کد خبر: 123651
A

یک اقتصاد دان:افزایش قیمت بنزین، تنبیه تورمی مردم ایران است/ نباید بنزین گران شود طرح دولت برای بنزین اشتباه است

هادی حق شناس اقتصاد دان و استاد دانشگاه : آیا در تمام چهاردهه گذشته وقتی بنزین را گران کردیم، در مصرف بنزین صرفه‌جویی شد؟ یا قاچاق کاهش یافت؟ و اگر بنزین را گران کنیم، باز نباید بعد از چندوقت گران‌تر کنیم و این چرخه تا کجا ادامه می‌یابد؟ همه این پرسش‌های مهم ناشی از سیاست‌های پولی و صنعتی غلط در کشور است». «متغیرهای پولی ما دچار مشکل است. چرا باید اقتصاد ما همواره تورم دو رقمی داشته باشد؟ چرا هیچ مسئولی دنبال اصلاح نظام پولی نیست و همه مدام می‌گویند باید بنزین گران شود؟ بنابراین تا زمانی که نظام پولی ما اصلاح نشود، این چرخه ادامه دارد و قیمت بنزین هر چندسال یک‌بار باید افزایش یابد و یک شوک بزرگ به جامعه وارد شود».

یک اقتصاد دان:افزایش قیمت بنزین، تنبیه تورمی مردم ایران است/ نباید بنزین گران شود طرح دولت برای بنزین اشتباه است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ طرح دولت برای افزایش یارانه  و پرداخت مبلغی به مردم موضوع بحث میان کارشناسان است، دولت اطلاعات مشخصی درباره طرح خود برای بنزین ارائه نمی دهد ولی آن طور که مشخص است «بنزین» قرار است توسط خود مردم گران شد!

دکتر هادی حق شناس اقتصاد دان و استاد دانشگاه که افزایش قیمت بنزین هر چندسال یک‌بار موضوعی است که مسئولان هر دولت آن را مطرح می‌کنند اما آیا در مقطع کنونی این موضوع ضرورت دارد؟ گفت: «در ابتدا حرف آخر را اول بزنم؛ آنکه  قطعادر این شرایط نباید بنزین گران شود طرح دولت برای بنزین اشتباه است. حالا برسیم به تحلیل این گزاره. چند نکته کلیدی در این بین وجود دارد؛ آنکه باید پاسخ دهیم چرا بنزین گران شود؟ اولین پاسخی که داده می‌شود این است که بنزین در ایران ارزان‌تر از کشورهای منطقه است و به همین دلیل اگر بنزین گران نشود، قاچاق بنزین ادامه می‌یابد. از سوی دیگر می‌گویند وقتی بنزین ارزان باشد، مردم بیشتر استفاده می‌کنند و باعث آلودگی هوا می‌شوند یا در استفاده از منابع صرفه‌جویی نمی‌شود و دیری نمی‌پاید که فراورده‌های نفتی تمام می‌شود».

او ادامه داد: «حالا چند سوال پیش می‌آید؛ آنکه آیا در تمام چهاردهه گذشته وقتی بنزین را گران کردیم، به جز در همان مقاطع اولیه افزایش قیمت بنزین، در مصرف بنزین صرفه‌جویی شد؟ یا قاچاق کاهش یافت؟ و اگر بنزین را گران کنیم، باز نباید بعد از چندوقت گران‌تر کنیم و این چرخه تا کجا ادامه می‌یابد؟ همه این پرسش‌های مهم ناشی از سیاست‌های پولی و صنعتی غلط در کشور است».

این تحلیلگر مسائل اقتصادی بیان کرد: «متغیرهای پولی ما دچار مشکل است. چرا باید اقتصاد ما همواره تورم دو رقمی داشته باشد؟ چرا هیچ مسئولی دنبال اصلاح نظام پولی نیست و همه مدام می‌گویند باید بنزین گران شود؟ بنابراین تا زمانی که نظام پولی ما اصلاح نشود، این چرخه ادامه دارد و قیمت بنزین هر چندسال یک‌بار باید افزایش یابد و یک شوک بزرگ به جامعه وارد شود».

او تصریح کرد: «مردم از یک‌سو محکوم‌اند که بنزین گران بخرند و از سوی دیگر از خودروهایی استفاده کنند که مصرف سوختشان بالاست. حالا اگر قیمت بنزین را بالا می‌برند به مردم اجازه دهند که از خودروی خارجی استفاده کنند؛ نه اینکه اگر کسی بخواهد خودروی خارجی وارد کند، به اندازه پول خودرو باید هزینه گمرک بدهد».

حق‌شناس در پایان گفت: «من می‌گویم هر وقت قدرت مصرف‌کننده ایرانی در طول دو-سه‌سال تثبیت شد، مسئولان حق دارند قیمت بنزین را مطابق افزایش معمول تورم بالا ببرند. اگر در کشورهای خارجی مردم قیمت بنزین را بالاتر می‌پردازند، تنبیه تورمی، خودرویی و پالایشگاهی نمی‌شوند».

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر