کد خبر: 123733
A
درگفتگو با دیده بان ایران مطرح شد؛

اسماعیل کهرم: استفاده غیراصولی از سموم موجب شیوع آسم و انواع بیماری‌ها در کودکان می‌شود/ عدم رعایت استانداردهای استفاده از سموم و کودهای شیمیایی موجب شده، کشورها، محصولات کشاورزی ایران را خریداری نکند/ برخی نمایندگان مجلس پول می گیرند که دروغ بگویند!

اسماعیل کهرم کارشناس شناخته شده محیط زیست با اظهار نگرانی درباره عرضه محصولات صادراتی کشاورزی بازگشت داده شده، در بازار های میوه و تره بار داخل کشور به سایت دیده بان ایران گفت : نگرانی ما هم از همین بابت است. آقایان که نمی آیند به‌خاطر من و شما این محصولات مرجوعی را بسوزانند بلکه آن‌ها را وارد بازار مصرف ما ایرانیان می‌کنند. بنابراین مطمئن باشید که این محصولات را به خورد ما می‌دهند. شما به جای اینکه با نماینده مجلسی که خیلی راحت در دفترشان نشسته و قهوه میل کرده و نطق بی مورد می‌کنند، باید با کشاورزانی که بابت این محصولات خون‌دل خورده‌اند، صحبت کنید. آن نماینده مجلس نامرد مگر چیزی از دست داده است که بیاید برای ما دلسوزی کند؟ نماینده‌های مجلس حقوق می‌گیرند که بی وجدانی کنند و به مردم دروغ بگویند.

اسماعیل کهرم: استفاده غیراصولی از سموم موجب شیوع آسم و انواع بیماری‌ها در کودکان می‌شود/ عدم رعایت استانداردهای استفاده از سموم و کودهای شیمیایی موجب شده، کشورها، محصولات کشاورزی ایران را خریداری نکند/ برخی نمایندگان مجلس پول می گیرند که دروغ بگویند!

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ محصولات کشاورزی یکی پس از دیگری از کشورهای مختلف به کشور بازگرداننده می‌شوند. با وجود همه این اتفاقات هیچکدام از مسئولان پاسخگوی وضع ممکن نیستند و یا اگر هم پاسخی دهند این اتفاق را یک اتفاق ساده و یا یک «سوءتفاهم» تلقی می‌کنند.

 براساس گزارشات متعدد منتشر شده در رسانه ها، بسیاری از این محصولات کشاورزی برگشت خورده در بازار ایران به مردم فروخته می‌شود و این رویه باعث نگرانی مردم و کارشناسان شده است.

در همین رابطه، سایت دیده بان ایران با اسماعیل کهرم، فعال محیط زیست به گفت‌وگو نشستیم که مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

*آقای کهرم! این روزهای خبرهای بسیاری از برگشت خوردن محصولات کشاورزی ایران از کشورهای دیگر به گوش می‌خورد، نظر شما درباره این اتفاقات و تبعات آن چیست؟

این رویه باعث به‌هم خوردن سیاست اقتصادی ما می‌شود. بیشتر محصولات ما از کشورهای دیگر که بسیاری از آن‌ها تازه استقرار یافته، برگشت خورده است. دلیل اول این امر آن است که مقررات استاندارد این کشورها تغییر یافته است. ایران مدعی است که برخی این شایعات را مطرح می‌کنند تا کشورهای دیگر این محصولات را از ایران نخرند. یکی دیگر از دلایل این امر آن است که کشور چین حقه‌بازی کرده و سم‌هایی به ایران داده است که ماندگاری آن بسیار بیشتر و البته سموم جذب شده در این محصولات به مراتب بسیار بیشتر از قبل است. این چند عامل باعث شده است که کشاورز ما بسیار ضرر کند. مسئله دیگری که در حال حاضر دارای اهمیت فراوان است این است که این محصولات مرجوعی را از بین نمی‌برند بلکه به خورد مردم می‌دهند.

*دیده بان ایران در این رابطه با چندین تن از نمایندگان و اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی صحبت کردم و این آقایان مدعی بودند که این قضیه، قضیه مهمی نیست و آن را بیشتر یک «سوءتفاهم» دانستند! و یک بحث دیگری که مطرح است این است که براساس گزارشاتی که به دست ما رسیده است این محصولات مرجوعی در بازار ایران به مصرف کنندگان با قیمتی به مراتب مناسب‌تر از قبل فروخته می‌شود و این باعث نگرانی بسیاری از کارشناسان و مردم شده است!

دقیقا نگرانی ما هم از همین بابت است. آقایان که نمی آیند به‌خاطر من و شما این محصولات مرجوعی را بسوزانند بلکه آن‌ها را وارد بازار مصرف ما ایرانیان می‌کنند. بنابراین مطمئن باشید که این محصولات را به خورد ما می‌دهند. شما به جای اینکه با نماینده مجلسی که خیلی راحت در دفترشان نشسته و قهوه میل کرده و نطق بی مورد می‌کنند، باید با کشاورزانی که بابت این محصولات خون‌دل خورده‌اند، صحبت کنید. آن نماینده مجلس نامرد مگر چیزی از دست داده است که بیاید برای ما دلسوزی کند؟ (برخی) نماینده‌های مجلس حقوق می‌گیرند که بی وجدانی کنند و به مردم دروغ بگویند.

*تبعات این اتفاق را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

کسی دیگر از ما هیج محصولی خریداری نمی‌کند این یعنی فقیرتر شدن کشاورزان ایرانی!

*با توجه به اینکه این محصولات در بازار ایران به مردم فروخته می‌شود، استفاده از آن چه زیانی به سلامتی مردم خواهد رساند؟

خیلی مشخص است، مردم با استفاده از این محصولات به شدت مسموم خواهند شد. مصرف این محصولات برای کودکان باعث ابتلای آن‌ها در بزرگسالی به آُسم و بسیاری از بیماری‌های کلیوی و ریوی است.

 

منبع: سایت دیده‌بان ایران- نازیلا معروفیان

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر