کد خبر: 122289
A

برنج مازندران برای چهارمین بار در یک سال گران شد

قیمت برنج در شالیکوبی‌های مازندران برای چهارمین مرحله از آغاز برداشت این محصول افزایشی شده و هم اکنون قیمت ارقام کیفی کشت اول در هر کیلو گرم به ۴۷تا ۴۸هزار تومان و کشت دوباره و دونوچ به ۵۲ تا ۵۴ هزار تومان رسیده است.

 برنج مازندران برای چهارمین بار در یک سال گران شد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ همزمان با آغاز برداشت شالی یعنی از حدود چهار ماه پیش قیمت اعلاترین برنج مازندران یعنی طارم محلی و هاشمی که طبق اعلام رسمی سازمان جهاد کشاورزی تا ۷۰ درصد ارقام کشت شده امسال استان مازندران را تشکیل می دهد، به صورت تدریجی در چهار مرحله از پایه ۳۳ هزار تومان شروع شد و هم اکنون تا ۴۷ هزار تومان در هر کیلو گرم در شالیکوبی های استان به صورت عمده خرید و فروش می شود.

امسال فروش عمده هر کیلوگرم برنج کیفی طارم در شالیکوبی ها در آغاز برداشت شالی و ورود نوبرانه به بازار در  ماه تیر به طور متوسط با هفت هزار تومان افزایش نسبت به سال گذشته با قیمت ۳۱ تا ۳۳ هزار تومان شروع شد، قیمتی که تقریبا برای شالیکاران به صرفه بود و از آن رضایت داشتند چون با فروش بخشی از محصول ، نقدینگی لازم را به دست می آوردند.

این قیمت اما با گذشت حدود ۴۵ روز به دلیل التهاب بازار ارز و افزایش قیمت برنج خارجی رو به افزایش گذاشت تا این که قیمت هرکیلوگرم برنج کیفی طارم و هاشمی با افزایش متوسط پنج تا هفت هزار تومان در هر کیلو گرم به حدود ۳۸ هزار تومان رسید. در این مرحله نیز شالیکاران به جای فروش همه محصول که سال های قبل رخ می داد ، تنها بخش دیگری از آن را فروختند و به امید دوباره قیمت ها به رصد بازار نشستند.

بررسی ها نشان می دهد که تقریبا همه شالیکاران با قیمت حدود ۴۰ هزار تومان برای هر کیلو گرم برنج کیفی طارم و هاشمی در بازه زمانی اواخر مرداد  تا اوایل مهر ماه احساس رضایت داشتند و حتی در این شرایط قیمتی ، افزایش تقاضا سبب رونق بازار برنج شده بود ، وضعیتی که نشان می داد مصرف کنندگان نیز راضی به این قیمت بودند. البته در همین دوره افزایش نرخ برابری دلار در مقابل ریال که خود به خود با بالا رفتن قیمت برنج های خارجی همراه بود ، سبب افزایش قیمت برنج داخلی در خرده فروشی ها بویژه در شهر های بزرگ تهران ، کرج ، مشهد و اصفهان شد تا جایی که قیمت هرکیلوگرم برنج طارم و هاشمی در این بازارها تا ۴۸ هزار تومان قیمت خورد. فاصله قیمتی میان شالیکوبی ها و بازار خرده فروشی شهرهای بزرگ سبب شد تا کشاورزان احساس کنند که دلالان و واسطه ها در حال سود بردن از دسترنجشان هستند و به همین دلیل هم ترمز عرضه برنج به بازار را کشیدند تا سومین مرحله افزایشی شدن قیمت را صید کنند.

سومین شوک افزایش قیمت تدریجی عمده فروشی برنج در شالیکوبی های مازندران  با چهار تا پنج هزار تومان در هر کیلو گرم در اوسط آبان ماه بر بازار استان وارد شد و قیمت هرکیلوگرم برنج طارم و هاشمی را به ۴۲ تا ۴۳ هزار تومان رساند. با وجود افزایش بیش از ۱۰ درصدی قیمت در این مرحله ، کشاورزان شالیکار که احساس عدم ثبات قیمتی در بازار می کردند و همچنان حدود یک سوم محصول تولیدی را در اختیار داشتند ، حاضر به عرضه آن با این قیمت نشدند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر