کد خبر: 122719
A

اوپک از کاهش ۹ هزار بشکه ای تولید نفت خام ایران خبر داد/ نشریه کپلر: نفت خام ایران ۴۸ هزار بشکه ای در ماه نوامبر کاهش داشته است

کپلر پیش‌بینی کرده است که در ماه دسامبر متوسط صادرات روزانه نفت ایران حدود ۵۵۵ هزار بشکه در روز باشد. تنها مشتری نفتی ایران چین است و معمولا چند هفته طول می‌کشد تا محموله‌های نفتی ایران به چین برسد و با توجه به میزان ارسال نفت از پایانه‌های ایران در خلیج فارس به مقصد چین طی دو هفته گذشته، می‌توان از هم‌اکنون کل نفتی که ایران می‌تواند در ماه جاری تحویل چین بدهد را پیش‌بینی کرد. آمارهای کپلر نشان می‌دهد که متوسط صادرات روزانه نفت ایران در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ حدود ۴۸ هزار بشکه کمتر از نیمه اول آن بوده است. در مجموع ایران در کل سال جاری میلادی، به طور متوسط روزانه ۶۲۱ هزار بشکه صادرات نفت خام و میعانات گازی داشته است. چنین میزانی از صادرات در حالی است که در بودجه سال آینده، ایران صادرات روزانه ۱.۲ میلیون بشکه را گنجانده است.

اوپک از کاهش ۹ هزار بشکه ای تولید نفت خام ایران خبر داد/ نشریه کپلر: نفت خام ایران  ۴۸ هزار بشکه ای در ماه نوامبر کاهش داشته است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ اوپک در تازه‌ترین گزارش خود از افت تولید و قیمت نفت ایران در ماه گذشته میلادی، نوامبر، خبر داد و آمارهای شرکت اطلاعات انرژی، کپلر، نیز  نشان می‌دهد که صادرات نفت کشور در ماه گذشته افت قابل توجهی داشته است.

اوپک در گزارش جدید خود که روز دوشنبه ۲۲ آذر در سایت آن منتشر شد، می‌گوید تولید نفت خام ایران در ماه نوامبر دو میلیون و ۴۷۴ هزار بشکه در روز بوده که نسبت به ماه قبل از آن ۹ هزار بشکه کاهش یافته است.

قیمت نفت ایران در ماه نوامبر نیز با افتی دو درصدی نسبت به ماه اکتبر، به ۸۰ دلار و ۵۰ سنت رسیده است.

متوسط قیمت نفت اوپک در ماه جاری، دسامبر، زیر ۷۵ دلار بوده و اگر این وضعیت ادامه یابد، انتظار می‌رود قیمت نفت ایران در ماه جاری دوباره هفت درصد کاهش یابد.

در این میان، آمارهای شرکت کپلر که خدمات ردیابی نفتکش‌ها را نیز انجام می‌دهد بیانگر آن است که کل صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در ماه نوامبر روزانه ۵۰۹ هزار بشکه بوده است که ۹ درصد کمتر از اکتبر و ۲۸ درصد کمتر از سپتامبر است.

صادرات نفت ایران در سال جاری و چشم‌انداز بودجه ۱۴۰۱

کپلر پیش‌بینی کرده است که در ماه دسامبر متوسط صادرات روزانه نفت ایران حدود ۵۵۵ هزار بشکه در روز باشد.

تنها مشتری نفتی ایران چین است و معمولا چند هفته طول می‌کشد تا محموله‌های نفتی ایران به چین برسد و با توجه به میزان ارسال نفت از پایانه‌های ایران در خلیج فارس به مقصد چین طی دو هفته گذشته، می‌توان از هم‌اکنون کل نفتی که ایران می‌تواند در ماه جاری تحویل چین بدهد را پیش‌بینی کرد.

آمارهای کپلر نشان می‌دهد که متوسط صادرات روزانه نفت ایران در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ حدود ۴۸ هزار بشکه کمتر از نیمه اول آن بوده است. در مجموع ایران در کل سال جاری میلادی، به طور متوسط روزانه ۶۲۱ هزار بشکه صادرات نفت خام و میعانات گازی داشته است.

چنین میزانی از صادرات در حالی است که در بودجه سال آینده، ایران صادرات روزانه ۱.۲ میلیون بشکه را گنجانده است.

ایران در سال جاری نیز صادرات ۲.۳ میلیون بشکه نفت را هدف‌گذاری کرده بود، اما گزارش ماه گذشته دیوان محاسبات ایران نشان می‌دهد که در نیمه ابتدایی سال تنها ۱۴.۵ درصد آن محقق شده است.

در این میان، اوپک در گزارش ماهانه جدید خود پیش‌بینی کرده است که نیاز به نفت این سازمان در سال آینده میلادی تنها یک میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

اوپک همراه با کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه پارسال تولید روزانه نفت خود را ۹.۷ میلیون بشکه در روز کاهش داده بودند و طی ماه‌های گذشته با توجه به افزایش تقاضای جهانی نفت، تولید خود را به‌صورت متوالی افزایش می‌دهند.

اوپک می‌گوید اعضای این سازمان در ماه نوامبر ۲۸۵ هزار بشکه در روز به تولید خود افزوده‌اند. اعضای اوپک در سال آینده نیز به افزایش تولید نفت خود ادامه خواهند داد و با توجه به نیاز جهانی به رشد یک میلیون بشکه‌ای نفت اوپک، معلوم نیست ایران چگونه خواهد توانست حتی در صورت لغو تحریم‌ها، بازارهای از دست رفته خود را احیا کند.

در دور قبلی رفع تحریم‌ها در سال ۲۰۱۶، حدود ۹ ماه طول کشید که ایران تولید و صادرات نفت خود را به سطح قبل از تحریم‌ها برساند.

نشریه تخصصی پلاتس در همین زمینه هفته گذشته خبر داد که حتی با لغو تحریم‌ها در همین هفته، احتمالا ایران از ابتدای تابستان تا زمستان سال آینده بتواند صادرات نفت خود را به ۱.۴ میلیون بشکه در روز برساند.

ایران قبل از تحریم‌های آمریکا روزانه ۲.۵ میلیون بشکه صادرات نفت داشت.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر