کد خبر: 119918
A
گزارشی میدانی دیده بان ایران از وضعیت «لوارم خانگی» تولید داخل در امین حضور

یک فروشنده: بیشتر لوازم خانگی داخلی به علت کیفیت پایین توسط خریداران مرجوع می شود/ 90 درصد لوازم خانگی‌ خارجی‌ در بازار قاچاقی وارد کشور می شود/ طی 3ماه سینجر و مادیران 5 الی 20 درصد محصولات خود را گران کردند

یک فروشنده لوازم خانگی در امین حضور به خبرنگار دیده بان ایران می گوید: «برخی از برندهای ایرانی هر روز با قیمت جدیدی کالاها را در دسترس ما قرار داده و برخی دیگر برای فروش بعدی خبر از گران شدن و بالا رفتن قیمت‌ها می‌دهند. در طی این 6 ماه به‌شدت کیفیت محصولات «دوو» و «اسنوا» پایین آمده است به طوری در همین ماه دو عدد از محصولاتی که به فروش رفته بود، مرجوع شد. هیچ رسیدگی‌ای بر بازار نیست این ساعت باید شلوغ‌‎ترین ساعات فروش‌مان باشد اما با این قیمت‌ها خبری از مشتری نیست»

یک فروشنده: بیشتر لوازم خانگی داخلی به علت کیفیت پایین توسط خریداران مرجوع می شود/ 90 درصد لوازم خانگی‌ خارجی‌ در بازار قاچاقی وارد کشور می شود/ طی 3ماه سینجر و مادیران 5 الی 20 درصد محصولات خود را گران کردند

دیده بان ایران- نازیلا معروفیان- عصر یک روز از آخرین هفته از نخستین ماه فصل پاییز سال در حالیکه به قول فروشندگان باید ساعت طلایی و اوج فروش مردم در بازار باشد. اینجا، امین حضور تهران اما دیده‌ها چیز دیگری را به ما گوشزد می‌کند. مکانی که تا چندوقت پیش جای سوزن انداختن نبود اما حالا برخی از فروشندگان آن به‌دلیل حجم خلوتی بازار به مغازه یکدیگر برای بازی رایانه‌ای می‌روند، برخی دیگر با چهره‌ای ناامید و البته عصبانی و ناراحت جلوی درب مغازه خود نشسته‌اند. نه خبری از نو عروس و ذوق جهیزیه خریدن‌ است و نه خبری از مشتری معمول همیشگی! حالا دیگر نقل صحبت‌های مردم از فروشنده بگیر تا خریدار، کاهش قدرت خرید و گرانی سرسام‌آور لوازم خانگی به‌خصوص لوازم خانگی ایرانی است. 

هنوز مهر ممنوعیت ورود لوازم خانگی ال‌جی و سامسونگ خشک نشده بود که تولیدکنندگان ایرانی با پیش زمینه فکری «انحصاری شدن» بازار لوازم خانگی شروع به افزایش دادن قیمت محصولات خود کردند. افزایش قیمتی که نه به نفع فروشنده‌ای که مغازه دارد، است نه خریداری که با هزار امید و آرزو برای خرید ملزومات یک «زندگی نرمال» اقدام می‌کند. 

عباس هاشمی، دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایرانی در این خصوص به خبرنگار دیده بان ایران می گوید: «سازمان حمایت از تولیدکنندگان یک روشی برای قیمت‎‌‌گذاری دارند آن هم این است که اگر مولفه‌های قیمت، افزایش 5 درصدی داشته باشند طبق روال در سامانه 124 ثبت کرده و در نهایت اگر مورد قبول سازمان حمایت قرار گیرد، اجازه این افزایش قیمت به متقاضیان داده خواهد شد.»

 

اما چیزی که بیشتر از همه باعث سر و صدا و البته تعجب مردم شده است، پیش فروش محصولات شرکت‌های دِوو و اسنوا در سایت‌هایشان است. گویی لقمه چرب و خوشمزه «ایران‌خودرو» و «سایپا» هم به مذاق تولیدکنندگان لوازم خانگی به اصطلاح ایرانی به‌شدت خوش آمده است. یخچال وطنی که شما 40 میلیون بابت آن پول پرداخت می‌کنید، 3 الی 4 ماه دیگر به دست شما خواهد رسید! دلیل؟ نامشخص پاسخگویی؟ تقریبا هیچ. حالا ترفند پراید و خودروهای بی کیفیت داخلی هم به صنعت لوازم خانگی مونتاژ شده ایرانی هم رسیده است.

 

خانم جوانی با آقای مسنی که مشخص است پدرش است در حال پرس و جو کردن از مغازه‌ها برای خرید هستند، آن‌ها درباره وضعیت قیمت‌ها می‌گویند: «ما بازنشسته تامین اجتماعی هستیم، یخچال‌مان خراب شده است و مجبور شدیم برای خرید به اینجا مراجعه کنیم. قیمت یخچال ایرانی با خارجی چندان تفاوتی ندارد و ما ترجیح‌مان لوازم خانگی خارجی است چون حداقل خیال‌مان از بابت استفاده چندین ساله از آن راحت‌ است.»

فروشنده‌ها اما حرف‌های تازه‌تری برای گفتن دارند، یکی از آن‌ها که نمایندگی فروش یکی از برندهای ایرانی را برعهده دارد، می‌گوید: «برخی از برندهای ایرانی هر روز با قیمت جدیدی کالاها را در دسترس ما قرار داده و برخی دیگر برای فروش بعدی خبر از گران شدن و بالا رفتن قیمت‌ها می‌دهند. در طی این 6 ماه به‌شدت کیفیت محصولات «دوو» و «اسنوا» پایین آمده است به طوری در همین ماه دو عدد از محصولاتی که به فروش رفته بود، مرجوع شد. هیچ رسیدگی‌ای بر بازار نیست این ساعت باید شلوغ‌‎ترین ساعات فروش‌مان باشد اما با این قیمت‌ها خبری از مشتری نیست»

او در ادامه می‌گوید: «لوازم خانگی ایرانی به اصطلاح ایرانی هستند اما اکثرا مونتاژ شده و قطعات آن به صورت noname وارد کشور می‌شود. یعنی هیچکدام از قطعات این کالاها در ایران تولید نمی‌شود. من خودم نمایندگی فروش این محصولات را در ایران دارم اما متاسفانه همان اتفاقی که برای صنعت خودرو افتاد، برای صنعت لوازم هم خانگی هم در حال افتادن است»

58e3b56dcde0af2cc480c9ae

براساس گزارشات میدانی خبرنگار دیده‌بان ایران، «انحصاری شدن» بازار لوازم خانگی، نه تنها باعث افزایش قیمت 20 درصدی این کالاها شده است بلکه از طرفی شاهد پایین آمدن کیفیت آن‌ها نسبت به قبل هم هستیم.

علی، فروشنده لوازم خانگی می‌گوید: « در یک ماه اخیر 4 مرجوعی از لوازم خانگی ایرانی داشتیم و دلیل آن هم مشکلات اساسی موتور این لوازم و کیفیت به‌شدت پایین بوده است. این ممنوعیت فقط باعث راحت شدن خیال انحصارگران و ارائه محصولات‌شان با پایین‌ترین کیفیت به مشتری است چون می‌داند وقتی مشتری قدرت انتخاب نداشته باشد، چه کیفیت داشته باشد چه نه «مجبور» به خریدن می‌شود. از طرفی دیگر به‌طور کلی مشتری‌ها به دو دسته تقسیم‌شده‌اند آن‌هایی که جزء اقشار ضعیف جامعه هستند، مجبور به خرید محصولات ایرانی و قاعدتا آن‌هایی که دارای سطح اقتصادی بالایی هستند، به سمت خرید لوازم خانگی خارجی گرایش دارند»

گزارشات میدانی نشان می‌دهد که حدود 90 درصد لوازم خانگی‌ خارجی‌ای که در بازار تهران وجود دارد، به‌صورت «قاچاق» وارد کشور شده است. به گفته یکی از فروشندگان لوازم خانگی واقع در خیابان امین‌حضور، اگر نهادی بیاید و کالاهای قاچاقی را از بازار جمع کند، از حدود 2500 مغازه کمتر از 50 مغازه در این خیابان می‌توانند به کار خود ادامه دهند.

 

براساس اسنادی که به دست دیده‌بان ایران رسیده است در طی 3 ماه اخیر شرکت‌های «سینجر» و «مادیران» به‌ترتیب  5 الی 20 درصد به قیمت محصولات خود افزوده‌اند.

 

سال گذشته محمد حسین اسلامیان، نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی طی اظهاراتی بیان کرد که تعمیر لوازم خانگی جایگزین خرید کالای جدید شده است. فعالان این بازار می‌گویند تقریبا به‌جز خرید جهیزیه، تقاضای دیگری برای خرید لوازم خانگی نو وجود ندارد و مردم به خرید لوازم دست دوم و یا  تعمیر لوازم خانگی‌شان روی آورده‌اند. بنابر آمار و ارقام و تحلیل‌های اقتصاددانان با پیش رفتن شرایط موجود باید شاهد یک ورشکستگی بزرگ در صنعت لوازم خانگی و فاجعه‌ای شبیه به اتفاقی که برای صنعت خودروسازی ایران افتاده است، باشیم. اتفاقاتی که نشان می‌دهد زور مافیاهای این داستان مثل بقیه مسائل مطرح در کشور، بسیار بیشتر از اقتصاددانان و دلسوزان این صنعت و اقتصاد کشور است.

 

گاز سینجر

بخاری شومینه

Capture

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر