کد خبر: 125339
A

یارانه جدید امشب واریز می‌شود؟/ نحوه دریافت وام فوری با کارت یارانه اعلام شد

مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها گفت: بیست وهفتمین مرحله یارانه معیشتی ساعت ۲۴ روز یکشنبه ۱۰ بهمن‌ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

یارانه جدید امشب واریز می‌شود؟/ نحوه دریافت وام فوری با کارت یارانه اعلام شد

به گزارش دیده بان ایران؛ طبق گفته تعدادی از مسئولین قرار بود یارانه جدید بهمن‌ماه واریز شود، اما این وعده اجرایی نشد و اطلاعیه سازمان هدفمندی یارانه‌ها نشان می‌دهد قرار نیست یارانه جدید با یارانه معیشتی بهمن‌ماه واریز شود.

امید حاجتی، مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها از پرداخت «بیست و هفتمین» مرحله یارانه معیشتی به حساب سرپرستان خانوار در ساعت ۲۴ روز یکشنبه ۱۰ بهمن‌ماه خبر داد.

 

وی با اعلام این خبر گفت: مانند دوره‌های پیشین، واریزی‌ها یارانه معیشتی به حساب خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲هزار تومان و خانواده‌های پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان است.

وی یادآورشد: «چهاردهمین قسط» از پرداخت دومین مرحله وام یک میلیون تومانی کرونایی در این ماه، از حساب سرپرستان خانواده‌هایی که این وام را دریافت نموده‌اند، کسر می‌شود.

وام فوری با کارت یارانه/ مبلغ وام چقدر است؟

وام فوری با کارت یارانه یکی از انواع وام بدون ضامن است. وعده دولت پرداخت وام بدون ضامن است، این وام تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان و فقط به کارمندان دولت پرداخت می‌شود. براساس اظهارات وزیر اقتصاد کارمندان ثابت دولت می‌توانند بدون ضامن و با روش اعتبارسنجی از ۱۲ بانک زیرمجموعه وزارت اقتصاد وام بگیرند.

طی یک سال گذشته یکی از طرح‌های دولت برای حل مشکل ضامن برای وام‌گیرندگان این بوده که در بخش ضمانت وام تسهیل‌گری رخ دهد. بارها دولت روی وام فوری با کارت یارانه تاکید کرده که در واقع نوعی وام بدون ضامن است.

 

در این روش متقاضی می‌تواند با به گرو گذاشتن کارت دریافت یارانه خود وام فوری بگیرد. در جریان دریافت وام، پروسه پیدا کردن و ارائه ضامن موجب زمان‌بر شدن دریافت وام می‌شود. با حذف این مرحله وام‌گیرندگان زودتر به پول می‌رسند.

در حال حاضر بیشترین یارانه را احتمالا یک خانواده پنج نفره دریافت می‌کند. مبلغ یارانه معیشتی بنزین این خانوار ۲۰۵ هزار تومان است و آنها ۲۲۷ هزار تومان نیز یارانه نقدی دریافت می‌کنند.

به جز مواردی که دولت تکلیف می‌کند، میانگین زمان برای بازپرداخت وام‌‌های بانکی سه سال یعنی ۳۶ ماهه است. هچنین نرخ سود مصوب برای تسهیلات بانکی ۱۸ درصد است.

مبلغ وام چقدر است؟

از آنجایی که اگر قرار باشد کارت یارانه آنها به عنوان وثیقه در اختیار بانک باشد، مبلغ یارانه فقط نیمی از قسط یک وام ۲۵ میلیون تومانی را پوشش می‌دهد. چرا که مبلغ قسط یک وام ۲۵ میلیون تومانی با سود ۱۸ درصد و اقساط ۳۶ ماهه، ۹۰۳ هزار تومان برآورد می‌شود اما مبلغ کل یارانه دریافتی یک خانوار پنج نفره ۴۳۲ هزار تومان است،

حتی ممکن است که بانک فقط تا مبلغی وام بدهد که مبلغ یارانه بتواند اقساط را پوشش دهد. خانواری ۴۳۲ هزار تومان یارانه می‌گیرد می‌تواند وام ۱۲ میلیون تومانی دریافت کند. این در حالی است که تعداد اعضای بسیاری از خانوارهای یارانه‌بگیر کمتر از پنج نفر است و برخی فقط یارانه نقدی را دریافت می‌کنند.

با توجه به شرایطی که وجود دارد، احتمالا بانک‌ها برای پرداخت وام فوری با کارت یارانه سخت‌گیری بیشتری کنند، مگر این که ضامن هم به آن اضافه شود یا مبلغ وام کمتر از ۱۰ میلیون تومان باشد.

منبع: تجارت نیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر