کد خبر: 123596
A
در گفت و گو با دیده بان ایران مطرح شد؛

کامبیز نوروزی: این‌ که هر کسی به اسم امر به معروف به مردم تذکر دهد، نه شرعی است نه قانونی/ سیاست‌ امر به معروف و نهی از منکر اشتباه است/ ترویج چنین رفتارهایی سبب از بین رفتن احترام نهاد روحانیت خواهد شد / ادامه این درگیری‌ها به نفع حاکمیت نیست

کامبیز نوروزی حقوق دان درباره بازداشت زنی که با یک روحانی آمر به معروف درگیر شده بود به "دیده بان ایران" گفت: این سیاست که هر کسی خودش را مجاز بداند که در خیابان و معابر عمومی به تصور خودش بخواهد امر به معروف و نهی از منکر کند، زمینه بسیار مساعدی برای درگیری مردم با همدیگر ایجاد می‌شود. سیاست حاکمیت نباید بستر درگیری مردم با همدیگر را فراهم کند.

کامبیز نوروزی: این‌ که هر کسی به اسم امر به معروف به مردم تذکر دهد، نه شرعی است نه قانونی/ سیاست‌ امر به معروف و نهی از منکر اشتباه است/ ترویج چنین رفتارهایی سبب از بین رفتن احترام نهاد روحانیت خواهد شد / ادامه این درگیری‌ها به نفع حاکمیت نیست

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ چند روز پیش ویدیویی در فضای مجازی مبنی بر درگیری یک روحانی با یک زن مورد توجه و بحث کاربران در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت. ویدیویی که در آن این روحانی به یک خانم تذکر حجاب می‌دهد و یکسری صحبت‌های دیگری را مطرح می‌کند که باعث درگیری میان این دو فرد می‌شود. روز گذشته خبرگزاری حوزه اعلام کرد که این زن بازداشت شده و با وی برخورد خواهد شد.

در همین رابطه کامبیز نوروزی، حقوقدان به خبرنگار دیده‌بان ایران گفت: از نظر شرعی شرایط امر به معروف و نهی از منکر مشخص شده است و این شرایط، شرایط ساده‌ای نیست که هر کس در هر موقعیتی که دلش خواست امر به معروف و یا نهی از منکر کند. سیاستی که در حال حاضر توسط دستگاه‌های رسمی تبلیغ حمایت می‌شود، به نظر می رسد گاهی شکل «مخاطره‌آمیز» و «سلیقه‌ای» به خودش گرفته و حتی از چارچوب‌های فقهی و حقوقی خارج شده است.

نقد اصلی به سیاست‌ امر به معروف و نهی از منکر است / با وجود این سیاست‌ها نهاد روحانیت در جامعه ما دیگر مورد احترام نیست

نوروزی در ادامه افزود: نقد اصلی به سیاست‌های موجود در مورد امر به معروف وارد است و این مخاطره را ایجاد می کند که میان افراد در جامعه درگیری بالا می گیرد و این یک زنگ خطر برای جامعه است. بنده خودم این فیلم را دیدم و بسیار متاثر شدم. ضمن این‌که نهاد روحانیت در جامعه ما باید مورد احترام قرار گیرد اما با این سیاست‌ها خلاف این روند را شاهد هستیم.

 حاکمیت نباید بستر درگیری مردم با همدیگر را فراهم کند

وی تصریح کرد: حالا بنده در جریان نیستم که چه حرف‌هایی میان آن روحانی یا آن خانم رد و بدل شده اما این سیاست که هر کسی خودش را مجاز بداند که در خیابان و معابر عمومی به تصور خودش بخواهد امر به معروف و نهی از منکر کند، زمینه بسیار مساعدی برای درگیری مردم با همدیگر ایجاد می‌شود. سیاست حاکمیت نباید بستر درگیری مردم با همدیگر را فراهم کند.

این حقوقدان در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی شما از آینده باتوجه به شرایط ممکن چیست، اظهار کرد: پیش‌بینی که بسیار سخت است اما بنده در خصوص حوزه حقوقی این قضایا عرض می کنم که ترویج چنین رفتارهایی نظم جامعه را به هم می‌زند.

جامعه دارای قانون و پلیس است نه این‌که هر کسی در خیابان به بقیه تذکر دهد

او در ادامه گفت: این‌که هر کسی خودش را موظف بداند که در مسائل خصوصی مردم وارد شود و بخواهد به مردم تذکر دهد، خیلی واضح است که مردم هم واکنش نشان خواهند داد حتی به از بین رفتن احترام نهاد روحانیت منجر شود. بنابراین جامعه دارای قانون و پلیس است نه این‌که هر کسی در خیابان به بقیه تذکر دهد. ما در این سال‌ها بسیار زیاد شاهد چنین اتفاقاتی بودیم. یک حکمرانی متعادل هیچوقت زمینه چنین اتفاقاتی را فراهم نمی‌کند.

نوروزی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که این کسانی‌که خودشان را آمر به معروف و ناهی از منکر می‌دانند حتی با وجود همه دخالت‌ها مورد حمایت دستگاه قضایی و پلیس قرار می‌گیرند و کسانی‌که مورد تذکر قرار گرفتند. آیا نهاد قانونی اگر آسیبی به کسی‌که مورد تذکر قرار گرفته، صورت گرفته باشد، حمایتی می‎کند، گفت: نکته همین‌جاست. این همان حمایت‌هایی است که به ترویج چنین رفتارهایی کمک می‌کند.

ادامه این درگیری‌ها نه به نفع مردم است نه حاکمیت

این حقوقدان با تاکید بر این قضیه که هر کسی باید در چارچوب وظایف خودش، عمل کند، خاطرنشان کرد: درست است که جامعه باید جامعه اخلاقی و قانونمندی باشد اما هر کس باید وظیفه خودش را انجام دهد و خارج از آن در مسائل دیگر دخالت نکند. هر کسی باید در چارچوب وظایف خودش عمل کند در غیر اینصورت شاهد شکاف، انزجار و درگیری میام مردم می‌شود که این روند نه به نفع مردم است و نه به نفع حاکمیت.

منبع: سایت دیده‌بان ایران- نازیلا معروفیان

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر