کد خبر: 122713
A

سقوط مجدد پول ترکیه / هر دلار، ۱۴.۳۳ لیر

در حالی که سرمایه گذاران در ترکیه در آستانه نشست بانک مرکزی این کشور در اواخر هفته جاری میلادی، نگران ارزش لیر هستند، این ارز روز دوشنبه به پایین ترین رقم خود یعنی زیر ۱۴ لیر در هر دلار آمریکا رسید.

سقوط مجدد پول ترکیه / هر دلار، ۱۴.۳۳ لیر

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ در حالی که سرمایه گذاران در ترکیه در آستانه نشست بانک مرکزی این کشور در اواخر هفته جاری میلادی، نگران ارزش لیر هستند، این ارز روز دوشنبه به پایین ترین رقم خود یعنی زیر ۱۴ لیر در هر دلار آمریکا رسید.

به گزارش راشاتودی، در حالی که سرمایه گذاران در ترکیه در آستانه نشست بانک مرکزی این کشور در اواخر هفته جاری میلادی، نگران ارزش لیر هستند، این ارز روز دوشنبه به پایین ترین رقم خود یعنی زیر 14 لیر در هر دلار آمریکا رسید.

لیر در ساعت 10:09 صبح به وقت استانبول با 4.2 درصد کاهش در برابر یک دلار آمریکا به 14.33واحد رسید و پایین ترین رقم روزانه خود را تجربه کرد.

بر اساس این گزارش، لیر در سال جاری تاکنون 47 درصد از ارزش خود را از دست داده است.

نظرسنجی رویترز که اخیراً منتشر شد، پیش بینی می‌کند که تنظیم‌کننده پولی این کشور در جلسه روز پنج‌شنبه خود نرخ بهره را با وجود افزایش تورم بیش از 21 درصدی، 100 واحد پایه کاهش خواهد داد و به 14 درصد خواهد رساند.

از ماه سپتامبر، بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره اصلی را 400 واحد کاهش داده است. در طول دو سال گذشته، این بانک سه بار برای حفظ لیر با فروش دلار مداخله کرده است.

کاهش آتی نرخ بهره مطابق با آخرین خواسته های رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور برای کاهش هزینه های استقراض برای تقویت رشد خواهد بود.

بر اساس گزارش مؤسسه رتبه‌بندی اس اند پی گلوبال S&P Global Ratings که چشم‌انداز خود را درباره رتبه اعتباری دولت ترکیه کاهش داده و به ارقام منفی رسانده است، سیاست پولی این کشور، همراه با کاهش قابل توجه ارزش لیر، بر تورمی که انتظار می‌رود در اوایل سال 2022 تا 30 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش پیدا کند، بیشتر خواهد شد.

 
 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر