کد خبر: 119508
A
هادی حق شناس:

تورم در ماه‌های آینده افزایشی خواهد بود

یک تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: گرچه توقف کنونی تورم خوشحال‌کننده است اما به طور کلی اعداد و ارقامی که در حوزه تورم می‌بینیم عادی نیستند و شاید تعداد کشورهایی که در جهان این میزان تورم دارند، به تعداد انگشتان یک دست هم نباشند.

تورم در ماه‌های آینده افزایشی خواهد بود

به گزارش دیده بان ایران، تورم در سال‌های اخیر چنان بر دوش مردم فشار آورد که عملا گستره طبقه فرودست بسیار وسیع‌تر از گذشته شده است و عملا طبقه متوسط سرمایه‌ای به حداقل ممکن رسیده است. حالا اما گفته می‌شود تورم بعد از مدت‌ها کنترل شده است اما چه‌قدر می‌توان به این گزاره دلخوش بود؟

هادی حق‌شناس، تحلیلگر مسائل اقتصادی، درباره وضعیت تورم در کشورگفت: «وقتی درباره تورم و آثار آن بحث می‌کنیم، باید سایر متغیرهای کلان اقتصادی در این حوره را بررسی کنیم و ببینیم که تورم در محدوده چه عددی قرار دارد. وقتی تورم از یک رقمی خارج و دورقمی شد، آثار منفی خود را بر دیگر متغیرهای اقتصادی به جای می‌گذارد».

 

او ادامه داد: «تورم بین 10 تا 20 درصد یا 20 تا 30 درصد و 30 تا 40 درصد هر کدام تأثیرات خاص خود را بر کالاها می‌گذارند. در چهاردهه گذشته به جز سه سال اخیر میانگین تورم حدود 20 درصد بوده است و متأسفانه در مدت اخیر میزان تورم چیزی حدود دو برابر تورم بلندمدت بوده است. حالا یک درصد بیشتر یا کمتر شود، تأثیر چندانی بر شاخص‌های اقتصادی نمی‌گذارد. اینکه تورم نقطه‌به‌نقطه و ماهانه متوقف شده است خوب است اما به اطمینان نمی‌شود گفت که تورم در ماه‌های آینده کاهشی خواهد بود و چه‌بسا بازهم بالا برود».

این تحلیلگر اقتصادی بیان کرد: «وقتی تورم بیشتر از میانگین بلندمدت تورم شود، باعث نگرانی است. از سال 97 تا کنون تورم بیش از میانگین بلندمدت بوده است. ممکن است تورم در ماه‌های آینده افزایشی هم باشد زیرا از دوماه آینده داخل ماه‌های آخر سال می‌شویم و می‌دانیم در ماه‌های پایانی سال درآمدها نسبت به ماه‌های ابتدایی سال کمتر است و اگر مشکلات اقتصادی به صورت بنیادین حل نشود، حتما بازهم شاهد افزایش تورم خواهیم خواهیم بود. کسری بودجه هم داریم و کسری بودجه نیز بر افزایش تورم دامن می‌زند».

حق‌شناس درباره توقف کنونی تورم اظهار کرد: «گرچه توقف کنونی تورم خوشحال‌کننده است اما به طور کلی اعداد و ارقامی که در حوزه تورم می‌بینیم عادی نیستند و شاید تعداد کشورهایی که در جهان این میزان تورم دارند، به تعداد انگشتان یک دست هم نباشند».

او در پایان درباره اینکه آیا می‌توان انتظار داشت دولت با ارائه بودجه‌ای دقیق برای سال آینده تورم را کنترل کند، گفت: «دولت باید به جای مداخله در قیمت‌گذاری در پی نظم پولی و ملی باشد. اگر لایحه بودجه دقیق باشد خاصه در حوزه پولی و مالی می‌توان انتظار کنترل تورم را داشت»./ نامه نیوز

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر