کد خبر: 123413
A
کامران ندری اقتصاددان:

قطعاً حذف ارز۴۲۰۰ ترجیحی آثار تورمی دارد/ مشکل دولت رئیسی این است که شفاف با مردم صحبت نمی کنند

یک اقتصاددان می گوید: «تورم ناشی از حذف ارز ترجیحی واقعی و طبیعی است و هنوز هم که ارز دولتی را حذف نکردند فقط خبر آن باعث شده است برخی کالاها از جمله اقلام دارویی که دچار کمبود شده اند و مقدمه افزایش قیمت است. قبل از اینکه دولت بخواهد ارز را حذف کند انتظارات تورمی کار خود را میکند.»

قطعاً حذف ارز۴۲۰۰ ترجیحی آثار تورمی دارد/ مشکل دولت رئیسی این است که شفاف با مردم صحبت نمی کنند

به گزارش دیده بان ایران، ارز و حواشی آن در سال های اخیر گریبان اقتصاد را به شکل بدی گرفته است تا جاییکه دولت قبل در اقدامی با توجیهات خاص خودشان ارز دولتی در نظر گرفت که به باور برخی منجر به شکل گیری یک شبکه رانتی شد اما حذف این مسئله نیز در شرایط فعلی به باور اقتصاددان به قطع منجر به تورم خواهد شد.

کامران ندری اقتصاددان درباره نتایج تورم‌زا ارز 4200 تومانی گفت: «تورم ناشی از این اتفاق واقعی و طبیعی است و هنوز هم که ارز دولتی را حذف نکردند فقط خبر آن باعث شده است برخی کالاها از جمله اقلام دارویی که دچار کمبود شده اند و مقدمه افزایش قیمت است. قبل از اینکه دولت بخواهد ارز را حذف کند انتظارات تورمی کار خود را میکند. مخصوصا در حوزه دارو این مشکل به وجود آمده که برخی شرکت های دارویی میزان عرضه خود را کمتر میکنند چون تصورشان بر این است که با بالارفتن قیمت‌ها کالای خود را گران تر بفروشند. وقتی هزینه تولید برای همه ی بنگاه‌ها افزایش پیدا می‌کند، افزایش قیمت طبیعی است که آن را تورم ناشی از فشار هزینه می نامیم و می تواند به تورم سایر کالاها نیز منجر شود.قطعا حذف ارز4200 ترجیحی آثار تورمی دارد و جو روانی حاکم بر جامعه هم که الان وجود دارد نشان می دهد که ممکن است شدت تورم ناشی از حذف این ارز بالا باشد».

او در ادامه نسبت به علت و ماهیت اقتصادی حذف ارز دولتی گفت: «دولت دارایی خودش را که ارز ناشی از فروش نفت هست ارزان در اختیار واردکنندگان قرار می دهد به امید انیکه قیمت کالاهای اساسی افزایش پیدا نکند. جمع بندی دولت این است که هزینه دولت خیلی موثر نبوده است؛ یعنی ارز4200 تومانی ارائه شده اما قیمت ها کاهش پیدا نکرده است. از آنجایی که این سیاست موثر نبوده است دولت به این جمع بندی رسیده است که ارز فوق را حذف کند شما اینجا می توانید این سوال را مطرح کنید که آیا ارز4200 موفق نبوده است؟من مشخصا فکر میکنم در رابطه با اقلام دارویی تغییرات شدیدی را در دوران ارز4200 مشاهده نکردیم و برخی اقلام دارویی مهم و کمیاب یافت می شوند و افزایش قیمت شدید در مورد آن ها به وجود نیامده است و آمار بانک مرکزی نیز می گوید که نان و دارو تا حد لازم و بدون افزایش قیمت شدید موجود است».

او در پایان درباره ادامه‌دار شدن روند رانت در حوزه ارز گفت: «این یک واقعیت است که در ارز4200 فساد وجود دارد و هر نرخی را پایین تر از نرخ تعادلی تعیین کنید فساد به وجود می آید اما تا حدودی سیستم نظارتی ما موثر عمل کرد. در رابطه با دارو سیستم نظارتی خوب عمل کرد‌، در مورد نان نیز همینطور البته قیمت نان افزایش پیدا کرده اما نه به اندازه دیگر کالاها که شدت افزایش قیمتشان زیاد بوده است. اگر حیف و میل و سوءاستفاده صورت میگیرد طبیعی است که دولت یارانه ارز را حذف کند تا سودجو ها تفاوت قیمت را از آن خود کنند و چیزی نصیب افراد ضعیف جامعه نشود. البته دولت روحانی 24 مورد کالا مورد استفاده ارز4200تومانی را به هفت قلم کاهش داد. این هفت مورد بسیار ضروری هستند و همه ی مردم با این موارد سر و کار دارند و کسی نیست که این هفت قلم را در سبد غذایی و دارویی خودش استفاده نکند. اگر دولت جمع بندی اش این است که سیستم نظارتی ضعیف است و نمی‌تواند جلو سودجویی را بگیرد اقدام درستی انجام می دهد و این ارز را نباید در اختیار عده ای قرار دهد. منتهی چون ما اطلاعات دقیق نداریم تحلیل آن مشکل است. مشکلی که دولت رئیسی و روحانی و دیگر دولت ها داشتند این است که شفاف و با آمار صحیح با مردم صحبت نمی کنند».

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر