کد خبر: 119403
A
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس:

استقراض دولت از بانک مرکزی یعنی خلق فاجعه اقتصادی در کشور

مرحبا گفت: دولت‌های قبلی اصولگرا یا اصلاح‌طلب دقیقا به همین روش عمل کردند، هر کجا به بن بست خوردند از بانک مرکزی استقراض کردند و افزایش پایه پولی و تورم را قوت بخشیدند. یکی از دلایل افزایش تورم، کسری بودجه و راه‌های نامتعارف برای جبران این کسری است. با استقراض از بانک مرکزی فاجعه در اقتصاد رخ خواهد داد که تورم و گرانی را موجب می‌شود.

استقراض دولت از بانک مرکزی یعنی خلق فاجعه اقتصادی در کشور

به گزارش دیده بان ایران؛ «غلامرضا مرحبا»، نماینده مردم آستارا و سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در رابطه با «راهکارهای پیش روی دولت برای تامین کسری بودجه» گفت: اگر برای جبران کسری بودجه دست به جیب بانک‌ها ببریم یا از بانک مرکزی استقراض شود، افزایش پایه پولی را به همراه خواهد داشت که تورم‌زاست و اقتصاد کشور را دچار بحران و آسیب می‌کند. دولت‌های قبلی اصولگرا یا اصلاح‌طلب دقیقا به همین روش عمل کردند، هر کجا به بن بست خوردند از بانک مرکزی استقراض کردند و افزایش پایه پولی و تورم را قوت بخشیدند. یکی از دلایل افزایش تورم، کسری بودجه و راه‌های نامتعارف برای جبران این کسری است. با استقراض از بانک مرکزی فاجعه در اقتصاد رخ خواهد داد که تورم و گرانی را موجب می‌شود. 

او ادامه داد: برای کسری بودجه نیازمند منابع پایدار هستیم. دولت باید درآمدهای پایدار برای خود ایجاد کند و تولید را تقویت بخشد زیرا با تقویت بنیه تولید و افزایش درآمدهای مردم، تولیدکنندگان درآمدهای مالیاتی خود را افزایش می‌دهند و بهترین راه و روش برای جبران کسری بودجه درآمدهای مالیاتی است. درآمد مالیاتی را در صورتی می توانیم افزایش دهیم که رونق تولید وجود داشته باشد و چرخ اقتصاد بخوبی بچرخد.

مرحبا مطرح کرد: ضمن افزایش درآمدهای پایدار که بخش عمده آن مالیات است با کوچکتر کردن دولت و کاهش هزینه‌ها می توان به کسری بودجه کمک کرد، البته کاهش هزینه به معنای آن نیست که  هزینه‌های عمرانی را معطل نگاه داشت، عمران را می توان به بخش خصوصی واگذار کرد، باید از این توان استفاده کرد. نقدینگی بزرگی در کشور داریم که برای تامین منابع مورد نیاز طرح های عمرانی می شود از نقدینگی های سرگردان که به سمت خرید خانه در ترکیه می‌رود استفاده کرد که در مجموع هم برای درآمد خریداران در داخل کشور امنیت خاطر ایجاد می شود و هم دولت می تواند با تامین مالی، نیازهای تولیدی خود را برطرف کند. این چرخه را باید پشت سر هم بچینیم و بصورت زنجیر وار از آن بهره بریم. باید اقتصاد کشور را بسازیم.

منبع: برنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر