کد خبر: 109147
A

گل اقتصادی محسن رضایی با تاسیس ایده بانک طلا

محسن رضایی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، در برنامه ویژه گفتگوی خبری شبکه دو، در تشریح برنامه‌های اقتصادی خود از ایده بانک طلا رونمایی کرد.

گل اقتصادی محسن رضایی با تاسیس ایده بانک طلا

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ محسن رضایی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، در برنامه ویژه گفتگوی خبری شبکه دو، در تشریح برنامه‌های اقتصادی خود از ایده بانک طلا رونمایی کرد.

رضایی در تشریح طرح بانک طلا از لزوم ایجاد یک پشتوانه مستحکم و تازه برای افزایش ارزش پول ملی و حفظ ارزش واقعی دارایی های مردم، سخن گفت. اما لزوم ایجاد بانک طلا چقدر است؟

ایران به همراه کشورهای عربی و منطقه ای جزو معدود کشورهایی هستند که در آن طلا به عنوان یک کالای مصرفی و همزمان سرمایه ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، در این موارد حجم بالایی از طلا به  شکل کلای زینتی از قبیل سرویس های تزئینی تا سکه و حتی شمش های کوچک در بازار رد و بدل می شود.

در ایران با توجه به وابستگی اقتصاد ملی به فروش نفت و به تبع آن به دلار لنگر اسمی و پشتوانه پول ملی به قیمت جهانی دلار وابسته است و افزایش تورم در آمریکا و جهان و همچنین تحریم های مختلف علیه ایران منجر به رها شدن فنر قیمت دلار و افزایش تورم می‌گردد. 

چندسال پیش و در آستانه افزایش قیمت دلار  در ایران، ترکیه و روسیه ( سه کشور مورد تحریم آمریکا) استیو هانکه استاد اقتصاد کاربردی دانشگاه جان هاپکینز در مطلبی به این کشورها پیشنهاد داد تا برای جلوگیری از فشارهای تحریمی آمریکا و تورم حاصل شده از آن به دلیل تنگنای ورود ارز، ذخایر خود را از دلار به طلا تبدیل کنند. در راستای همین طرح دولت روسیه در چندسال گذشته اقدام به خرید حجم بالایی از شمش طلا در جهان کرد، اما دولت ایران علی رغم فشار تحریمی بالاتر نسبت به ترکیه و روسیه از این عمل اجتناب کرد.

با توجه به نوسان قیمت ارز و تاثیر مخرب آن بر اقتصاد کشور و فشار تورمی که زندگی را برای مردم سخت کرده،لزوم تبدیل ذخیره پشتوانه ای ایران به طلا هرروز بیشتر احساس می‌شود.

رضایی در اصل در برنامه خود در حال ارائه یک طرح استراتژیک و مهم برای حل کردن مسئله تورم و دلار است.

در این طرح قرار است تا مردم با به امانت گذاشتن طلاهای خود در بانک طلا به عنوان سپرده از سودی روزانه به  شکل طلا برخوردار گردند و از طرفی با تبدیل پشتوانه ریال از دلار به طلا، نرخ برابری پول ملی از ارزهای مختلف به یک لنگر با ارزش تر منتقل شود.

در این بین مردم از یک سود با دوام و قابل قبول که می‌تواند ارزش دارایی آن ها را حفظ کرده برخوردار شوند، همچنین این طرح می‌تواند حجم بالایی از پول سرگردان و مخرب را مهار کرده و به تبع آن تورم را به میزان مقبولی مهار نماید. همان تورمی که سال هاست نفس اقتصاد ایران را گرفته و سفره های مردم را کوچک تر کرده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر