کد خبر: 122551
A

هادی بیگی نژاد: قرارگاه خاتم می خواست با پول خودش پالایشگاه میعانات احداث کند، زنگنه اجازه نداد

عضو کمیسیون انرژی گفت: چند سال پیش قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا اعلام کرد که مسئولان اجازه دهند این قرارگاه با پول خود پالایشگاه میعانات احداث کند و با تولید فرآورده برای ایران ثروت‌آفرینی کند اما آقای زنگنه وزیر نفت مانع این کار شد و به قرارگاه خاتم‌الانبیا اعلام کرد که زمین و خوراک به آنها نمی‌دهد ولی وقتی مجلس یازدهم روی کار آمد نمایندگان در جلسه‌ای زنگنه را راضی به این کار کردند تا زمین در اختیار قرارگاه خاتم‌الانبیا قرار دهد.

هادی بیگی نژاد: قرارگاه خاتم می خواست با پول خودش پالایشگاه میعانات احداث کند، زنگنه اجازه نداد

به گزارش دیده بان ایران؛ هادی بیگی‌نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: حجم میعانات گازی در کشور مشخص است که روزگاری تا 800 هزار بشکه در روز هم داشتیم ولی در حال حاضر کمتر شده است؛ اگر از میعانات گازی بتوانیم فرآورده تولید کنیم می‌توانیم درآمدزایی خوبی داشته باشیم.

وی افزود: ساخت پالایشگاه میعانات گازی از ساخت پالایشگاه نفت ارزان‌تر است؛ ضمن اینکه سرمایه‌گذاری برای ساخت آن هم کمتر است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ساخت پالایشگاه میعانات به ازای هر بشکه 10 هزار دلار پول می‌خواهد اما ساخت پالایشگاه نفت به ازای هر بشکه 25 هزار دلار پول می‌خواهد.

بیگی‌نژاد گفت: میعانات همراه با گاز است و فقط کشورهای معدودی چنین شرایطی را دارند. در حالیکه جمهوری اسلامی ایران نفت، گاز و میعانات را باهم دارد؛ تعداد پالایشگاه‌های میعانات گازی در دنیا زیاد نیست در حالیکه ما تجربه بومی‌سازی آن را داریم.

وی افزود: چند سال پیش قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا اعلام کرد که مسئولان اجازه دهند این قرارگاه با پول خود پالایشگاه میعانات احداث کند و با تولید فرآورده برای ایران ثروت‌آفرینی کند اما آقای زنگنه وزیر نفت مانع این کار شد و به قرارگاه خاتم‌الانبیا اعلام کرد که زمین و خوراک به آنها نمی‌دهد ولی وقتی مجلس یازدهم روی کار آمد نمایندگان در جلسه‌ای زنگنه را راضی به این کار کردند تا زمین در اختیار قرارگاه خاتم‌الانبیا قرار دهد؛ سردار سلامی فرمانده کل سپاه هم بلافاصله کلنگ احداث اولین پتروپالایشگاه تمام ایرانی را در بندرعباس به عنوان مهر خلیج فارس بر زمین کوبید و اگر آن زمان احداث پتروپالایشگاه آغاز شده بود طبق پیش‌بینی قرارگاه خاتم الان به مرحله افتتاح رسیده بود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: چند روز گذشته اعضای کمیسیون انرژی مجلس به عسلویه سفر کردند تا از پروژه‌های مختلف بازدیدی داشته باشند اما متأسفانه مشاهده کردیم ده‌ها کشتی حامل میعانات گازی روی آب باقی مانده است و امکان فروش آن را نداریم و حتی رقم گزافی هم برای اجاره کشتی‌ها می‌پردازیم. در حالیکه در چند سال اخیر و به دلیل عدم ساخت پتروپالایشگاه هم فرآورده تولید نکرده‌ایم و هم میعانات نفروخته‌ایم. ضمن اینکه پولی هم برای اجاره‌بهای نگهداری کشتی هم پرداخت کرده‌ایم.

بیگی‌نژاد گفت: تفکر غربی‌گرا در حوزه نفت و گاز کشور کم‌بازده و پرهزینه کار کرده است که نمونه آن عدم اجازه ساخت پتروپالایشگاه‌ها بوده است.

وی افزود: متأسفانه در پارس جنوبی به جمع آوری گازهای مشعل بی‌توجهی می‌شود و حتی پالایشگاه بیدبلند هم که اخیراً افتتاح شده با 30 درصد ظرفیت فعالیت می‌کند. 

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: بخش دیگری از گازهای مشعل مربوط به گاز همراه نفت است. و بخش دیگری از فلرها نیز مربوط به میادین گازی است که به دلیل عدم مدیریت و درآمدزایی برای کشور در حال سوختن است.

بیگی‌نژاد خاطرنشان کرد: ال‌پی‌جی را می‌توانیم در کشورمان تولید کنیم و از آن درآمد به دست آوریم اما متأسفانه به راحتی در خطوط لوله مختلف سوخته می‌شود.

وی افزود: سردار باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در مجلس اعلام کرده که به زنگنه وزیر نفت گفته است اجازه دهید به سمت احداث پتروپالایشگاه حرکت کنیم که زنگنه این اجازه را نداد هر چند ما به او گفتیم پولی از دولت در این باره نمی‌گیریم و شما فقط به ما خوراک بدهید اما باز هم وزیر نفت دولت سابق اجازه نداد و گفت خوراک هم نمی‌دهیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر توانسته بودیم از نفت و میعانات گازی بنزین بیشتری تولید کنیم قطعاً و به راحتی آن را به کشورهای مختلف می‌فروختیم و برای کشور ارزآوری می‌کردیم. /فارس

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر