کد خبر: 124138
A

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه : مفسدان از ارز ۴۲۰۰ تومانی حمایت می کنند

نایب رئیس دوم کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:دولت برای جبران حذف ارز 4200، به مردم یارانه خرید اقلام خوراکی می‌دهد

 نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه : مفسدان از  ارز  ۴۲۰۰ تومانی حمایت می کنند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ کلیات لایحه بودجه دولت ابراهیم رئیسی در مجلس  رای آورد. خبری که به محض انتشارش سوالات و ابهامات زیادی را در خصوص انتقادات و ایراداتی که به این لایحه وارد است را به میان آورده است.

 بحث حذف ارز 4200 تومانی در جلسه امروز صبح مجلس بالا گرفته بود و تعدادی از نمایندگان اذعان داشتند که با حذف ارز 4200 تومانی قیمت کالاهای اساسی به مراتب بالاتر و شرایط معیشتی مردم دشوارتر خواهد شد اما محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس یازدهم معتقد است که سیاست جبرانی‌ای برای حذف ارز 4200 تومانی در نظر گرفته شده است.

در همین رابطه با سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، نایب رئیس دوم کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با دیده بان ایران گفت و گو داشته است؛، مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

*آقای میرتاج‌الدینی! در جلسه امروز مجلس به کلیات لایحه بودجه 1401 رای دادید که البته این لایحه توسط اکثر نمایندگان هم رای آورد. بحصی که در حال حاضر دارای اهمیت است، حذف ارز 4200 است که با توجه به وضعیت آشفته بازار و شرایط معیشتی مردم باعث نگرانی‌های فراوان به دلیل افزایش هر چه بیشتر قیمت کالاهای اساسی شده است، نظر شما در این باره چیست؟

شما مگر مخالف حذف ارز 4200 تومانی هستید؟

تنها گروهی که از ارز 4200 تومانی استفاده می‌کند، رانت‌خواران مفسدان هستند / افزایش قیمت مرغ به بالای 50 هزار تومان یک پیش‌بینی قطعی است

*قطعا حذف این ارز تبعات اقتصادی و اجتماعی فراوانی دارد. همین الان قیمت دارو به شدت بالا رفته و ما شاهد کمبود بسیاری از اقلام دارویی در کشور هستیم از سویی دیگر قیمت اقلام خوراکی به صورت ساعتی بالا می‌رود که با حذف این ارز قطعا بازار تاثیر فراوانی را می‌پذیرد. از طرفی شما امروز اعلام کردید که با حذف ارز 4200 تومانی قیمت مرغ به بالای 50 هزار تومان می‌رسد!

شما که طرفدار رانت‌خواران و مفسدان که نیستید؟! تنها گروهی که از ارز 4200 تومانی استفاده می‌کند، رانت‌خواران مفسدان هستند. در خصوص قیمت مرغ هم بله من این حرف را زدم و این افزایش قیمت مرغ به بالای 50 هزار تومان یک پیش‌بینی قطعی است.   

 

*قطعا بحث فساد در خصوص ارز 4200 تومانی غیرقابل انکار است اما این پاک کردن صورت‌ مسئله است چون با حذف این ارز مردم به مراتب بیشتر از قبل تحت فشارقرار می‌گیرند. همین الان بسیار یاز کارشناسان و اتحادیه‌های اقلام اساسی در خصوص تبعات این حذف هشدارهای لازم را داده‌اند.

در خصوص همه این مشکلات فکر شده است. در خصوص حذف ارز 4200 تومانی برای دارو، یارانه این حذف از طریق بیمه‌ها به مصرف‌کنندگان نهایی و مردم داده می‌شود. در مورد حذف ارز نهاده‌های دامی هم، دولت یارانه ریالی در نظر گرفته است. دولت 106 هزار میلیارد تومان برای تامین کالاهای اساسی و 66 میلیارد تومان برای حذف ارز 4200 برای نهاده‌های دائمی در نظر گرفته است. ما این میزان یارانه را به صورت پول به مردم نمی‌دهیم که باعث ایجاد تورم نشود، بلکه به صورت اعتباراتی که ماهیانه به کارت سرپرستان خانوار واریز شده و از طرفی 20 الی 30 قلم مشخص شده و بروند از فروشگاه‌های خاصی که انتخاب شده است، خریداری کنند. بنابراین از این طریق هم قیمت کالاها کنترل می‌شود و هم جلوی رانت و قاچاق گرفته می‌شود.

ارتباطی میان افزایش 70 درصدی مالیات و کم بودن افزایش حقوق کارمندان با افزایش بودجه 50 درصدی نهادهای فرهنگی و صداوسیما نیست!

*بحث دیگری که مورد نقد قرار گرفته شده، بحث افزایش 70 درصدی مالیات است. از سویی دیگر ما تنها شاهد 10 درصد افزایش حقوق کارمندان در لایحه بودجه 1401 بوده‌ایم؛ با این وجود بسیاری از نهادهای فرهنگی و دولتی با یک افزایش بودجه عظیمی همراه بوده‌اند که در این خصوص هم انتقادات فراوانی به این لایحه وارد است!

این مواردی که شما لحاظ کردید، ارتباط منطقی‌ای با هم ندارند.افزایش ۷۰ درصدی مالیات، ارتباطی با رشد بودجه ۵۰ درصدی برخی نهادها ندارد.

مگر  رسانه شما با نهادهای فرهنگی و اختصاص داده شدن بودجه به این نهادها مخالف است؟

*در چنین شرایط اقتصادی مردم انتظار داشتند که حداقل این بودجه به بخش اقتصادی و کم شدن فشار اقتصادی اختصاص داده می‌شد نه اینکه نهادهای فرهنگی و صداوسیما بالای 50 درصد افزایش بودجه را شامل می‌شدند!

مگر  رسانه شما با نهادهای فرهنگی و اختصاص داده شدن بودجه به این نهادها مخالف است؟

دولت نه تنها بودجه صداوسیما را افزایش نداده بلکه از میزان بودجه آن هم کم کرده است

*حرف  منتقدان این است که این افزایش بودجه در چنین شرایط اقتصادی‌ غیرقابل قبول است!

خیر بدین شکل که شما می‌گویید نیست. اینکه بودجه صداوسیما 56 درصد افزایش یافته است، به معنای آن نیست که بودجه صداوسیما افزایش یافته است بلکه بدین معناست که رقم آگهی‌های بازرگانی آن را افزایش داده‌اند. دولت به صداوسیما گفته است که برو از طریق آگهی‌ها درآمد خود را بیشتر کن وگرنه در اصل دولت بودجه‌ای به صداوسیما نداده و نمی‌دهد بلکه برعکس بودجه دولتی آن را کم کرده است. در خصوص افزایش حقوق هم 10 درصد میانگین است؛ حدود 3 درصد ضریب افزایش حقوق را همه دارند، یک 528 هزار تومان به همه کارمندان اضافه شده، اینطوری حساب کنید، میانگین 10 درصد می‌شود. برخی از گروه‌های شغلی کم درآمدتر بالای 20 درصد هم افزایش حقوق را شامل شده‌اند. این افزایش حقوق به صورت پلکانی است و گروه‌هایی که حقوق کمتری دارند، در این لایحه بیشتر شامل افزایش شده‌اند.

*در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی یکسری از نمایندگان اذعان داشتند که رد کلیات لایحه بودجه 1401، دارای تبعات و معنای سیاسی است که البته این اتفاق هم نیفتاد و کلیات طرح در مجلس رای آورد، منظور از این تبعات و معنای سیاسی چیست؟

خب الحمدولله این لایحه رد نشد و دیگر تبعاتی ندارد.

در حال حاضر ریش و قیچی لایجه بودجه  دولت دست مجلس است

*الان یکسری انتقادها به این لایحه وارد است و عملا هیچکس در این خصصو صحبتی نمی‌کند و در جهت رفع این ایراداتی که به لایحه بودجه 1401 وارد است، قدمی برداشته نمی‌شود!

این نمایندگان در خصوص تبعات سیاسی صحبت کرده‌اند. ما نگاهمان بدین شکل نیست. ما نگاهمان این است که در حال حاضر ریش و قیچی در دست مجلس است و اگر بخواهد می‌تواند ایراداتی که وارد است را رفع کند و از طرفی دیگر دولت می‌گوید که من آماده‌ام که ایرادات شما را بپذیرم. اگر ما کلیات لایحه بودجه دولت را رد می‌کردیم دیگر امکان انجام اصلاحات برای ما وجود نداشت. 

 

منبع: سایت دیدبان ایران- نازیلا معروفیان

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر