کد خبر: 116286
A

دبیر انجمن برنج ایران: انبارها پر از برنج خارجی است

دبیر انجمن برنج ایران در تشریح دلایل افزایش قیمت برنج عدم نظارت بر بازار را مهترین دلیل افزایش چشمگیر قیمت برنج دانست و افزود: تفاوت قیمت زیادی بین استان‌های تولیدکننده تا بازار مصرف وجود دارد که قابل قبول نیست.

دبیر انجمن برنج ایران: انبارها پر از برنج خارجی است

به گزارش دیده بان ایران؛ جمیل علیزاده شایق در پاسخ به چرایی افزایش بیش از انتظار قیمت برنج در بازار اظهار کرد: برخی افزایش قیمت برنج را مربوط به بخش تولید و تامین می‌دانند در حالی با توجه به بارندگی‌های مناسب در اردیبهشت و فروردین تولید در سطحی مناسب انجام شده است. 

 

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تن برنج در کشور تولید شده است که میزان آن مطابق با متوسط تولید سالانه کشور است. 

 

 

علیزاده شایق با تاکید بر اینکه نباید میزان تولید امسال را با سال ۹۹ و ۹۸ مقایسه کنیم، افزود: دو سال اخیر به دلیل بارندگی‌های بسیار مناسب سال‌های استثنائی در تولید محصولات کشاورزی از جمله برنج بودند و‌ نباید مبنا قرار گیرند. 

 

به گفته وی؛ افزایش تولید در این دو سال نتایج منفی نیز به دنبال داشته است که افزایش بی‌قاعده ۱۰۰ هزار هکتاری سطح کشت یا دوباره برداشت برنج در یکسال از جمله آن‌ها هستند. 

 

علیزاده شایق تصریح کرد: افزایش بی‌قاعده سطح کشت و دوباره برداشت در یکسال موجب تضعیف زمین های زارعی و آسیب به آن‌ها شد که جبران آن زمان‌بر است. 

 

وی میزان برداشت برنج‌ در دو سال اخیر را یک میلیون و ۴۵۰ هزار هکتار عنوان کرد. 

 

علیزاده شایق با بیان اینکه با توجه به متوسط تولید برنج میزان نیاز به واردات برای تامین بازار تنها ۷۵۰ هزار تن است، اظهار کرد: از سال ۹۲ هر ساله تقریبا یک میلیون تن برنج وارد کشور شده که بیش از نیاز بوده است، به عبارت دیگر در حال حاضر باید بیش از نیاز مصرف برنج خارجی در کشور انبار شده باشد. 

 

وی نتیجه گرفت که با توجه به میزان تولید و واردات انجام شده گرانی برنج را نباید به مشکلات تولید و تامین نسبت داد. 

 

علیزاده شایق گفت: با توجه به تورم و افزایش قیمت سایر کالاهای اساسی افزایش نسبی قیمت برنج اجتناب ناپذیر بود، اما شاهد تفاوت تا ۱۵ درصدی قیمت برنج از استان‌های تولیدکننده تا بازار مصرف هستیم که غیرقابل قبول است.

 

وی با اشاره به فاصله شهرهای تولید کننده و بازار مصرف، افزود: به طور مثال فاصله استان مازندران یا گیلان تا کلان شهر تهران زیاد نیست تا این فاصله قیمت را به هزینه‌های جانبی مانند حمل و نقل نسبت داد. 

 

علیزاده شایق اصلی‌ترین دلیل گرانی چشمگیر برنج را عدم نظارت دانست. 

 

وی دیگر نتیجه عدم نظارت که این روزها زیر سایه قیمت برنج، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد را تفاوت کیفیت برنج‌های عرضه شده در استان‌های تولیدکننده و در بازار مصرف اعلام کرده نشان از تخلفی بزرگ و سودهای زیاد برای فرصت طلبان این بازار است./ ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر