کد خبر: 122684
A

فاصله دلار ٢٣ هزارتومانی در بودجه، با قیمت واقعی بالای ٣٠ هزارتومانی، یعنی تداوم رانت

:فاصله قیمت ۲۳ هزار تومان ارز با بالای ۳۰ هزار تومان بازار آزاد همچنان پرونده رانت دسترسی به ارز دولتی را با شیب ملایم‌تر باز نگه می‌دارد.

فاصله دلار ٢٣ هزارتومانی در بودجه، با قیمت واقعی بالای ٣٠ هزارتومانی، یعنی تداوم رانت

به گزارش سایت دیده بان ایران؛  روزنامه اطلاعات در یادداشتی در باره بودجه سال۱۴۰۱ نوشت:فاصله قیمت ۲۳ هزار تومان ارز با بالای ۳۰ هزار تومان بازار آزاد همچنان پرونده رانت دسترسی به ارز دولتی را با شیب ملایم‌تر باز نگه می‌دارد.

 درباره یارانه معیشتی و کمک هزینه خانوار پس از حذف لازم یارانه نهاده‌های دامی و رقم و میزان آن هم اطلاع دقیقی در دسترس نیست. ضمن اینکه باید دید با توجه به بخشی‌نگری معمول نمایندگان در مجلس، شاهد چه تغییرات محسوسی در ارقام بودجه خواهیم بود و تا زمانی که همه اجزای بودجه مشخص نباشد نمی‌توان درباره آن به بررسی و واکاوی پرداخت و به همین اعتبار نقد نقاط قوت و ضعف آن می‌ماند برای بعد.

 انتظار است نمایندگان مجلس با درک این نکته مهم که هرگونه افزایش هزینه‌ها بدون درنظر داشت منابع پایدار و قابل تحقق می‌تواند چه اثرات تخریبی بر کسری بودجه و مألاً تورم (چون سال‌های گذشته) برجای بگذارد، هنگام بررسی و چانه‌زنی‌های معمول بر سر ارقام از هرگونه هزینه تراشی و افزایش هزینه‌های جاری و نگاه بخشی خودداری کنند، زیرا نقش خانه برباد ده تورم و گرانی و فشار معیشتی بر توده اکثراً محروم جامعه را به عیان این روزها می‌بینند. برای آنکه دریابیم تورم چه به روزمان آورده بد نیست بدانیم که بودجه کل کشور در سال ۵۰ فقط ۴۵۶ میلیارد تومان بوده و حالا به رقمی بالغ بر ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر