کد خبر: 114394
A

کاربرد و خواص نیکل

نیکل یک عنصر شیمیایی با نماد Ni و عدد اتمی 28 است. این یک فلز براق سفید نقره ای با کمی رنگ طلایی است. نیکل متعلق به فلزات انتقالی است و سخت و شکل پذیر است. نیکل خالص ، پودر شده برای به حداکثر رساندن سطح واکنش ، فعالیت شیمیایی قابل توجهی را نشان می دهد، اما قطعات بزرگتر در شرایط استاندارد با هوا واکنش نشان می دهند زیرا یک لایه اکسید روی سطح ایجاد می شود و از خوردگی بیشتر جلوگیری می کند.

کاربرد و خواص نیکل

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ نیکل یک عنصر شیمیایی با نماد Ni و عدد اتمی 28 است. این یک فلز براق سفید نقره ای با کمی رنگ طلایی است. نیکل متعلق به فلزات انتقالی است و سخت و شکل پذیر است. نیکل خالص ، پودر شده برای به حداکثر رساندن سطح واکنش ، فعالیت شیمیایی قابل توجهی را نشان می دهد، اما قطعات بزرگتر در شرایط استاندارد با هوا واکنش نشان می دهند زیرا یک لایه اکسید روی سطح ایجاد می شود و از خوردگی بیشتر جلوگیری می کند. با این وجود، نیکل خالص خالص تنها در مقادیر بسیار کمی، معمولاً در سنگهای اولترامافیک و در فضای داخلی شهاب سنگهای بزرگتر نیکل -آهنی که در خارج از جو زمین در معرض اکسیژن قرار نگرفته اند ، یافت می شود.

نیکل یک فلز سفید نقره ای با کمی رنگ طلایی است که صیقل بالایی می گیرد. این یکی از چهار عنصری است که در دمای اتاق یا نزدیک آن مغناطیسی هستند ، بقیه آهن ، کبالت و گادولینیوم هستند. دمای کوری آن 355 درجه سانتی گراد  است ، بدین معنی که نیکل فله بالاتر از این دما غیر مغناطیسی است.  سلول واحد نیکل یک مکعب صورت محور با پارامتر شبکه 0.352 نانومتر است که شعاع اتمی آن 0.124 نانومتر است. این ساختار بلوری در فشارهای حداقل 70 پاسگال پایدار است. نیکل متعلق به فلزات گذار است. سخت ، چکش خوار و شکل پذیر است و رسانایی الکتریکی و حرارتی نسبتاً بالایی برای فلزات انتقالی دارد.  مقاومت فشاری بالای 34 پاسگال ، که برای بلورهای ایده آل پیش بینی شده است ، به دلیل تشکیل و حرکت دررفتگی ها هرگز در مواد اصلی اصلی به دست نمی آید. با این حال ، در نانوذرات نیکل به آن رسیده است.

کارایی این فلز در ساخت فولاد ضد زنگ باعث شده کاراخانه های تولید محصولات فولادی بزرگترین مشتری خرید نیکل باشند. نیکل علاوه بر کارایی در تولید فولاد آلیاژی در ساخت باتری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنجا که این فلز به صورت ساچمه،پودر،شمش و نوار موجود است. برای خرید نیکل باید نوع مناسب برای محصولی که قصد تولید آن را دارید انتخاب کنید. یکی تز مهم ترین مواردی که افراد باید در هنگام خربد نیکل به آن توجه کنند خاصیت شمیایی آن است که در صورت تماس با پوست امکان ایجاد آلرژی را دارد. هم چنین با حلال ها ایجاد واکنش می‌کند.

نیکل می تواند با فولادها ، آهن ، مس ، کروم ، آلومینیوم ، سرب ، کبالت ، نقره ، طلا و سایر عناصر آلیاژ دهد تا فولادهای زنگ نزن ، چدن ها ، انکونل ، انکلوی ، مونل ، نمونیک و دیگر آلیاژها را تولید کند. طبقه بندی دقیق آلیاژها به شرح زیر است:

آلیاژهای آهنی شامل فولادهای ضد زنگ ، فولادهای کم آلیاژ ، چدن و ​​برخی از فولادهای خاص می باشد. این محصولات در توربین های گازی ، برخی از کارخانه های شیمیایی ، ضرب سکه و مهندسی دریایی استفاده می شود.

پرکاربردترین آلیاژهای آهنی آلیاژهای مس مانند مونل ، برنج نیکل و برنز هستند. این محصولات شامل ملخ ، میل لنگ و بدنه یدک کش های درجه یک ، قایق های ماهیگیری و دیگر قایق های کار می باشد.

آلیاژهای پایه نیکل شامل سوپرآلیاژ پایه نیکل ، آلیاژ مقاوم در برابر خوردگی پایه Ni ، آلیاژ مقاوم در برابر سایش پایه Ni ، آلیاژ دقیق مبتنی بر نیکل ، آلیاژ حافظه شکل Ni-base و آلیاژ ذخیره هیدروژن است. آلیاژهای فوق به طور گسترده ای در حمل و نقل هوایی ، کشتی سازی ، صنایع شیمیایی ، الکترونیک ، پزشکی و صنعت انرژی استفاده می شود

دیگر کاربرد های نیکل

فوم نیکل (بالا) و ساختار داخلی آن (پایین)

تولید جهانی نیکل در حال حاضر به شرح زیر استفاده می شود: 68٪ فولاد ضد زنگ؛ 10٪ در آلیاژهای غیر آهنی ؛ 9 in در آبکاری ؛ 7 in در فولاد آلیاژی ؛ 3 in در ریخته گری ؛ و 4 uses موارد دیگر (از جمله باتری).

نیکل در بسیاری از محصولات خاص و قابل تشخیص صنعتی و مصرفی از جمله فولاد ضد زنگ ، آهنرباهای آلنیکو ، ضرب سکه ، باتری های قابل شارژ ، سیم گیتار الکتریک ، کپسول های میکروفون ، آبکاری وسایل لوله کشی ،  و آلیاژهای خاص مانند پرمالوی ، و تهاجم برای آبکاری و به عنوان رنگ سبز در شیشه استفاده می شود. نیکل در درجه اول یک فلز آلیاژی است و کاربرد اصلی آن در فولادهای نیکل و چدن های نیکل است که در آنها معمولاً مقاومت کششی ، چقرمگی و حد الاستیک را افزایش می دهد. از آن در بسیاری از آلیاژهای دیگر ، از جمله برنج نیکل و برنز و آلیاژهای مس ، کروم ، آلومینیوم ، سرب ، کبالت ، نقره و طلا استفاده می شود.

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر