کد خبر: 119865
A
در گفت وگو با دیده بان ایران مطرح شد:

واکنش مشاور نوبخت در سازمان برنامه و بودجه به انتشار یک نامه جنجالی/ ندیمی: اگر خزانه کشور خالی بود پس دولت جدید چگونه پرداختی هایش را انجام داده است؟/ می گویند ارز ۴۲۰۰ تومانی به کام رانت خواران است، خب اسامی اینها را منتشر کنید

مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه در دولت دوازدهم و تحلیلگر مسائل اقتصادی کشور گفت: مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه در دولت دوازدهم و تحلیلگر مسائل اقتصادی کشور گفت: ردیف‌های بودجه جاری با ردیف‌های بودجه عمرانی از همدیگر جدا هستند. دولت حق استفاده از سهم بودجه جاری برای بودجه عمرانی را ندارد. اولا بودجه جاری هیچوقت تمام نمی‌شود زیرا ماه به ماه پرداختی‌ها انجام می‌شود. این اظهارات که توسط خبرگزاری تسنیم منتشر شده مانند دیگر اخبار کذب است.

واکنش مشاور نوبخت در سازمان برنامه و بودجه به انتشار یک نامه جنجالی/ ندیمی: اگر خزانه کشور خالی بود پس دولت جدید چگونه پرداختی هایش را انجام داده است؟/ می گویند ارز ۴۲۰۰ تومانی به کام رانت خواران است، خب اسامی اینها را منتشر کنید

دیده بان ایران- یک هفته از انتشار نامه جنجالی محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور سابق به محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه بودجه توسط خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران می‌گذرد اما اظهارنظر و واکنش‌ها در این باره تمامی ندارد. نامه ای که حسن روحانی رئیس‌جمهوری سابق به محمدباقر نوبخت، رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه به تاریخ ۹ مردادماه نوشته است و می‌گوید «خزانه کشور خالی است».

ایرج(ابوذر) ندیمی، مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه در دولت دوازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار دیده‌بان ایران در ارتباط با همین مطلب به گفت وگو نشسته است که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

 

*آقای ندیمی! خبرگزاری تسنیم نامه‌ای از آقای واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی به آقای نوبخت را منتشر کرده‌ است که در این نامه آقای واعظی صریحاً اعلام می‌کند که خزانه خالی است، شما به‌عنوان مشاور آقای نوبخت ابتدا صحت این نامه را تایید می‌کنید؟ و اینکه قضیه این نامه از چه قرار است؟

من در خصوص دو سال پایانی دولت آقای روحانی به این دلیل که در سازمان برنامه و بودجه بوده‌ام، می‌توانم چند اتفاق را گزارش کنم. میان بودجه‌های عمرانی و بودجه‌های جاری ارتباط تنگاتنگی وجود ندارد. بدین معنا که ردیف‌های بودجه جاری با ردیف‌های بودجه عمرانی از همدیگر جدا هستند. دولت حق استفاده از سهم بودجه جاری برای بودجه عمرانی را ندارد. اولا بودجه جاری هیچوقت تمام نمی‌شود زیرا ماه به ماه پرداختی‌ها انجام می‌شود و تا به الان تاخیری در این مورد گزارش نشده است. دوماً دولت با هماهنگی صحن مجلس و کمیسیون تلفیق می‌تواند از بودجه عمرانی یک پروژه کم و به بودجه عمرانی یک پروژه دیگر اضافه کند بنابراین درآمدهای کشور روزانه است یعنی خزانه‌ ورودی‌های مختلفی را دارد که شامل درآمدهای مالیاتی و امثالهم است. از این رو درآمد دولت هیچوقت تمام نمی‌شود. نکته دیگری که باید به آن اعتنا داشته باشیم این است که تقسیط های دولت در بودجه های عمرانی متفاوت است از این رو در خصوص بودجه عمرانی هم تقسیط‌ها یکسان نیست. بنابراین ما هر ماه حدود یک دوازدهم از بودجه عمرانی را از شرکت های دولتی اخذ می‌کنیم. بنابراین آقایان باید این مطلب که خزانه خالی است را مشخص کنند که اولا منظور از خزانه چیست؟ زیرا این خزانه می‌تواند خزانه بودجه عمرانی باشد. از طرفی دیگر دولت جدید هم نمی‌تواند در عرض چند هفته یا چند ماه شروع به تولید درآمد کند، بنابراین همین دولت در حال حاضر از همان بودجه‌ای که در ابتدای سال مشخص شده استفاده می‌کند و پرداختی داشته است. پس چطوری می‌گویند که خزانه خالی است؟ بنابراین شبهاتی که برخی ایجاد می‌کنند بیشتر سیاسی است تا اقتصادی. همین بحثی که در ارز 4200 تومانی که تا مدت‌ها می‌گفتند این ارز باعث تغذیه رانت‌خواران شده است! اما همین افراد نه حاضر به معرفی رانت‎‌خواران هستند نه می‌خواهند همین ارز 4200 تومانی که دائم مورد انتقادش قرار می‌دهند را حذف کنند. به عنوان کسی‌که هم در مجلس و هم در دولت وظیفه بودجه‌نویسی را بر عهده داشتم می‌گویم که این اصل که ظرف مدت چند ماه بشود خزانه کشور را خالی کرد به طور کلی منتفی است. 

*در حال حاضر شما این نامه را تایید می‌کنید یا خیر؟

مسئله تایید و عدم تایید را باید با نتیجه اندازه‌گیری کرد. اگر برداشت خواننده این باشد که کل خزانه خالی شده است که  این مورد را تکذیب می‌کنم اما اگر برداشت خالی شدن خزانه مربوط به بودجه عمرانی باشد که بنده این مورد را تایید می‌کنم. بودجه عمرانی ماهانه تمدید می‌شود و علت به وجود آمدن این شبهات همین مسئله است. بنده یک سوال از مسئولین دولت سیزدهم دارم اگر خزانه خالی است به چه شکل چندین ماه است بدون این‌که درآمدی داشته باشند در حال خرج کردن هستند؟ این پول‌ها از کجا آمده است؟

*می‌توانید بگویید که با چه مقدار بودجه دولت را به ابراهیم رئیسی انتقال دادید؟

بنده از این قضیه اطلاعی ندارم.

*چرا خبرگزاری‌ فارس و تسنیم هنوز هم به بهانه درج اطلاعات امنیتی در حال زیر سوال بردن دولت حسن روحانی هستند؟

به هر صورت روزنامه‌ها و خبرگزاری باید متناسب با مخاطبین خود اخبار را تحلیل و منتشر کنند. ما نمی‌توانیم به فلان خبرگزاری بگوییم چرا چنین خبری را منتشر کردید.

*طبق اطلاعاتی که به دست ما رسیده است قرار بر این بود که ارز 4200 تومانی برای برخی از کالا در چند روز گذشته حذف شود که این قضیه به آذرماه موکول شده است، به نظر شما با حذف ارز 4200 تومانی حوادث و اتفاقاتی مثل آبان ماه 98 تکرار خواهد شد؟

البته نمایندگان مجلس انقلابی هنوز در خصوص این مورد به اجماع کلی نرسیده‌اند. بنابراین باید قبول کنیم که ما در خصوص مسائل مربوط به ارز 4200 تومانی اشتراک نظر نداریم که این اختلاف نظر دلایل مختلفی دارد. یکی از دلایل آن این است که همه این 14 قلم قابل حذف شدن نیستند چون با حذف آن قیمت دارو و مواد خوراکی از این چیزی که وجود دارد گران‌تر خواهد شد و در این شرایط کنترل وضعیت موجود به‌شدت سخت خواهد بود. البته امکان دارد این حذف را در کاهش منابع داشته باشیم. به هر صورت در آذرماه مشخص خواهد شد که دولت سیزدهم برای ارز 4200 تومانی چه تصمیمی خواهد گرفت. 

*چرا مسئولین دولت دوازدهم پاسخگوی انتقادات وارده از طرف نمایندگان و افراد مسئول در دولت سیزدهم نیستند؟

در خصوص این عدم پاسخگویی باید از خود افراد مسئول در دولت حسن روحانی سوال کنید چرا که این عدم پاسخگویی نه تنها چیزی را حل نمی‌کند چه بسا باعث به وجود آمدن شبهات جدید و سیل انتقادات ناروا خواهد شد. من هم به این اعتقاد دارم که مسئولین دولت دوازدهم باید پاسخگوی سوالات و شبهات افکارعمومی و منتقدان باشند امیدوارم که مسئولین دولت حسن روحانی بیایند و به این انتقادات پاسخ دهند.

 

منبع: دیده بان ایران- نازیلا معروفیان

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر