کد خبر: 122582
A

عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی: خبرهای برجامی در هفته‌های اخیر باعث نوسانات ارزی شد/ نماینده مجلس: اتفاقی نیافتاده که شاهد افزایش نرخ دلار باشیم

در حالیکه کامران ندری، اقتصاددان و عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی می گوید: تورم بالا، نرخ بهره پایین، مشکل در تراز پرداخت‌ها، دلایل گرانی دلار هستند. خبرهای برجامی در هفته‌های اخیر باعث نوسانات ارزی شد هاست یک نماینده مجلس مدعی شد: این افزایش قیمت ارز هم یک بحثش روانی است. چرا که اتفاقی نیافتاده که شاهده افزایش نرخ دلار بوده‌ایم.

عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی: خبرهای برجامی در هفته‌های اخیر باعث نوسانات ارزی شد/ نماینده مجلس: اتفاقی نیافتاده که شاهد افزایش نرخ دلار باشیم

به گزارش دیده بان ایران؛ در حالیکه کامران ندری، اقتصاددان و عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی می گوید: تورم بالا، نرخ بهره پایین، مشکل در تراز پرداخت‌ها، دلایل گرانی دلار هستند. خبرهای برجامی در هفته‌های اخیر باعث نوسانات ارزی شد.

مهرداد گودرزوند، نماینده مجلس مدعی شده است که: «این افزایش قیمت ارز هم یک بحثش روانی است. چرا که اتفاقی نیافتاده که شاهده افزایش نرخ دلار بوده‌ایم. تا بحث گفت و گو‌های وین پیش می‌آید بلافاصله افزایش یا کاهش نرخ ارز را مشاهده می‌کنیم. از سوی دیگر هم عده‌ای هستند که در چند صنف مانند خودرو، ارز، مسکن و... نقش تعیین‌کننده دارند و باید با آنها برخورد شود.»

گودرزوند درمورد اینکه پیش از این هم سابقه برخورد با این افراد را همچون اعدام سلطان سکه داشته‌ایم اما تغییری در وضعیت ایجاد نشد، بیان کرد: «به باور من دولت اقتصاد را به صورت عرضه و تقاضا باید پیش ببرد. ما در کشور نیاز به ارز داریم و برای خرید کالاهای‌مان مهم است. البته آنطور که گزارش‌ها نشان می‌دهد، وضعیت ارزمان نسبت به همین موقع در سال گذشته، نا‌به‌سامان نیست و وضعیت بهتری داریم اما اینکه نرخ دلار بالا و پایین می‌رود، یک بخشی از آن برمی‌گردد به همان فشار‌های روانی که بر اقتصاد کشور محتمل می‌شود که این هم ناشی از این است که نتوانستیم کنترل درستی داشته باشیم یا در اقتصاد دولتی زمانی که تعاملات دولت در بخش‌های مختلف به خوبی صورت نگیرد، این اتفاقات پیش می‌آید.»

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که آیا افزایش نرخ دلار در دولت قبل هم ناشی از همین فشار‌های روانی بود، گفت: «بخشی ناشی از وضعیت تحریمی بود که از سال 97 به بعد بر ما اعمال شد و یک بخشی هم بحث روانی بود و فرقی نمی‌کند چه دولتی بر سر کار باشد. یک بخشی تحریم‌ها فشار آورد چراکه دلار یک ارز خارجی و تابع عوامل خودش است. همچنین بنا به دلایل مختلفی هم نتوانستیم این فشار روانی را کنترل کنیم. بنابراین تا تعاملات صورت نگیرد و تحریم‌ها برداشته نشود، عوامل مختلفی می‌تواند بر ارز خارجی اثر‌گذار باشند.»

گودرزوند درباره نظر حجت عبدالمالکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر اینکه با تزریق 300 میلیون دلار می‌توان دلار را به 15 هزار تومان رساند، گفت: «این سوال را باید از خودشان پرسید، من که چنین اعتقادی ندارم. حتما با ورود ارز به کشور این اتفاق می‌افتد. در بخش خصوصی، سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری، فروش نفت و صادرات کالا‌های غیر نفتی می‌توان تعادلات بازار را به صورت پایدار حفظ کرد. شاید به صورت مسکن بشود یک مبلغ ارزی را به بازار تزریق کرد و قیمت را پایین آورد ولی پایدار نیست. زمانی پایدار است که عرضه و تقاضا در بازار تعیین‌کننده باشد.»/ انتخاب و نود اقتصادی

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر