کد خبر: 111668
A

قیمت نفت از ۷۷ دلار هم گذشت

پس از پایان بدون نتیجه مذاکرات اوپک پلاس و انتظار برای کمبود عرضه در بازار، قیمت نفت افزایش یافت به طوری‌که قیمت نفت به بالاترین رقم از سال ۲۰۱۸ رسید.

قیمت نفت از ۷۷ دلار هم گذشت

به گزارش دیده بان ایران؛ اوپک پلاس، مذاکرات را بدون نتیجه و قراردادی ترک کردند و این کارتل با بحران روبرو و بازار نفت با کمبود عرضه و افزایش قیمت مواجه شد.

به گفته نمایندگان اوپک، چندین روز مذاکرات جدی نتوانست اختلاف شدید میان عربستان و امارات را حل کند. همچنین بر اساس بیانیه محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک،  این گروه بر سر تاریخی برای نشست بعدی نیز به توافق نرسیدند.
 
وزرای عضو اوپک پلاس پس از اختلاف ایجاد شده توسط امارات برای دریافت سهمیه بیشتر تولید، صرف نظر کردند و هیچ تاریخ جدیدی برای نشست بعدی تعیین نکردند. این بدان معنی است که هیچ توافقی برای افزایش تولید صورت نگرفته است.
 
سریع ترین اثر این شکست این است که اوپک پلاس تولید خود را برای ماه آگوست افزایش نخواهند داد مگر اینکه توافق از خطر نابودی نجات یابد. که این عدم افزایش تولید، با توجه به بهبود تقاضا، اقتصاد جهانی را از عرضه بیشتر نفت محروم می کند.
 
با این حال، این شرایط متغییر است و این گروه هر زمان می تواند مذاکرات را از سر بگیرد. با توجه به افزایش بیش از ۵۰ درصدی قیمت نفت در سال جاری میلادی و نزدیک شدن آن به ۸۰ دلار در هر بشکه، این گروه احتمالا تحت فشار بیشتری از سوی کشورهای مصرف کنندهِ نگرانِ افزایش تورم قرار خواهد گرفت.
 
نتیجه این نشست، یک شکست قابل توجه برای این گروه تولیدکننده است. روابط میان دو عضو اوپک یعنی عربستان و امارات آنقدر تیره و تار شده است که هیچ توافقی ممکن نبود. این شکست وجهه این گروه به عنوان مسئول بازار نفت را مخدوش کرده و احتمال وقوع یک جنگ داخلی قیمت را بالا برده است.
 
پس از پایان مذاکرات اوپک پلاس بدون نتیجه و انتظار برای کمبود عرضه در بازار، قیمت نفت در معاملات امروز افزایش یافت به طوریکه قیمت نفت برنت و WTI به بالاترین رقم از سال ۲۰۱۸ رسید.
 
قیمت نفت برنت پس از افزایش ۱.۳ درصدی در روز دوشنبه، امروز با ۴۴ سنت افزایش به ۷۷.۶۰ دلار رسید. این رقم بالاترین قیمت از ۲۹ اکتبر ۲۰۱۸ به شمار می رود که به ۷۷.۶۱ دلار رسیده بود.
 
نفت خام آمریکا (WTI) با ۱ دلار و ۷۱ سنت افزایش ۷۶.۸۷ دلار در هر بشکه فروخته شد که بالاترین رقم از ۳ اکتبر ۲۰۱۸  به شمار می رود.
 
توشیتاکا تازاوا، تحلیلگر بازار نفت گفت: «احتمال اینکه اوپک پلاس میزان تولید خود را در ماه اگوست افزایش ندهد، قیمت نفت را بالا برد اما سرمایه گذاران منتظرند ببیند که اوپک پلاس از ماه آینده چه اقدامی انجام می دهد.»
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر