کد خبر: 114953
A
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوئیس:

مشکل واردات دارو از سوئیس مربوط به کمبود ارز است/ اقتصاد دنیا منتظر تصمیمات ما نمی‌ماند

شریف نظام مافی رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوئیس اظهار داشت: از طرف دیگر با سوئیس مشکلاتی مانند راه و ترابری و بانکی وجود دارند اما به قدری نیستند که به واسطه آنها نتوان تجارت دارو را انجام داد، در اصل باید دید برای این کار چه میزان ارز تخصیص داده می‌شود. مشکل اساسی در مورد واردات دارو از سوئیس کمبود ارز است.

مشکل واردات دارو از سوئیس مربوط به کمبود ارز است/ اقتصاد دنیا منتظر تصمیمات ما نمی‌ماند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ شریف نظام مافی در گفت‌وگویی در مورد وضعیت تجاری ایران و سوئیس اظهار کرد: حجم مبادلات بین ایران و سوئیس بیشتر در زمینه غلات و دارو است که از طریق کانال‌های موجود و به خصوص کانال‌های بانکی در حال انجام است اما به دلیل محدودیت‌های ارزی حجم آن کاهش زیادی داشت. البته در ماه گذشته نسبت به ۶ ماه پیش جهش خوبی را شاهد بودیم اما این جهش را می‌توان رسیدن از ۱ به ۲ دانست در حالیکه ظرفیت حدود ۱۰۰ است. بنابراین جهشی که شاهد هستیم نقطه بسیار کوچکی از ظرفیتی است که می‌تواند داشته باشد. 

وی در پاسخ به سوالی در مورد واردات دارو از سوئیس گفت: تجارت دارو همچنان از کانال‌های موجود انجام می‌شود البته نه به اندازه نیازی که کشور با آن مواجه است. میزان واردات دارو در ۶ ماه گذشته تغییرات چندانی نداشته است.

وی افزود: افزایش میزان واردات دارو بستگی به قدرت خرید و وضعیت ارزی ایران دارد؛ اگر بانک مرکزی ارز در اختیار واردکنندگان قرار دهد نهایتاً واردات دارو بیشتر صورت خواهد گرفت. از طرف دیگر با سوئیس مشکلاتی مانند راه و ترابری و بانکی وجود دارند اما به قدری نیستند که به واسطه آنها نتوان تجارت دارو را انجام داد، در اصل باید دید برای این کار چه میزان ارز تخصیص داده می‌شود. مشکل اساسی در مورد واردات دارو از سوئیس کمبود ارز است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوئیس تصریح کرد: مشکلات اقتصادی ما چندان به این موضوع که چه کسی در دولت روی کار است گره نخورده، بلکه مشکلات کلانی هستند که برخی از آنها به مسائل سیاسی گره خورده‌اند. برخی نیز مشکلات سیاسی هستند که در مورد آنها تصمیم گیری نشده است برای مثال می‌توان به موضوع FATF اشاره کرد. 

وی اضافه کرد: امیدوارم دولت جدید بتواند مشکلات اقتصادی را تنها با دید اقتصادی نگاه کند و شاید این موضوع بتواند تحول ایجاد کند. با دید اقتصادی مسائل این چنینی بسیار مشخص است اگر FATF پذیرفته نشود کشور نمی‌تواند با کشورهای دیگر ارتباط بانکی داشته باشد و اگر پذیرفته شود یا حداقل به صورت مشروط باشد، بانک‌ها می‌توانند فعالیت داشته باشند. با این نگاه مسائل بسیار مشخص است، امیدواریم دولت جدید مشکلات اقتصادی را با نگاه اقتصادی ببیند و راه حل‌های اقتصادی برای آن داشته باشد.

مافی در ادامه در مورد تاثیر تغییرات سیاسی در ایران بر تجارت بین دو کشور گفت: تغییر دولت در داخل ایران تاثیر چندانی بر تجارت ایران و سوئیس نخواهد داشت دولت و شرکت‌های سوئیسی تصمیمات خود را بر مبنای منفعت ملی و منفعت شرکت‌های خود می‌گیرند. برای آنها فرقی ندارد که در ایران چه کسی رئیس جمهور، وزیر یا نماینده مجلس باشد آنها تصمیمات‌شان را بر مبنای منفعت خود می‌گیرند. پیشنهاد تبادلات اقتصادی آنها همان پیشنهاداتی که ۶ ماه پیش یا یک سال پیش وجود داشته است. فقط باید دید موانع این موضوع برطرف شده یا خیر.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نهایتا اقتصاد دنیا صبر نمی‌کند، ما تصمیم بگیریم که می‌خواهیم چه کار کنیم. اقتصاد دنیا جلو می‌رود، این ما هستیم که باید خودمان را به شکلی هماهنگ کنیم تا از اقتصاد جهان به نفع کشور خود سود ببریم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر