداری واکسن و استفاده از یخ برای تامین سرما در کولدباکس‌ها تأکید شود.»

همشهری از قول یکی‌از پزشکان این مراکز نوشته: «اگر قطعی برق تنها همین دو تا سه ساعت در شبانه‌روز باشد، مشکلی پیش نمی‌آید اما اتفاقی که باعث نگرانی بیشتر شده قطعی برق به‌صورت دو تا سه مرتبه در روز است؛

سهمیه واکسن مراکز بهداشتی به‌صورت دوتاسه‌روزه توزیع می‌شود درصورت قطع شدن برق مداوم احتمال سوختن یخچال‌ها و محافظ‌های آنها هست.

نگهداری واکسن‌های ۱۰دوزی هندی و کره‌ای و حتی واکسن‌های چنددوزی روسی در این وضع بسیار سخت است، چراکه شرایط نگهداری متفاوت‌تری نسبت به واکسن‌های چینی دارند. واکسن‌های چینی تک‌دوز هستند و دمای مورد نیاز آنها منفی دو درجه است.

اما برای نگهداری واکسن‌های روسی حتما باید از یخ خشک استفاده شود که دمای منفی ۲۰درجه باشد. بعد از خروج از یخچال هم دو ساعت زمان نیاز داریم که یخ آنها باز شود و پس از آن هم دو ساعت بیشتر زمان برای تزریق وجود ندارد.»

به‌گفته این پزشک که همشهری از او نامی نبرده،  با توجه به اخطارهای قطعی برق در ماه‌های پیش‌رو، بهترین کار این است که حجم زیادی از واکسن از زنجیره سرما خارج نشود اما با این وضع، درباره گروه‌های سنی پایین‌تر که جمعیت بیش‌تری دارند، موجب روند واکسیناسیون را کُند می‌کند و حتی فشار مضاعفی را بر نیروهای مراکز بهداشت وارد کرده و اضطراب آنها را افزایش داده است/ روزآروز

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر