کد خبر: 119914
A

نماینده مجلس: قرار بود در انتهای برنامه ششم، کسری بودجه به صفر برسد اما سال به سال بیشتر شد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درخصوص کاهش کسری بودجه، گفت: دولت برای کاهش کسری بودجه سالانه دشواری در پیش دارد زیرا باید هم هزینه‌ها را مدیریت و در این بخش صرفه‌جویی کند و هم درآمدها را افزایش داده و پایه‌های درآمدی جدیدی را در بودجه پیش‌بینی کند. این کار دشوار ولی امکان‌پذیر است.

نماینده مجلس: قرار بود در انتهای برنامه ششم، کسری بودجه به صفر برسد اما سال به سال بیشتر شد

به گزارش دیده بان ایران؛ مهدی طغیانی نماینده اصفهان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی پیرامون اصلاح ساختار بودجه و رایزنی‌ها و اقدامات دولت و مجلس در این راستا، گفت: اصلاح ساختار بودجه یکی از مطالبات مهم ما به عنوان مجلس شورای اسلامی است. در کسری عملیاتی تراز بودجه، نسبت هزینه‌های جاری به درآمدهای جاری دولت باید حالت متعادلی داشته باشد تا دولت در این تراز، دچار کسری نشود. هرچقدر در حوزه درآمدها کسری داشته باشد مجبور است با فروش نفت یا با فروش اوراق قرضه، آن را جبران کند که پیامدهای زیان‌باری برای کشور دارد.

وی همچنین ادامه داد: براساس پیش‌بینی‌های سند چشم‌انداز توسعه، در انتهای برنامه ششم، باید کسری بودجه به صفر می‌رسید ولی این کسری، سال به سال بیشتر شده است. نباید توقع داشته باشیم یک ساله این اتفاق بیفتد و کل کسری را دولت یکباره به صفر برساند؛ ولی اگر در مسیر کاهش کسری بودجه قرار گیرد و سال‌به‌سال، از مقدار کسری کم کند و بر فرض، سال اول دولت ۳۰ درصد کسری داشته باشد و سال بعد، آن را به ۲۰ درصد و سال بعدتر به ۱۰ درصد کاهش دهد، در مسیر درست قرار گرفته و این امیدواری وجود دارد که در نتیجه آن تورم هم کاهش یافته و دیگر شاخص‌های اقتصادی نیز بهبود یابند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه با اشاره به انگیزه جدی دولت برای برطرف کردن این معضل و همکاری مجلس با دولت در این موضوع، تصریح کرد: از عزم دولت برای کاهش کسری بودجه استقبال می‌کنیم. البته، دولت راه دشواری در پیش دارد زیرا باید هم هزینه‌ها را مدیریت و در این بخش صرفه‌جویی کند و هم درآمدها را افزایش داده و پایه‌های درآمدی جدیدی را در بودجه پیش‌بینی کند. این کار دشوار ولی امکان‌پذیر است.

طغیانی همچنین درباره راه‌های جایگزین برای حل این مساله از جمله افزایش درآمدهای مالیاتی و افزایش حقوق پلکانی، گفت: همه این راهکارها می‌تواند راهگشا باشد ولی این کارشناسان سازمان برنامه و بودجه هستند که باید ردیف‌های مختلف هزینه‌ای دولت را بررسی کنند تا ببینند در کجاها می‌توان صرفه‌جویی کرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: هزینه‌های بی‌مورد زیادی وجود دارد که می‌تواند مشمول صرفه‌جویی شود و در عین حال، درآمدهای زیادی هم می‌توان داشت. مثلا بحث تغییر نرخ ارز حقوق ورودی که می‌تواند یک درآمد نسبتا قابل توجهی برای دولت به همراه داشته باشد با اینکه در بودجه ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده بود تا به حال اعمال نشده است. حتی اگر دولت در حوزه کالاهای ضروری هم ملاحظه‌ای داشت، برای کالاهای لوکس می‌توانست به راحتی این تعرفه را اعمال کند و درآمد قابل توجهی کسب کند. در مجموع روش‌ها و راهکارهای مختلفی را می‌توان در مسیر صرفه‌جویی دنبال کرد که امیدواریم در دولت جدید این اتفاقات بیافتد.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر