کد خبر: 120948
A

نشانه های دخالت دولت در شاخص کل بورس/ رشد بازار سهام فقط روی کاغذ است

از ابتدای مرداد سال گذشته بورس دچار افت چشمگیر شد اما واقعیت این است که بورس فراتر اندازه واقعی اقتصاد ایران رشد کرده بود و اگر هم در شرایط فعلی در برخی زمان ها رشد می کند با دستکاری دولت ها و برخی حقوقی ها برای بازی با سهام و سود کوتاه مدت است؛ بنیان اصلی سقوط بازار سهام «رکود اقتصادی» کشور است. ا

نشانه های دخالت دولت در شاخص کل بورس/ رشد بازار سهام فقط روی کاغذ است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ از ابتدای مرداد سال گذشته بورس دچار افت چشمگیر شد اما واقعیت این است که بورس فراتر اندازه واقعی  اقتصاد ایران رشد کرده بود و اگر هم در شرایط فعلی  در برخی زمان ها رشد می کند با دستکاری دولت ها و برخی حقوقی ها برای بازی با سهام و سود کوتاه مدت است؛ بنیان اصلی سقوط بازار سهام «رکود اقتصادی» کشور است.

 اصطلاح "دستکاری شاخص کل" موضوعی است که فعالان بورسی از آن گلایه‌مندند. اما آیا شاخص کل واقعا دستکاری می‌شود یا داستان چیز دیگری است؟

پیام الیاس‌کردی، کارشناس بازار سهام گفت: ‌‎در یک مثال ساده، بازار سهام اتاق سردی است که مسئولان زیر دماسنج آن (شاخص کل) فندک گرفتند و برای اثبات دمای مطلوب، به آن استناد می‌کنند!

وی ادامه داد: شاخص کل ما متشکل از شاخص قیمت به علاوه بازه نقدی است. فرمول محاسبه شاخص کل مربوط به شاخص وزنی است. هر سهمی که بزرگ‌تر است در تعیین شاخص کل سهم بیشتری دارد. به این ترتیب زمانی که بازار منفی است دولت با استفاده از سهم‌های بزرگ شاخص کل را مثبت نگه می‌دارد یا معاملات بلوکی انجام می‌دهد. به این ترتیب شاخص کل مثبت است اما بازار منفی است.

این کارشناس عنوان کرد: در این شرایط مسئولان برای گزارش عملکرد به چنین شاخص کلی رجوع می‌کنند. برای مثال وزیر اقتصاد و دارایی در آخرین جلسه خود با مجلسی‌ها در حالی از رشد شاخص کل خبر داد که همه ما می‌دانیم وضعیت بازار در واقع خوب نیست. در این مواقع شاخص هم‌وزن معیار بهتر و واقعی‌تری برای نشان دادن وضعیت بازار است.

الیاس‌کردی گفت: این که شاخص کل مستقیما دستکاری شود قابل استناد نبوده و احتمالا حقیقت ندارد. اما اینکه دولت با استفاده از سهم‌های بزرگ شاخص کل را برای مثبت نشان دادن بورس رشد می‌دهد اتفاق می‌افتد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر