کد خبر: 122811
A

یک سوم جمعیت ترکیه توانایی خرید گوشت را ندارند/ نرخ بیکاری به ۴۰ درصد رسید

گزارش اخیر اتحادیه کارمندان خدمات عمومی نشان می‌دهد که از هر ۱۰ نفر در ترکیه هفت نفر دارای بدهی‌های شخصی قابل توجهی هستند، نرخ فقر در میان زنان بالاتر است و از هر دو کودک، یک نفر با زندگی فقیرانه مواجه است.

 یک سوم جمعیت ترکیه توانایی خرید گوشت را ندارند/  نرخ بیکاری  به ۴۰ درصد رسید

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ این زوج پس از رها کردن فرزند یک ساله خود نزد همسایه خودکشی کردند. اعتقاد بر این است که آنها در نتیجه سیاست های اردوغان که باعث ناامیدی فزاینده در سراسر کشور شده است، با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کردند.

این حادثه به نمادی از واقعیت جدید اقتصادی کشور و افزایش نابرابری درآمد تبدیل شده است؛ در همان روز، ترکیه به طور بحث انگیزی از راه اندازی یک برنامه فضایی جدید برای فرود روی ماه تا سال ۲۰۲۳ خبر داد.

گزارش اخیر اتحادیه کارمندان خدمات عمومی نشان می‌دهد که از هر ۱۰ نفر در ترکیه هفت نفر دارای بدهی‌های شخصی قابل توجهی هستند، نرخ فقر در میان زنان بالاتر است و از هر دو کودک، یک نفر با زندگی فقیرانه مواجه است.

اعتقاد بر این است که یک پنجم از جمعیت ۸۱ میلیونی ترکیه زیر خط فقر زندگی می کنند.

ضریب جینی، معیار رایج نابرابری درآمد، در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا ۰.۳۰۷ است. با این حال، این رقم در ترکیه ۰.۴۱۷ است؛ طبق داده های یورواستات ثروتمندترین افراد این کشور بیش از هشت برابر میانگین دستمزد در سال ۲۰۱۹ درآمد کسب کرده اند.

مطالعه اخیر توسط دانشگاهیان ترکیه نشان داد که تعداد ترک‌های فقیر امسال می‌تواند دو برابر شود و به ۲۰ میلیون نفر برسد و گزارش دیگری از سوی بانک جهانی نشان داد که همه گیری ویروس کرونا نیز می تواند ۱.۶ میلیون نفر دیگر را زیر خط فقر قرار دهد.

کارشناسان هشدار داده‌اند که تلاش‌های دولت برای کاهش مشکلات اقتصادی و همچنین بسته های حمایتی در قبال پاندمی کرونا مانند مزایای بیمه بیکاری متناسب با شرایط اقتصادی کشور نبوده است زیرا این طرح کمکی فقط شامل کارمندان ثبت‌شده می‌شود و میلیون‌ها کارمند غیررسمی را نادیده می‌گیرد، کارگرانی که یک سوم بازار کار را تشکیل می دهند.

اگرچه ترکیه در گذشته هرگز یک دموکراسی کامل نبوده و از حاکمیت قانون استفاده نکرده است، اما بدتر شدن وضعیت کنترل و تعادل در این کشور و سیاست‌های غلط اقتصادی عواقب فوری بر پویایی اقتصادی داشته و آسیب‌پذیرترین خانوارها را در مقیاس بی‌سابقه‌ای تحت تأثیر قرار داده است.

بحران خودکشی زوج‌های ورشکسته در ترکیه/یک پنجم جمعیت ترکیه زیر خطر فقر

یک سوم جمعیت توانایی خرید منظم گوشت را ندارند

به گفته یکی از اعضای موسس حزب جدا شده آینده سهم قابل توجهی از جامعه علیرغم داشتن مشاغل عادی زیر خط فقر زندگی می کنند.

بر اساس آخرین نظرسنجی درآمد توسط آژانس آمار دولتی TUIK، یک سوم جمعیت این کشور توانایی خرید منظم گوشت را ندارند، و ۳۷ درصد از پاسخ دهندگان گفتند که توانایی پرداخت هزینه گرم کردن خانه های خود را ندارند.

هر بار که فقر حاد در کشور وجود دارد، دولت برنامه‌های مشابهی مانند فرود روی ماه یا آغاز پروژه‌های بزرگ زیرساختی را اجرا می‌کند تا مردم را از نیازهای فوری خود منحرف کند.

علاوه بر آسیب اقتصادی ناشی از همه‌گیری و رشد افسرگسیخته نرخ تورم انتظار می‌رود که ممنوعیت دولت برای اخراج کارکنان در اواخر سال جاری لغو شود که احتمالاً منجر به افزایش شدید بیکاری خواهد شد.

جمعیت زیادی از صاحبان و کارکنان رستوران ها در هفته های اخیر در سراسر کشور تظاهرات کرده اند تا آگاهی خود را از مشکلات مالی به گوش دولت برسانند.

یک نظرسنجی جدید از دانشگاه باهچه‌شهر نشان داد که دستمزد یک‌سوم کشور در این بیماری همه‌گیر کاهش یافته است، در حالی که نیمی از جمعیت ترکیه انتظار کاهش شدید درآمد خود را در دوره آینده دارند.

همین نظرسنجی نشان داد که در میان نرخ تورم دو رقمی ترکیه، یک سوم مردم در خرید غذا با مشکل مواجه هستند.

آمارهای اشتغال در میان جوانان کشور نیز نشان دهنده نرخ بیکاری نگران کننده ۴۰ درصدی است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر