کد خبر: 120690
A

تقی پور، نماینده مجلس: عرضه قطره‌چکانی خودرو باعث التهاب بازار شد/ تولید خودرو باید افزایش پیدا کند

نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم گفت: نحوه عرضه خودرو تاکنون به صورت ناعادلانه و نامناسب بوده است چرا که خودرو به صورت قطره‌چکانی در بازار عرضه می‌شود و در این شرایط طبیعی است که قیمت خودرو به تعادل نمی‌رسد و التهاب در بازار خودرو ادامه پیدا می‌کند.

تقی پور، نماینده مجلس: عرضه قطره‌چکانی خودرو باعث التهاب بازار شد/ تولید خودرو باید افزایش پیدا کند

به گزارش دیده بان ایران؛ رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات و فن آوری در دولت دوم محمود احمدی نژاد در واکنش به دستور رئیس‌جمهور مبنی بر توقف افزایش قیمت خودرو، گفت: مدیریت تولید و بازار خودرو باید به صورت توأمان انجام شود و ما این دو مقوله را نباید جدا از یکدیگر ببینیم.

وی بیان کرد: مشکل اصلی بازار خودرو در کشور ما کمبود عرضه است و باید میزان عرضه خودرو به تعادل برسد که اگر این اتفاق بیفتد، قطعاً مشکلات بازار خودرو از جمله گرانی خودرو تا حدی مرتفع می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نحوه عرضه خودرو تاکنون به صورت ناعادلانه و نامناسب بوده است چرا که خودرو به صورت قطره‌چکانی در بازار عرضه می‌شود و در این شرایط طبیعی است که قیمت خودرو به تعادل نمی‌رسد و التهاب در بازار خودرو ادامه پیدا می‌کند.

تقی‌پور تصریح کرد: افزایش تولید باعث می‌شود که قیمت خودرو تا حد زیادی به تعادل برسد و متقاضیان واقعی هم می‌توانند خودرو را با قیمت مناسب خریداری کنند.

وی افزود: بخشی از راه‌حل رفع مشکل بازار خودرو این بود که قیمت آن را مهار کنیم و اقدام رئیس‌جمهور هم در این راستا بود اما برای حل اساسی مشکل خودرو باید تولید خودرو افزایش پیدا کند.

رئیس کمیته صنعت کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دستور رئیس‌جمهور برای توقف افزایش قیمت خودرو در شرایطی می‌تواند مؤثر باشد که افزایش تولید خودرو هم با تصمیم‌گیری‌های دولت انجام شود، متذکر شد: در همین راستا، ما در اصلاحات طرح ساماندهی خودرو به واردات محدود البته با تصمیم دولت جهت تنظیم بازار خودرو اشاره کردیم. البته در همه بازارها هم اینگونه است و زمانی که شاهد گرانی شدید و عرضه کم هستیم، برای حل کوتاه‌مدت این مشکل، بحث واردات با تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری دولت را مطرح می‌کنیم تا وضعیت نامناسب آن بازارها فروکش کند.

تقی‌پور اظهار داشت: خودروسازان هم مشکلاتی را مطرح می‌کنند، از جمله اینکه در مورد علت افزایش قیمت خودرو می‌گویند «از آنجایی که قیمت مواد اولیه خودرو مدام در حال افزایش است، قیمت خودرو هم افزایش پیدا می‌کند»، این در حالی است که درصد زیادی از مواد اولیه خودرو، تولید داخل است و هیچ دلیلی ندارد که ما برای مثال بگوییم قیمت ورق فولاد با قیمت دلار ارتباط مستقیم دارد.

وی تأکید کرد: دولت باید بازار خودرو را کنترل کند تا قیمت تمام شده خودروها کاهش پیدا کند. برای اینکه فاصله قیمت کارخانه با قیمت بازار خودرو کاهش یابد، باید میزان تولید خودرو افزایش یابد که البته باید کیفیت ساخت خودرو هم در نظر گرفته شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت باید به صورت بنیادی و زیربنایی مشکل بازار خودرو را حل کند، گفت: تصمیم رئیس‌جمهور اقدام مناسبی جهت کاهش التهاب بازار خودرو بود اما اگر توأم با افزایش تولید خودرو نباشد، مشکلات بازار خودرو ادامه خواهد داشت./ مهر

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر