کد خبر: 122698
A
در گفت وگو با دیده بان ایران مطرح شد؛

یوسفیان ملا:آقای رئیسی گفتند که از بانک مرکزی استقراض نمی‌کنیم اما آیا شما از سایر بانک‌ها هم استقراض نمی‌کنید؟!/ در بودجه ۱۴۰۱ آن عدالتی که رئیسی از آن سخن می‌گفت را ندیدیم/ دولت سیزدهم از مسئله حقوق‌های نجومی گذشت و بدان توجهی نکرد

یوسفیان ملا نماینده ادوار مجلس در گفت و گو با دیده بان ایران: دولت رئیسی در بودجه 1401 از بحث اصلاح حقوق‌های نجومی گذشت و بدان توجهی نکرد . در بودجه 1401 آن عدالتی که رئیسی هر دم از آن سخن می‌گفت را ندیدیم. آقای رئیسی گفتند که از بانک مرکزی استقراض نمی‌کنیم اما آیا شما از سایر بانک‌ها هم استقراض نمی‌کنید؟! بودجه 1401 قطعا نمی‌تواند باعث رشد 8 درصدی کشور شود. با حذف ارز 4200 تومانی قیمت هر آمپول به 40 میلیون تومان هم می‌رسد یارانه 45 هزاری دولت به اندازه یک کاسه ماست ارزش دارد! مگر می‌شود به مردم بگوییم که گوشت و برنج نخورند؟!

یوسفیان ملا:آقای رئیسی گفتند که از بانک مرکزی استقراض نمی‌کنیم اما آیا شما از سایر بانک‌ها هم استقراض نمی‌کنید؟!/ در بودجه ۱۴۰۱ آن عدالتی که رئیسی از آن سخن می‌گفت را ندیدیم/  دولت سیزدهم از مسئله حقوق‌های نجومی گذشت و بدان توجهی نکرد

دیده بان ایران- همه چیز در دولت ابراهیم رئیسی تبدیل به جنجال و سرو صدا می‌شود! تقدیم بودجه از طرف این دولت هم خالی از این ماجرا نبود. روز گذشته بودجه 1401 از طرف ابراهیم رئیسی به مجلس یازدهم تحویل داده شد اما حاشیه‌ها و واکنش‌ها در خصوص این سند در فضای مجازی و توسط سیاستمداران و اقتصاددانان کماکان ادامه دارد.

از یک سو قرار است دولت برای سال آینده ارز 4200 تومانی را حذف کند و از سویی دیگر قرار است طبق برنامه با توجه به تورم سرسام آور حقوق کارمندان چیزی حدود 10 درصدی افزایش یابد. در این میان افزایش بودجه صداوسیمای ملی به شدت مورد انتقاد صاحب‌نظران و البته مردم قرار گرفته است. افزایش 56 درصدی رسانه ملی آن هم در شرایطی که وضعیت معیشت مردم مساعد نیست جای تامل دارد.

به همین منظور سایت دیده بان ایران با عزت‌الله یوسفیان‌ملا، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت و گو کرده که مشروح این‌گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

آقای یوسفیان‌ملا! بودجه 1401 توسط ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم تقدیم مجلس شورای اسلامی شد. با انتشار ردیف‌های این بودجه انتقادات و واکنش‌های زیادی از سوی کاربران فضای مجازی در رابطه با بودجه 1401 صورت گرفت. نظر شما در خصوص بودجه سال آینده چیست؟

باید رشد اقتصادی را در بخش عمرانی جست‌وجو کنیم. بودجه به طور کلی دارای دو بخش است؛ یک بخش آن جاری است که به معنای همان هزینه‌ها است و در واقع بخش جاری بودجه آن‌چنان با خودش رشد اقتصادی به همراه نمی‌آورد اما آن چیزی که باعث رشد می‌شود ساخت و ساز است یعنی اگر در حال ساخت یک ساختمان بیمارستانی باشیم، افراد زیادی در این بین شروع به کار می‌کنند همه این ها منجر به اشتغال می شود. بنابراین رشد اقتصادی در بخش عمرانی یک کشور جریان دارد. متاسفانه در بودجه1401 شاهد لحاظ عدد و رقم قابل توجهی در بخش عمرانی نبودیم ، اگر این رویه تغییر نکند ما چگونه به رشد 8 درصدی خواهیم رسید؟! رشد 8 درصدی در طول یک سال یعنی یک عدد بسیار بالا! اتاق بازرگانی هفته گذشته اعلام کرد که رشد اقتصادی کشور در سال 1400 صفر بوده است! اگر شما می‌خواهید از صفر به 8 درصد برسید، نیازمند یک بودجه عمرانی بسیار بالایی هستید. مسئله مهم دیگر این است که ما حدود 7 هزار پروژه بلاتکلیف و نیمه کاره در بخش عمرانی داریم و همه این‌ها منتظر بودجه رسانی برای اتمام هستند! آنچه که رئیس جمهور گفت از ردیف بودجه عمرانی بر نمی‌آید. شما می‌دانید کشوری به لحاظ اقتصادی موفق است که بودجه جاری‌اش پایین و بودجه عمرانی‌اش بالا باشد!

بودجه نظامی به‌دلیل شرایط حساس کشور، قابل قبول است

 اگر یک خانواده همه درآمدش را به دلیل هزینه‌های جاری مصرف کند، در انتهای سال چیزی برای خانواده باقی نمی‌ماند اما اگر این خانواده یک سکه بخرد، این سرمایه‌ای است که برایش می‌ماند. در حوزه گسترده‌تر هم همینطور است؛ سرمایه‌های برای کشور می‌ماند که عمرانی باشد. البته جای بحث دارد که بودجه نظامی ما به مراتب بیشتر از سال گذشته شد که آن‌ هم باتوجه به شرایط حساس کشور قابل قبول است. بعضی از کمک‌هایی که به برخی از دستگاه‌ها می‌شد بسیار بی حساب و کتاب بود، حذف شد. این عدد و رقمی که در بودجه 1401 آورده شده بود پاسخگوی رشد 8 درصدی نیست. بودجه عمرانی هم نسبت به سایر ردیف‌ها بسیار کمتر بود و این قابل قبول نیست. مسئله دیگری که وجود دارد، مسئله حقوق کارکنان دولت است که به موقع پرداخت نمی‌شود. ما انتظار داشتیم که آقای رئیسی بیاید بگوید که در این کشور کسی حق ندارد بالای 25 میلیون تومان حقوق بگیرد اما متاسفانه چنین حکمی از سوی او صادر نشد به نوعی دولت سیزدهم از مسئله حقوق‌های نجومی گذشت و بدان توجهی نکرد. درست است که ما افزایش حقوق کارمندان و حقوق‌بگیران را در بودجه 1401 داشته‌ایم اما این افزایش 10 درصدی اصلا رقم قابل قبولی نمی شود! افزایش حقوق 10 درصدی با نرخ تورم حداقل 40 درصدی قابل قیاس است؟ این رویه با واقعیت اصلا سازگاری ندارد. اصول درست این است که حقوق کارگران و کارمندان دولتی به گونه‌ای تعیین شود که با نرخ تورم سازگاری داشته باشد یعنی شاخص بانک مرکزی هر آن‌چه را که در خصوص تورم نشان می‌دهد، همان رقم باید بر حقوق کارمند دولت اثر بگذارد اما ما در بودجه دولت سیزدهم چنین چیزی را ندیدیم. در این بعد هم بنده بودجه 1401 را بسیار ضعیف می‌بینم. ما هر روزه شاهد اعتراضات گسترده معلمان در سطح کشور هستیم. معلم‌ها فریاد میزنند چرا میان ما و استادان دانشگاه این همه تفاوت در حقوق وجود دارد؟! الان درخواست معلمان این است که 80 درصد حقوق استادان دانشگاه را بگیریم حالا شاید 80 درصد قابل قبول نباشد اما 60 الی 70 درصد قابل قبول است و باید در خصوص حقوق معلمین اقدام اساسی‌ای صورت گیرد. انتظار از دولت سیزدهم این بود که این شفافیتی که دائم آقای رئیسی از آن صحبت می‌کرد، در بودجه 1401 دیده‌ می‌شد. شما هر چقدر در بودجه 1401 بگردید ردیفی که بتواند 8 درصد رشد اقتصادی را ایجاد کند را پیدا نمی‌کنید.

دولت کسری حقوق‌ها را با پول گرفتن از سایر بانک‌ها جبران کرده است چرا آقای رئیسی در این خصوص شفاف‌سازی نکرد؟! / رئیسی باید همراه با بودجه یک گزارش 5 ساله هم از دولت ارائه می‌داد اما اینکار را نکرد

 بحث دیگری که وجود دارد این است که این‌که آقای رئیسی گفتند که در تامین بودجه خط قرمز ما استقراض از بانک مرکزی است حرف خوبی است اما به شرطی که از سایر بانک‌ها استقراضی صورت نگیرد! شاید دولت از بانک مرکزی استقراض نکند اما از 5 بانک دیگر که می‌تواند پول بگیرد! باید به آقای رئیسی گفت که استقراض، استقراض است فرقی نمی‌کند از بانک مرکزی باشد یا یک بانک دیگر! حالا ما شنیدیم که دولت کسری برخی از حقوق‌ها را از بانک‌ها گرفته‌ است که ان‌شاءالله حقیقت نداشته باشد اما باید در همین مورد هم شفافیت لازم صورت می‌گرفت که این افتقا نیفتاد! این‌که من همینطوری پست تریبون بگویم که استقراضی صورت نمی‌گیرد که حرف بی اساسی است، باید جواب داد که چطوری این اسقراض صورت نمی‌گیرد؟! مسئله مهم دیگری که در قانون آیین‌نامه داخلی مجلس آمده این است که رئیس جمهور حداکثر تا 15 آذر بودجه سال آینده را ارائه دهد که همراه آن دولت باید گزارش برنامه 5 ساله خودش را هم تقدیم مجلس کند این یک الزام است نه یک اختیار. شاید آقای رئیسی بگوید من 4 ماه است که بر سر کار آمده‌ام به چه شکل گزارش 5 ساله را تحویل دهم که باید به ایشان گفت باید هم به نسبت آن چند ماهی که بر سر کار آمده‌اید و هم به نسبت ماه‌های قبل در دولت گذشته باید گزارشی را تحویل دهید. درست است که دولت جدید بر سرکار آمده اما دولت قبلی که از بین نرفته بود! دولت یک بار از بین رفت و آن هم سال 57 بود. دولت که از بین نمی‌رود این فرد است که جابه‌جا می‌شود؛ لذا آقای رئیسی مکلف بود که یک گزارش کاملی را تحویل مجلس می‌داد. امیدوارم که ایرادهای وارده به بودجه 1401 در کمیسیون تلفیق بر طرف شود! تمام چشم مردم به این است که وضعیت اقتصادی و معیشتی بهبود یابد. اگر بودجه 1401 به همین منوال بماند از 8 درصد رشد اقتصادی خبری نیست.

 

همین الان با ارز 4200 تومانی بالای یک میلیون 500 تن کسری برنج داریم / حذف ارز 4200 تومانی به دلیل فساد مثل این است که به دلیل دزدی به مردم بگوییم که از خانه بیرون نیایند!

*باتوجه به جداول، ارز 4200 هم از بودجه حذف شده است. با توجه به اینکه شما از مخالفین سرسخت حذف ارز 4200 بودید. به نظر شما حذف این ارز چه تبعاتی برای کشور به دنبال خواهد داشت؟

 

حذف ارز 4200 بر روی زندگی نیازمندترین تا ثروتمندترین افراد جامعه تاثیر می‌گذارد. باتوجه به شرایط ممکن اعداد و ارقام در آینده نزدیک نجومی خواهد شد. شما هر چقدر هم بگویید که این ارز حذف شامل دارو نمی‌گذارد تاثیری در بازار ندارد. ممکن است یک آمپول تا مرز 40 میلیون تومان هم برود! بحث دیگری که وجود دارد، بحث خرید گندم است اگر گندم با ارز 25 هزار تومانی خریداری شود، قیمت نان سر به فلک می‌کشد! همین الان با ارز 4200 تومانی بالای یک میلیون 500 تن کسری برنج داریم فرض کنید که با ارز ازاد برنج خریداری شود مشخص است که این کسری بسیار بیشتر از حد  سال گذشته خواهد بود از سویی دیگر قیمت برنج دیگر قابل کنترل نیست! حالا دولت می‌گوید که من به مردم یارانه می‌دهم. مگر یارانه 45 هزار تومانی پاسخگوی نیاز حتی یک روز  یک فرد هم است؟! حتی اگر دو برابر هم شود مشکل حل نخواهد شد. 45 هزار تومان در شرایط کنونی قیمت یک کاسه ماست است! خود آقای وزیر بهداشت هفته گذشته اذعان کردند که امکان ندارد برای دارو ارز 4200 تومانی را حذف کنیم! دولت اگر می‌خواهد ارز 4200 تومانی را حذف کند مثل همین یارانه‌ای که هر ماه به مردم می‌دهد بیاید داروی بیماران خاص را هر ماه به  آن‌ها تحویل دهد. حتی اکر یارانه را چهار برابر هم کنند این روند نمی‌تواند پاسخگوی گرانی‌ها و تورم شدید در کشور شود. حذف ارز 4200 تومانی در کشور مشکلات بسیار جدی‌ای را ایجاد می‌کند که دیگر جبران آن غیرممکن خواهد بود. آقایان می‌گویند که این ارز منشا فساد است، بله بنده هم قبول دارم اما این دلیل نمی‌شود که ما با حذف آن کل صورت مسئله را پاک کنیم! حذف ارز 4200 تومانی مثل این است که مردم بگوییم مردم چون دزدی زیاد است از خانه خود بیرون نیایید! مگر چنین چیزی ممکن است؟! آیا این عملکرد حل مشکل سرقت است؟! دولت هم باید ارز 4200 تومانی را حفظ کند و هم باید جلوی فساد در این زمینه را بگیرد. مگر می‌شود که به مردم بگوییم که از فردا گوشت و برنج نخورند؟!

 

*آقای یوسفیان ملا! ما شاهد افزایش 56 درصدی بودجه صداوسیما در ردیف بودجه 1401 هستیم، نظر شما در خصوص این افزایش بودجه با توجه به شرایط حال حاضر کشور چیست؟

 

البته فکر نمی‌کنم 56 درصد باشد بنده شنیدم 19 درصد است که اگر این 19 درصد شامل همه هزینه‌های صداوسیما باشد، معقول است. افزایش 56 درصدی برای بودجه صداوسیما عدد بسیار بالایی است و قطعاً غیرقابل قبول نیست و بعید می‌دانم در بودجه امسال لحاظ شده باشد.

 

*البته این افزایش بودجه 19 درصد نیست و همان 56 درصد است. بودجه سال گذشته صداوسیما 3هزار و 384 میلیارد تومان بوده است که در بودجه 1401 این رقم به 5 هزار و 289 میلیارد تومان رسیده است این یعنی افزایش 56 درصدی بودجه صداوسیما در سال 1401! این رقم در ردیف‌های بودجه و سندی که از طرف خود مجلس منتشر شده است، آورده شده!

 

بنده فکر نمی‌کنم چنین چیزی صحبت داشته باشد. شاید سایر هزینه‌های دولت هم بر روی هزینه صداوسیما لحاظ کرده باشند اما در غیر این‌صورت این افزایش بودجه اصلا قابل قبول نیست. اگر بودجه نظامی ما افزایش یافته است به دلیل شرایطی است که در منطقه با آن مواجهه هستیم و اینکه به صورت کلی کشور در شرایط حساسی قرار دارد. هر عددی که برای بودجه نظامی در نظر بگیریم در مقابل بودجه نظامی که شکورهای همسایه در نظر می‌گیرند، ناچیز است اما اگر یک دستگاهی در شرایط بحرانی‌ای که کشور در آن قرار گرفته است یک افزایش بودجه 56 درصدی را شامل شود، اصلا قابل قبول نیست و قطعها در کمیسیون تلفیق این افزایش بودجه کاهش می‌باید.

 

منبع: دیده بان ایران- نازیلا معروفیان

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر