کد خبر: 125463
A

ماجرای نان ۱۰ هزار تومانی در سیستان و بلوچستان زیر سر یک شرکت انحصاری است

در استان سیستان و بلوچستان تنها یک شرکت توزیع آرد سهمیه ای وجود دارد و این انحصاری بودن حمل و نقل آرد باعث بروز اختلال های توزیع می شود.

ماجرای نان ۱۰ هزار تومانی در سیستان و بلوچستان زیر سر یک شرکت انحصاری است

به گزارش دیده بان ایران؛ محمد محبی دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان تاکید کرد: مساله کمبود آرد در سیستان و بلوچستان به انحصاری بودن حمل و نقل آرد استان باز می گردد. 

به گفته او تنها یک شرکت توزیع آرد استان سیستان و بلوچستان را برعهده دارد و اخیراً هم سر این مساله بسیار درگیر شده ایم. 

محبی اظهار کرد: این انحصار سبب شده این شرکت هر روز یک بهانه برای توزیع آرد بیاورد. یک روز به بهانه نداشتن خودرو، یک روز به دلیل نبود سوخت و یک روز به بهانه نبود نیرو کار توزیع آرد دچار اخلال می شود.

او متذکر شد: چندین بار مطرح شده که شرکت دومی نیز مسئولیت توزیع آرد استان را برعهده بگیرد تا این بخش از انحصار خارج شود.

آرد به دلیل اختلاف شرکا نرسید

به دنبال آزادفروشی و کم شدن پخت نان یارانه ای در سیستان و بلوچستان، شرکت بازرگانی دولتی ایران طی اطلاعیه ای این موضوع را مربوط به اختلاف بین شرکا در یک کارخانه آرد دانست. در این اطلاعیه آورده شده است: «پراکندگی کارخانجات آرد در استان پهناور سیستان و بلوچستان به گونه ای است که آرد مورد نیاز مصرف کنندگان در اقصی نقاط استان در کوتاه ترین زمان و فاصله تهیه و تامین می شود، لذا توقف فعالیت یکی از کارخانجات آرد مهم و موثر در شهرستان ایرانشهر در ماه های اخیر که متاثر از اختلاف شرکا بوده است، توأم با افزایش قابل توجه تعرفه و نرخ حمل ناوگان جاده ای و همچنین دغدغه مسئولین امر به منظور جلوگیری از هرگونه نوسانات قیمتی که منجر به افزایش نرخ نان شود، عواملی است که چند روزی مشکلاتی را در شهرستان ایرانشهر ایجاد کرده که با تدابیر اتخاذ شده برطرف گردیده و در حال حاضر هیچ گونه دغدغه ای در خصوص تهیه نان در حوزه ایرانشهر و دیگر نقاط استان وجود ندارد.»

سرانه ۱۰ کیلوگرم تا کنون تامین شده است

علی شعبانی فرماندار ایرانشهر نیز همچنین خاطرنشان کرد: سهمیه سرانه آرد برای مناطق شهری و روستایی ۱۰ کیلوگرم است. ما نیز طبق همین سرانه تولید می کنیم و تا کنون مشکل کمی و یا کیفی در استان وجود نداشته است. 

او ادامه داد: در شهرستان ایرانشهر نه گرانی نان داریم و نه کمبود نان داریم. نان در ایرانشهر قیمت مصوب دارد و سهمیه دولتی برای نان تافتون با وزن چانه یک کیلو و ۵۰ گرم ۲۵۰۰ تومان است. سنگک ۲۰۰۰ تومان، لواش ۳۰۰ تومان و لواش  تهرانی نیز ۶۰۰ تومان است. 

به گفته شعبانی در ۲ ماه گذشته نظارت مستمری بر واحدهای تولیدی نان انجام داده ایم. علاوه بر بازرسان پیدا و پنهان آرد و نان، نمایندگان مراجع قضایی، نمایندگان نهادهای امنیتی نیز بر توزیع آرد و میزان پخت صورت گرفته نظارت می کنند. 

او با بیان اینکه اگر تخلفی صورت گرفته باشد باید شناسایی و برخورد شود اظهار کرد: در شهرستان ایرانشهر کلا یک واحد آزادپز داریم که این واحد نیز باید نان فرانسوی و ساندویچی پخت کند و مجاز نیست نان معمولی بپزد.

منبع: اقتصادانلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر