کد خبر: 117899
A
نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت وگو با دیده بان ایران:

کاظم موسوی: به جای لوازم خانگی می توانیم محصولات مورد نیازمان را از کره وارد کنیم/ تولیدات داخلی ما از لحاظ جنس هیچ فرقی با لوازم خارجی ندارند/ ما چون طلبه هستیم از محصولات وطنی در منزل استفاده می کنیم

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در رابطه با تکلیف وصول طلب ایران از کره با توجه به ممنوعیت اخیر گفت: می‌توانیم از راهی به‌جز واردات لوازم خانگی این بدهی را به کشور بازگردانیم. ما می‌توانی چیزهایی که در کشور به آن‌ها نیازمند هستیم را از کشور کره وارد کنیم. واردات لوازم خانگی به کشور باعث تعطیلی کارخانه‌های داخلی و تعدیل شدن نیروهای آن‌جا می‌شود.

کاظم موسوی: به جای لوازم خانگی می توانیم محصولات مورد نیازمان را از کره وارد کنیم/ تولیدات داخلی ما از لحاظ جنس هیچ فرقی با لوازم خارجی ندارند/ ما چون طلبه هستیم از محصولات وطنی در منزل استفاده می کنیم

به گزارش دیده بان ایران؛ اخیراً آیت الله خامنه ای ورود هر گونه لوازم خانگی خارجه‌ به کشور را ممنوع کرد. با انتشار این خبر برای بار چندم مسئله بدهی هفت میلیارد دلاری کشور کره به ایران به میان آمد که قرار بود این بدهی با واردات لوازم خانگی به ایران وصول شود اما با این حکم عملاً تنها راه باقی‌مانده وصول ین بدهی از بین رفت و در حال حاضر سوالی که به میان می‌آید این است که این بدهی قرار است به چه شکل به کشور بازگردانده شود؟

 

سیدکاظم موسوی، نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار دیده‌بان ایران در خصوص این قضایا تاکید کرد که فرمایشات رهبری، فصل الخطاب است. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

 

*با ممنوعیت ورود وسایل خانگی از کشور کره جنوبی بدهی 7 میلیارد دلاری این کشور به ایران به چه شکل وصول می‌شود؟

 

فرمایش حضرت آقا فصل الخطاب است. به‌نظر بنده اگر صنعت‌داران بومی و داخلی کشور مقداری تامل و تفکر خود را در جهت ارتقاء دانش صنعت لوازم خانگی افزایش دهند چه بسا تولیداتی بهتر از کشور کره و امثالهم خواهند داشت. در این زمینه هم از منابع و هم از نیروهای داخلی استفاده می‌کنیم. این روند باعث می‌شود کارگرهای‌ ما مشغول به کار شوند. اگر ما اقتصاد مقاومتی را پی‌ریزی کنیم می‌توانیم با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی به تولید صنایع مختلف برسیم. در این صورت می‌توانیم به صنعت کشور کمک کنیم.

 

*آقای موسوی! بالاخره این بدهی به چه شکل وصول خواهد شد؟

 

راه‌های مختلفی وجود دارد. می‌توانیم از راهی به‌جز واردات لوازم خانگی این بدهی را به کشور بازگردانیم. ما می‌توانی چیزهایی که در کشور به آن‌ها نیازمند هستیم را از کشور کره وارد کنیم. واردات لوازم خانگی به کشور باعث تعطیلی کارخانه‌های داخلی و تعدیل شدن نیروهای آن‌جا می‌شود.

 

*چرا در این 40 سال تولیدات داخلی نتوانسته است نظر مردم را به خود جلب کند؟

 

به‌دلیل نبود دانش کافی است اما خوشبختانه این شرکت‌های دانش بنیان و امثالهم کمک کردند و توانستند این دانش را به‌دست بیاورند و ما هم ان‌شاءالله شرمنده مردم نخواهیم شد.

 

*این عدم رقابت بین محصولات داخلی و خارجی در صورت ممنوعیت محصولات خارجی به کشور را به چه شکل ارزیابی میکنید؟

 

دلیل عدم رقابت، عدم توازن است. اساساً مشکل هم همان بحث دانش‌ است و الا اجناس از لحاظ جنس هیچ فرقی با لوازم خارجی ندارد. اگر آن دانش را بتوانیم به سطح دانش کشور کره برسانیم، مشکلات ما حل خواهد شد.

 

*چرا در این مقطع زمانی که امیدوار به وصول طلب‌هایمان از کره بودیم، رهبری چنین دستوری را صادر کردند؟

 

حضرت آقا به اوضاع مملکت مشرف هستند. وقتی حضرت آقا یک آلارمی را می‌بیند نمی‌گذارد این آلارم شدیدتر شود.

 

 

*به هر ترتیب این لوازم از طریق قاچاق وارد کشور خواهد شد و زیان این کار را مردم با افزایش قیمت این کالا و عدم داشتن گارانتی خواهند دید. نظر شما در این باره چیست؟

 

دستگاه‌های اجرایی باید جلوی فساد را بگیرند و جنس مرغوب وطنی به مردم ارائه دهند.

 

*آقای موسوی! شما از لوازم خانگی ایرانی استفاده می‌کنید؟

 

بله بالاخره ما طلبه هستیم.

 

منبع: دیده بان ایران- نازیلا معروفیان

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر